همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به کار می‌گیرم

تهران-ایرنا- وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه با بیان اینکه مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم، گفت: وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها  به موازات لغو تحریم‌ها به کار خواهم گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود با قدردانی از رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و هیات رییسه و کارکنان مجلس شورای اسلامی بابت تلاش در برگزاری مراسم تحلیف و برگزاری جلسات فشرده رای اعتماد، گفت: با توجه به واقع شدن در ایام سوگواری اباعبدالله و عاشورای حسینی با نگاهی به منطقه، پیام کربلا در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی را تاکید می‌کنم. عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی قدرتمند محقق کننده منافع ملی حداکثری خواهد بود.

وی افزود: همه می‌دانیم در عرصه مناسبات بین‌المللی دو محور اساسی منافع ملی و اقتدار ملی مورد توجه همه کشورهاست و ما هم با پایبندی به همه ارزش‌ها، اصول اسلامی و فرهنگ غنی ایران خودمان از این مولفه غفلت نخواهیم کرد و اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به معنای اتکا به توانایی‌های ذاتی و به فعلیت درآوردن شعار "ما می‌توانیم" می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ابتدا به خطوط اصلی سیاست خارجی که در برنامه ارائه شده نخست اشاره می‌کنم سپس در عرصه مناسبات خارجی و بین‌المللی چند پیام و کلیدواژه برای کشورهای همسایه و کشورهای پیرامونی و کشورهای جهان را در جایگاه کاندیدای احراز پست وزارت امور خارجه عرض می‌کنم و در پایان اشاره کوتاهی به اولویت‌های وزارت خارجه خواهم داشت.

سیاست همسایگی و آسیامحور در اولویت دولت رییسی قرار دارد/ به دنبال نهادینه سازی رفتارهای بین المللی مقاومت هستیم

وی افزود: توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند مورد توجه ماست. یکی در مقام مخالف پرسید سیاست متوازن چیست. سیاست متوازن یعنی اولویت دولت دکتر رئیسی که سیاست همسایگی و سیاست آسیا محور در مرکز این تحول قرار دارد را مدنظر داشته باشیم. چون قرن ۲۱ متعلق به آسیا است و شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در حوزه آسیا هستیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی رفتارهای بین‌المللی مقاومت هستیم. به دنبال استفاده از ظرفیت‌ قدرت‌های نوظهور اقتصادی و تعامل حداکثری برای رشد و تعامل اقتصاد و تجارت بین الملل و معیشت مردم هم خواهیم بود.

وی اظهار کرد: وقتی از سیاست خارجه متوازن سخن می‌گوییم یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه و حوزه متوقف نخواهد ماند بلکه در همه قاره‌ها و حوزه‌های جهان، چند کشور را به عنوان اولویت نخست سیاست خارجی در آن حوزه تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه زمان‌بندی برای تحقق سیاست‌ها در آن حوزه‌ها گام خواهیم برداشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: اما سیاست همسایه محور و آسیا محور اولویت اساسی است و تقویت رابطه با کشورهای اسلامی از جمله موضوعات سیاست اقتصادی متوازن خواهد بود.

برای پویایی دیپلماسی اقتصادی موضوعات کلانی را احصا کرده‌ایم

امیر عبداللهیان در ادامه گفت: مشکلی که در حوزه اقتصاد و تجارت بین الملل وزارت خارجه داریم این است که رویکرد وزارت امورخارجه در چهار دهه گذشته رویکرد اقتصاد حور نبوده است. این رویکرد جدید در دولت دکتررییسی است که با پویایی و قدرت دیپلماسی اقتصادی دنبال شود که برای تحقق این کار موضوعات کلانی را احصا کردیم.

وی افزود: دیپلماسی انرژی،‌ ترانزیت، ‌تمرکز و توجه به بخش خصوصی، توجه به تجارت مرزی با کشورهای همسایه، توجه به توریسم، کشت فراسرزمینی،‌ امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی ، کمک به تامین منابع و ارزآوری برای جمهوری اسلامی ایران که مجموعه اقداماتی است که در برنامه قید شده است. 

 نیازمند مردان بزرگ برای عملیاتی کردن برنامه‌های بزرگ هستیم

وزیر پیشنهادی امورخارجه ادامه داد: معمولا در کشور و در وزارت‌خانه‌های ما برنامه نویس خوب وجود دارد و برنامه خوب هم ارائه می شود اما مساله این است که ما نیازمند تیم و مردانی بزرگی هستیم که بتوانند برنامه‌های بزرگ را عملیاتی کنند .تصور من این است که شخص وزیر در وزارتخانه با پیگیری روزانه خود با مدیران تیمی و قوی که در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصاد و تجارت بین الملل منصوب می‌کند بتواند در یک جدول زمان بندی منظم ایده‌ها را عملیاتی کند.

وی یادآور شد: توجه به حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان از دیگر مباحث وزارت خارجه است. برای اجرای برنامه اقتصادی از سفرا ، دستیاران و مشاورانی که متخصص باشند حتی اگر در بین سفرا در وزارت خارجه نباشد استفاده می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این که بخش دیگر کار ما در سفارتخانه‌ها است گفت: باید با کمال تاسف از این تریبون اعلام کنم به دلیل این که رویکرد اقتصاد محور در وزارت خارجه در چهاردهه گذشته حاکم نبوده است. در مقاطعی حتی در دولت قبل معاونت اقتصادی شکل گرفته و احیا شده است اما همه بخش‌ها به کمک هم نیامده اند لذا ما کمترین حضور رایزنان اقتصادی و بازرگانی را در کشور داریم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان این که از شما در مجلس کمک می‌خواهم افزود: ما نیازمند این هستیم که در برنامه بودجه سال آینده وزارت‌خانه هایی که ماموریت اقتصادی و تجارت بین الملل دارند بتوانند کارشناسان زبده خود را به ما در دستگاه دیپلماسی معرفی کنند و متناسب با هر رویکردی این کارشناسان در سفارتخانه ها مستقر شوند. ممکن است در جایی رایزن کشاورزی نیاز داشته باشیم برای تامین امین حلقه غذایی و در جای دیگر رایزن بازرگانی بنابراین به همت و کمک شما بر می‌گردد.

 هیچ گاه از میز مذاکره منطقی قرار نخواهیم کرد/ وزارتخارجه را به برجام گره نمی‌زنیم

امیرعبداللهیان افزود: در بحث سیاست خارجی موضوع برجام است. در مجلس بارها سخن گفته شده است که وزارت خارجه وزارت برجام نیست.من با صدای بلند اعلام می‌کنم که ما در وزارت امورخارجه اولا مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم. هیچ گاه از میزه مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد. اما وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد.

 وی تصریح کرد: همه تلاش خود را برای بی اثر کردن تحریم‌ها به موازات برای لغو تحریم ها به کار خواهیم بست. اما با مذاکره ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد و این سیاستی است که دولت رییسی به صراحت بر آن تاکید دارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزارت خارجه باید مجموعه متنوع و پیچیده‌ای از موضوعات را از عرصه دیپلماسی رسمی تا دیپلماسی عمومی ، دیپلماسی آب، دیپلماسی گردشگری و سایر دیپلماسی ها دنبال کند. اینجانب قبل از این که توفیق اجباری نصیبم شود که از دولت به مجلس منتقل شوم، یک تصویری از مجلس به ذهن داشتم. حضورم در ۵ سال گذشته در مجلس این فرصت را فراهم کرد که به ظرفیت عظیم دیپلماسی پارلمانی با تمام وجود پی ببرم. این دیپلماسی از سطح رییس مجلس، ‌نواب مجلس و اعضای هیات رییسه تا روسای کمیسیون ها ،‌فراکسیون ها و تمامی کارگروه های تخصصی را شامل می‌شود.

 از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده می‌کنم

امیرعبداللهیان گفت: ظرفیت دیپلماسی پارلمانی را تا جایی پیش خواهیم برد که در کمیسیون‌ها منتظر نخواهم شد که مرا به کمیسیون دعوت یا احضار کنند حتما در هر برنامه‌ای که می ‌وانیم از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کنیم داوطلبانه من و همکارانم درخواست خواهیم کرد و به مجلس می‌آییم و یک تعامل سازنده و پویایی را با مجلس شکل خواهیم داد.

وی یادآور شد: عزیزی اشاره کردند که در دوره ای که مجلس بودید گروه‌های دوستی رونق نداشت این درد دل مشترک ما و شما است. ایراد کار در وزارت خارجه ای است که من عضو آن خانواده هستم و به همت همکاران خوش فکر، انقلابی و باتجربه‌ای که در وزارت خارجه داریم، گروه‌های دوستی را رونق خواهیم داد.

وزیر امورخارجه پیشنهادی گفت: وزارت خارجه به حق یکی از دستگاه‌هایی است که ظرفیت‌های متخصص، ‌متعهد و ارزشمند در درون آن نهفته است و ما حتما با حمایت شما نسبت به جذب نیروهای جوان و متخصص و انقلابی و کادرسازی برای دهه‌های آینده و برای حرکت در تراز سیاست خارجی متوازن و در تراز انقلاب اسلامی اقدام خواهیم کرد.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه جانشین شورای عالی ایرانیان، وزیر امور خارجه است و معاونت کنسولی و پارلمانی این وزارتخانه، دبیرخانه را در وزارت خارجه به عهده دارد، گفت: همه دولت‌های گذشته درباره ایرانیان مقیم خارج از کشور حرف‌های زیادی زده اند. ما یک شورای عالی ایرانیان داریم که معطل مانده است. در گفت وگویی که با جناب آقای دکتر رییسی داشتیم ایشان با انگیزه و علاقه‌مندی اعلام کردند که به سرعت شورای عالی ایرانیان و دبیرخانه آن برای حل مشکلات ایرانیان و استفاده از ظرفیت آنان فعال شود.

وی با تقدیر از دستور رییس مجلس شورای اسلامی برای ایجاد دفتر ارتباط ایرانیان خارج از کشور با مجلس شورای اسلامی گفت: مایلم از ابتکار عمل آقای قالیباف که دستور دادند از اولین فروردین سال ۱۴۰۰، در حوزه بین الملل مجلس شورای اسلامی، دفتر ارتباط ایرانیان خارج از کشور با مجلس شورای اسلامی به صورت آزمایشی راه اندازی شود تشکر کنم. به زودی با دستور ایشان،‌ گزارشی از عملکرد این دفتر، پیام‌های متنوع ایرانیان، پیشنهادات و پیگیری‌هایی که برای حل مشکلات آنها در ظرفیت مجلس و دیپلماسی پارلمانی انجام شده، ارائه می‌شود و مجلس نیز تصمیمات مهمی را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با یادآوری دیدار اخیر خود با عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در بحث دیپلماسی گردشگری، در همین چند روز اخیر برنامه اولیه ای را با دکتر ضرغامی مرور کردیم که انشاالله از این ظرفیت‌ برای ارزآوری و شناساندن جمهوری اسلامی و ظرفیت‌های ایران عزیز به دیگر ملت‌ها بهره ببریم.

 دفاتر وزارت امور خارجه  در استان‌ها فعال می‌شود

امیر عبداللهیان در ادامه فعال‌سازی دفاتر وزارت خارجه در استان‌ها و فعال سازی سفارتخانه ها برای احیای بازارچه‌های مرزی و پایانه های مرزی را در دستور کار خود عنوان کرد.

 وی یادآورشد: تلاش برای تقویت جبهه مقاومت بی‌تردید در دستور کار دولت سیزدهم است. محور مقاومت متحدان جمهوری اسلامی ایران هستند که برای تثبیت امنیت پایدار در منطقه و در کشورهای خودشان به طور خودجوش به وجود آمدند و این ظرفیت بزرگ تامین کننده حداکثری امنیت ملی کشورهای منطقه بوده و فراتر از حوزه امنیت، ظرفیت های بالا و ظرفیت های فراتری دارند که مورد توجه ماست.

 با افتخار از جبهه مقاومت حمایت خواهیم کرد/ ایران ثبات‌ساز و امنیت‌آفرین است

 وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه ما با افتخار و با قدرت از متحدان خود و از جبهه مقاومت برای کمک به امنیت حداکثری منطقه و همکاری حداکثری در منطقه حمایت خواهیم کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه ثبات‌ساز و امنیت آفرین است. هیچ کسی در این موضوع تردیدی ندارد. به عنوان کسی که با تمام رهبران منطقه بارها دیدار داشته ام عرض می کنم اگر مداخلات خارجی و وسوسه‌های شیاطین خارجی از منطقه دور شود، دوستان ما در منطقه همه باور دارند که جمهوری اسلامی ایران ثبات‌ساز و امنیت‌آفرین است.

وی گفت: ارتقای مناسبات با همسایگان یک امر راهبردی و نه تاکتیکی است و به آن قویا ایمان داریم. ما همین جا دست دوستی و برادری همه کشورهای منطقه به ویژه ۱۵ کشور همسایه و کشورهای پیرامونی را با قدرت می‌فشاریم و معتقدیم با یاری حق می‌توانیم به منطقه ای امن‌تر، آبادتر و توسعه یافته‌تر برسیم.

 همه سرنوشت دولت‌هایی که به‌آمریکا اعتماد کردند را مرور کنند

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه گفت وگوها و ائتلاف‌های درون منطقه ای را برای کسب دستاوردهای حداکثری و همپیمانی‌های منطقه ای یک ضرورت می‌دانیم، خاطرنشان کرد: معتقدیم زمان آن فرارسیده که همه کشورهای منطقه در راستای همکاری با یکدیگر تلاش کنند و سرنوشت دولت هایی که با آمریکا اعتماد کردند را یکبار دیگر مرور کنند.

امیرعبداللهیان در ادامه با بیان اینکه با دقت تحولات افغانستان را دنبال می کنیم، گفت: کماکان به گفت و گوهای بین الافغانی برای تعیین سرنوشت افغانستان توسط مردم بزرگ این کشور با تشکیل دولتی فراگیر و به کمک همسایگان افغانستان و نه بیگانگانی که افغانستان را در دو دهه گذشته به سمت نابودی بردند، متعهد هستیم و از این سیاست پیروی خواهیم کرد.

 همکاری ایران و عربستان را به نفع منطقه می‌دانیم

وی به روابط پرفرازونشیب تهران و ریاض در دهه‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: مسلمانان جهان عربستان را به عنوان سرزمین مقدس نزول وحی و پیامبر عظیم الشان اسلام می شناسند. ما همکاری بین دو کشور مسلمان ایران و عربستان را به نفع منطقه می دانیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه همکاری دو کشور مسلمان منطقه را به نفع منطقه و جنگ یمن را آتش بزرگی می‌دانیم که هفت سال در این منطقه شعله ور شده است، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه خزر، کشورهای شرقی و غربی خود را در یک پیوند دیرینه با ایران می‌بینیم و معتقد هستیم روابط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس ظرفیت فزاینده‌ای را فراروی کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: معتقدیم امنیت منطقه باید توسط کشورهای درون منطقه تامین شود و در این راستا آماده استقبال از هر طرح و ابتکار هستیم؛ البته خود نیز جزو نخستین مبتکران برای پیشگامی در این مسیر خواهیم بود.

امیرعبداللهیان افزود: تاکید می‌کنم مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم اما نه زیر سایه تهدید و نه زیر سایه مذاکره برای مذاکره بلکه از موضع منطق حکیمانه، مقتدرانه و با نگاه به تامین حداکثری منافع و حقوق ملت ایران.
وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: در وزارت خارجه بر اصلاح ساختار، استفاده از همه ظرفیت‌های انسانی، جذب نیروهای جدید، احیای دانشکده روابط بین‌الملل، استفاده از خروجی‌های سایر دانشگاه‌ها در سراسر کشور، توجه به آموزش و همه ابعاد سیاست خارجی تمرکز داریم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در پایان با قدردانی از ظرفیت کمیسیونی و فراکسیونی به طور ویژه از نایب رئیس کمیسیون طرح و برنامه، گفت: در پایان یاد خاطره سردار صلح قهرمان ملی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم سردار سپهبد سلیمانی عزیز را گرامی می‌دارم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha