۲ شهریور ۱۴۰۰، ۴:۵۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84446852
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمریکا: گفتگوها با طالبان بر عملیات خروج نیروها متمرکز است

نیویورک – ایرنا – سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گفتگوها با طالبان بر عملیات خروج نیروها در فرودگاه کابل متمرکز است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری اظهار داشت طالبان موافقت کرده و متعهد شده است اجازه عبور و مرور ایمن را بدهد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت امور خارجه آمریکا، وی تصریح کرد ما به هیچ وجه به طالبان اعتماد نداریم. برای پیگیری منافع خود  و منافع ملت افغانستان با طالبان در ارتباط هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه اینکه این روابط رسمی نیست، اظهار داشت که همه تلاش ما برای تسهیل عبور ایمن است .
وی در عین حال گفت طالبان می دانند که هر گونه تلاش برای جلوگیری از خروج شهروندان آمریکایی با واکنش بسیار سریع و جدی مواجه خواهد شد.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین نیز گفت بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، به سود منافع ملی ما است.
وی در عین حال اظهار داشت دولت جدید در تهران هنوز در مرحله تشکیل شدن است. آنها باید تصمیماتی را درخصوص جهت‌گیری در قبال جامعه بین‌المللی و دیپلماسی در چارچوب وین بگیرند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد این مساله را به خود ایرانی‌ها واگذار می‌کنم تا درباره موضع خود صحبت کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست جدید رژیم صهیونیستی در قبال ایران که قرار است رئیس جدید این رژیم در دیدار این هفته با رئیس جمهوری آمریکا ارائه کند، نیز گفت: این را به نخست وزیر اسرائیل واگذار می کنم تا تفکرات کابینه جدید را درباره ایران به رئیس جمهوری آمریکا توضیح دهد.

پرایس درباره فروش سوخت ایران به لبنان نیز گفت تمام تحریم‌ها علیه ایران  پا برجا هستند. چه در مورد محصولات نفتی چه در مورد نفت چیزی تغییر نکرده است.

پیش از این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد واشنگتن از طریق کانال های سیاسی و امنیتی روزانه با طالبان در تماس است.
مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در کاخ سفید افزود: همانطور که گفتم ما با طالبان تعامل داریم و درباره همه رخدادها در کابل با طالبان مشورت می کنیم.
سالیوان اظهار داشت با توجه به سرعت کنونی تخلیه افراد از افغانستان، رئیس جمهوری امیدوار است تا ۳۱ اوت نیازی به حضور بیشتر سربازان در افغانستان نباشد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز خوش بینی کرد کشورش همه آمریکایی هایی را که مایل به ترک افغانستان هستند، قبل از مهلت ۳۱ اوت (تاریخ خروج نیروهای آمریکایی) از افغانستان خارج کند.
این مقام کاخ سفید تصریح کرد آمریکا از روز ۱۴ ماه اوت حدود ۳۷ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.
در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و سرانجام۲۴ مرداد وارد کابل شد و دولت محمد اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.
 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha