معلمان انگیزه لازم برای تلاش ندارند/ طرح رتبه‌بندی به‌آموزش کمک می‌کند

تهران - ایرنا - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان انگیزه لازم برای تلاش ندارند و یکی از تعهدات دولت، اجرایی سازی طرح رتبه‌بندی است که علاوه بر کمک به منزلت و معیشت معلمان به کیفیت آموزش کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، حسین باغگلی بعد از ظهر شنبه ۳۰ مردادماه در جلسه کسب رأی اعتماد خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مدت ۳۰ دقیقه فرصت دفاع از برنامه های خود داشت.

وی اظهار داشت: انتخاب حجت الاسلام رییسی به عنوان رییس جمهوری نشان داد به صورت جدی دنبال تحول هستیم. مسیری که آموزش و پرورش ما را نجات می دهد، مسیر تحولی است و نیازمند جرأت زیاد است.

وی افزود: از مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم که زمینه بحث و گفت و گو درباره برنامه های پیشنهادی را در کمیسیون ایجاد کرد،  ایده خلاقانه ای بود که از این رفت و آمدها استفاده کردم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره اداره پیش دبستانی ها با اعلام اینکه در حوزه پیش دبستانی مدلی دارد و به صورت جدی عرضه می کند، خاطرنشان کرد: یک مدل در پیش دبستانی امام رضا(ع) اجرایی کردم که سال سوم اجرای آن تمام شده است و در ۲ سال آینده وارد سیستم آموزش و پرورش کشور می شود. این مدل، بسیار خاص است که والدین را درگیر می کند.

وی ادامه داد: من اینجا هستم برای اینکه کمک کنم نظام آموزش و پرورش، جنس تعلیم و تربیت به خود بگیرد، یک سرمایه گذاری ویژه باید روی نسل کودک و نوجوان  داشته باشیم. همچنین در گام دوم قرار است کار مهم انجام دهیم که باید به آدم های توانمند و مهم سپرده شود. اگر قرار است این کار مهم انجام شود همه ظرفیت های نظام، دولت و مجلس باید پای کار بیایند.

باغگلی خاطرنشان کرد: با شرایط پیچیده ای در آموزش و پرورش مواجه هستیم و اگر قرار است این پیچیدگی حل شود باید وارد روش های جدید شویم؛ تکرار تجربه های گذشته باز تولید شرایط گذشته است. به عنوان فردی انتخاب شدم که جرأت این مطالبه گری را از بخش های مختلف دارم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش  اظهار داشت: روز گذشته در جلسه ای با علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفتم در قانون سهمی وجود دارد که شهرداری ها باید از عوارض، مبلغی را به آموزش و پرورش بپردازند و از شما قول می گیرم حداقل در شهر تهران این سهم را بپردازید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه ارائه برنامه های خود در مجلس شورای اسلامی گفت: شرط اینکه بتوانم اعتماد شما نمایندگان را جلب کنم، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. مجموعه گفت و گوهای نمایندگان این احساس را برای من به وجود آورد که "باغگلی" جوان و کم تجربه است پس در اداره امور آموزش و پرورش کم توان است. تصور من این نبوده و نیست که قرار است وزیر یک تنه همه کارها را پیش ببرد. 

باغگلی افزود: در تیم وزیر باید انسان های جرأت مند، جسور و خلاق حضور داشته باشند. اولین کار این است که (وزیر) حلقه بسته مدیریت طولانی را بشکند و به نفس کشیدن جوانان پرشور در آموزش و پرورش اجازه حضور بدهد. معلمان تازه وارد جدید و جوان زیادی در آموزش و پرورش می شناسم که امروز نفس های آنها در سینه حبس است و سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به آنها نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: این حصار باید شکسته شود و این مهلت را به جوانان داد که اقدامات جدید انجام دهند. یک جایی باید جرأت مندانه بایستیم و ببینیم جانب کدام بخش را می گیریم. یک عده آموزش و پرورش را اداره یا بنگاهی می بینند که با عدد و رقم و بخشنامه اداره می شود. اما گروه دیگری که خودم هم جزو آن هستم، بر این باورند که باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی پیش برد. 

او اضافه کرد: نگاه تربیتی برای ما موضوعیت دارد. همه ما می دانیم در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین، مهارت های فنی لازم است اما در سطوح بالا و مدیریت ارشد، مهارت های ادراکی حرف اول را می زنند. 

باغگلی گفت: برای ما باید خیلی مهم باشد که آیا وزیر ، آموزش و پرورش را سیستم تربیتی می بیند و آیا تربیت را به مفهوم تخصصی خود می فهمد یا ایستاده است که فقط درباره حقوق، مدرسه ساختن یا چاپ کتاب حرف بزند. من می دانم شما نمایندگان در معرض یک انتخاب سخت هستید و برای شما دعا می کنم.

وی با اشاره به دوگانه ای دیگر در آموزش و پرورش، اظهار داشت: دوگانه دیگر حفظ وضع موجود یا تحول گرایی است. وضع جدید با محافظه کاری حاصل نمی شود. دوستان می گویند ما در موقعیت آزمون و خطا نیستیم اما من هم می گویم ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن به محافظه کاری داشته باشیم. 

وی بیان کرد: روندهای موجود را که از ۴۰ سال گذشته تاکنون تجربه کرده ایم، اجازه بدهید وارد روش های جدید بشویم. امروز مسأله مافیای حفظ وضع موجود را داریم. از یک طرف این جمله را داریم که کسی باغگلی را نمی شناسد و از سوی دیگر از اقصی نقاط کشور برای ما پیامک می آید که به باغگلی رأی ندهید. اگر باغگلی را نمی شناسند چرا چنین چیزی می گویند.

وی با طرح این سوال: آیا غیر از این است که یک گروه محافظه کار که هدف شان حفظ موجود است و نگران شده اند و دیگران را تحریک می کنند؟ ( به رای منفی به باغگلی) اظهار داشت: آرزو می کنم با رأی اعتماد نمایندگان، بتوان آموزش و پرورش متفاوتی داشته باشیم. از همه معلمان آموزش و پرورش که دل شان برای تحول در این عرصه می سوزد همچنین از معلمان جوان خواهش می کنم به نمایندگان خود پیامک مثبت هم بزنید. 

باغگلی با بیان اینکه من فعالیت مربیگری در پیش دبستانی و مهدکودک داشتم، تاکید کرد: به جامعه فرهنگیان این اطمینان را می ‌دهم که نظام آموزش و پرورش جنس تحولی پیدا کند. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تشریح برنامه های خود افزود: با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم، این مدارس زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی هستند و سیاست ما کیفیت بخشی به آموزش در مدارس دولتی است.

او گفت: "یکی از قول ‌های من این است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا شود و بر دهان افرادی بزنیم که فکر می ‌کنند سند تحول کارایی ندارد و وارد سند ۲۰۳۰ می‌ شوند".

باغگلی ادامه داد:آیا علت تمایل به مدرسه غیر دولتی غیر از این است که اولیا کیفیت را در مدرسه دولتی نمی بینند؟. راه حل این نیست که چون من ضعیف هستم برای قوی کردن خودم، به کسی دستور بدهم رقیب من را از میدان خارج کند. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: امروز با مافیای کنکور مواجه نیستیم، امروز مشکل ما تنبلی، کار نکردن و گزارش ندادن است. امروز با مدیریتی که انجام دادیم انگیزه و خلاقیت را از مدرسه و معلمان مان گرفته ایم و اجازه آزادی عمل به آنها نداده ایم. 

باغگلی گفت:‌ مبنایی ترین مسأله و چالش اول امروز ما عقب ماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است. این سند ۱۰ سال قبل تصویب شد و فکر می کنم از پر تکرار ترین موضوعاتی است که مقام معظم رهبری درباره آن صحبت کرده اند. 

وی  با انتقاد از اجرایی نشدن اهداف و راهکارهای ۱۳۱ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: فعالیت های وزارتخانه بر اساس سند راهبردی مورد نظر انجام شود. می دانم در دولت قبل وظیفه داشتیم برای ریل گذاری های تحولی، مجموعه ای از پیشنهادها را برای مجلس بیاوریم ولی تا الان نیاورده ایم؛ اینجا به شما قول می دهم اصلاح قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۶۷ ، اصلاح قانون مرتبط با بازگشایی مدارس، تقویم آموزشی با اقلیم های چندگانه کشور، قوانین مرتبط با جذب و به کارگیری و بازنشستگی ویژه فرهنگیان، اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و موارد دیگر را در ماه آینده تقدیم کنم. 

وی گفت: دلیل اینکه گروهی از آدم ها به دنبال اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ هستند، خلاء اجرایی شدن سند تحول است. بعد از اعتماد نمایندگان به بنده، سند تحول را به گونه ای خوب اجرا می کنیم و با کمک همه معلمان بر دهان کسانی می زنیم که فکر می کنند سند تحول ما کارآیی ندارد. به شما این تعهد را می دهم سند ۲۰۳۰ را در هر روزنه ای که وجود داشته باشد از بین ببرم؛ رویکرد و تخصص من، تربیت اسلامی و معنوی است. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه دفاع خود اضافه کرد: من هم ۲ فرزند مدرسه ای دارم و اگر وزیر جوان انتخاب کنید، دغدغه مدرسه و آموزش دارد. 

وی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل های برنامه های درسی را با نیازهای امروز متناسب و شاخه ها و رشته های تحصیلی را اصلاح کند. همچنین بسته های یادگیری غنی و حساس به جنسیت دخترانه و پسرانه تنظیم کند که تکلیف سند تحول است.

باغگلی تاکید کرد: تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست؛ در سند ۲۰۳۰ حذف جنسیت مطرح است و می گوید آموزش باید یکسان باشد. این در حالی است که به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم و جامعه معلمان خانم در آموزش و پرورش همچنین در حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی فعال تر باشند. 

وی با بیان اینکه نیازمند سازمان سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی در جامعه هستم، بیان کرد: راه اصلی و درست، اعتماد به معلمان و مدیران میدان تربیت و کاهش تمرکز است. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای کابینه سیزدهم  درباره دانشگاه فرهنگیان نیز اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان به فرموده مقام معظم رهبری باید تنها درگاه تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشد اما ۸۵۰ عضو هیأت علمی کفاف ۱۳۰ هزار دانشجو معلم و مهارت آموز را نمی دهد و باید کمک به تربیت دانشگاه فرهنگیان کرده و به اعضای هیأت علمی کمک کنیم وضعیت مطلوب داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha