۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰
کد خبر: 84444853
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شش هزار آتش‌سوزی؛ دامنگیر اسپانیا از آغاز ۲۰۲۱

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰
کد خبر: 84444853
شش هزار آتش‌سوزی؛ دامنگیر اسپانیا از آغاز ۲۰۲۱

تهران - ایرنا - نزدیک به شش هزار (پنج هزار و ۹۴۲) مورد آتش‌سوزی جنگلی در اسپانیا، از آغاز سال جاری میلادی تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) ، بیش از ۴۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی این کشور را ویران کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط «وزارت تغییر محیط‌زیستی و چالش جمعیت‌شناختی» اسپانیا، این میزان به طور متوسط، ۷۲۴ مورد آتش‌سوزی در هر ماه را نشان می‌دهد.

به نوشته افه، این آمار تاسف برانگیز در حالی منتشر شده است که آتش‌سوزی جنگلی مناطق ناوالاکروز و سِپادا دِ لا مورا در ایالت «کاستیا و لئون» را شامل نمی‌شود. براساس داده‌های سیستم سنجش کوپرنیکوس، این آتش‌سوزی به عنوان جدی ترین مورد در سال جاری میلادی و یکی از بزرگترین آتش‌سوزی‌ها در ۲۱ سال گذشته در اسپانیا، ۲۲ هزار هکتار را طی یک هفته (از شنبه گذشته) از بین برده است.  

به گفته دولت منطقه‌ای کاستیا و لئون، آتش سوزی که شنبه صبح نزدیک منطقه ناوالاکروز در شمال غرب مادرید آغاز شد، به علت دمای بالای هوا در اسپانیا از روز چهارشنبه و وزش بادهایی با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت تشدید شد.

سال ۲۰۱۲ با ثبت بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰ مورد آتش‌سوزی و ویرانی بیش از ۱۶۶ هزار هکتار اراضی سبز و سال ۲۰۱۸ با ثبت چهار هزار و ۱۲۰ مورد آتش‌سوزی و تخریب حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در اسپانیا به ترتیب به عنوان بدترین و مطلوب‌ترین سال‌ها به لحاظ وقوع آتش‌سوزی‌ها در یک دهه اخیر به شمار می‌روند.

بحران آب‌وهوایی در میانه تابستان در حالی دامنگیر اروپا شده که هزاران هکتار از مناطقی در شمال تا جنوب اسپانیا، شاهد پیشروی شعله‌های آتش است.

طبق اطلاعات رسمی، تا ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر)، میزان اراضی سوخته شده در اسپانیا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۵ هزار هکتار بیشتر گزارش شده است.

تارنمای شبکه آرتی‌وی‌ای اسپانیا نوشت: در حالی که خشکسالی و وضعیت پوشش گیاهی از عوامل تعیین کننده ای هستند که خطر آتش سوزی را افزایش می دهند، اما فعالیت های انسانی، سهل‌انگاری‌ها و تغییرات آب و هوایی نیز از عوامل موثر در بروز اینگونه حوادث ناخوشایند هستند.

دانشمندان معتقدند با گرم شدن زمین به میزان ۱.۵ درجه سانتی گراد، ۶۸ درصد از مناطق مدیترانه ای اروپا شامل جنوب ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، پرتغال و یونان دچار خشکسالی خواهد شد و با افزایش ۳ درجه ای، این رقم به ۸۲ درصد خواهد رسید.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha