۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۱۲
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84449685
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۱۲
کد خبر: 84449685
خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان

سنندج - ایرنا - برگزاری مراسم ویژه گرامیداشت روز جهانی‌ جهانگردی، افتتاح اقامتگاه بومگردی "سولین" در روستای گلین، صدور ۸۰ پروانه تولید انفرادی صنایع دستی در مریوان و آغاز بکار کارگاه‌های آموزش صنایع دستی در شهر زرینه، خبرهای کوتاه از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار داشت: با توجه به اینکه کردستان جزء پنج استان منتخب برای برگزاری مراسم روز جهانی‌جهانگردی در کشور است مراسم گرامیداشت این روز، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه با برنامه‌های متنوع در سطح استان برگزار می‌شود.

یعقوب گویلیان افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان و همچنین ثبت ‌جهانی هورامان سعی بر آن است تا با کمک بخش‌های خصوصی برنامه‌ریزی لازم برای هرچه بهتر برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌های این ایام انجام شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های پیشنهادی برای این روز شامل افتتاح مجتمع گردشگری زرتشت، مجتمع گردشگری سلامت دانژه، مجتمع گردشگری کانی، افتتاح برج پرنده‌نگری دریاچه زریبار مریوان، اجرای فم تور جاذبه‌های کمتر شناخته شده شهرستان‌های قروه، دهگلان و بیجار، دوره‌های آموزشی مجازی، برنامه‌های نمادین و فرهنگی با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و اجرای حداقل یک برنامه شاخص در هر شهرستان است.

اقامتگاه بومگردی سولین در روستای گلین افتتاح شد

اقامتگاه بومگردی سولین با حضور مسوولان در روستای گلین افتتاح شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سنندج در این مراسم با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستاهای سنندج گفت: این اقامتگاه دارای زیربنایی بالغ بر ۱۲۰ متر و ظرفیت اسکان ۳۰ نفر است.

خداداد مولودی افزود: میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده که با دارا بودن چهار اتاق، زمینه ایجاد اشتغال برای چهار نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‎های بسیار بالای روستاهای سنندج در زمینه ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی، اضافه کرد: معیارهای فرهنگی، معماری سنتی و غیره در ایجاد این اقامتگاه و تمامی اقامتگاه‌های بومگردی لحاظ شده است.

۸۰ پروانه تولید انفرادی صنایع دستی در مریوان صادر شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مریوان گفت: علیرغم مشکلات، محدویت‌ها و ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا هنوز تعدادی از کارگاه‌های تولید انفرادی در این شهرستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت دارند که در این راستا این اداره اقدام به انجام بازدیدهای نظارتی از این کارگاه‌ها کرد و توانست طی ۲ ماه از تابستان امسال ۸۰ پروانه را صادر و یا تمدید کند.

فریاد حدادیان افزود: محدویت‌های تولید و فروش تولیدات صنعتگران صنایع دستی که به دلیل شیوع ویروس کرونا گریبانگیر این بخش شده، موجب ایجاد خسارت‌های مالی زیادی به صنایع دستی شهرستان مریوان شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال‌جاری حمایت‌های مالی در قالب تسهیلات بانکی کم‌بهره با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل اجرایی شود.

کارگاه‌های آموزش صنایع دستی در شهر زرینه آغاز بکار کردند

مسوول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیواندره گفت: کارگاه‌های آموزش صنایع دستی با همکاری شورای اسلامی و انجمن‌های مردم نهاد شهر زرینه در این شهر آغاز به کار کردند.

فرهاد رحیمی افزود: در این کارگاه‌ها آموزش‌‎هایی همچون گلیم بافی، کلاش بافی، البسه محلی، منجوق بافی، ملیله دوزی به شرکت کنندگان داده می‌شود.

وی اضافه کرد: این کارگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و در هر کارگاه حدود ۲۰ نفر شرکت خواهند کرد.

رحیمی یادآور شد: دوره‌های آموزش صنایع دستی با هدف ایجاد اشتغال و همچنین عرضه محصولات تولید شده توسط شرکت کنندگان در این کارگاه‌ها، در محل خانه صنایع دستی شهر زرینه برگزار می شود.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha