۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84432768
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دبیرکل پیمان امنیت جمعی درباره مهاجرت گسترده افغان‌ها هشدار داد

مسکو - ایرنا - استانیسلاو زاس دبیرکل پیمان امنیت جمعی در مورد مهاجرت گسترده افغانها بر اثر جنگ داخلی در این کشور به کشورهای همسایه به ویژه تاجیکستان هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولادیمیر زین الدینوف سخنگوی سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: استانیسلاو زاس در دیدار با ارمن گریگوریان وزیر خارجه ارمنستان، به تنش های شدید در مرزهای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره کرد.

دبیر کل پیمان امنیت جمعی خاطرنشان کرد که پس از آغاز خروج نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان، وضعیت این کشور به شدت وخیم شده و هرج و مرج بر آن حاکم شده است.

وی به مهاجرت گسترده افغان ها به کشورهای همسایه به ویژه تاجیکستان اشاره و تصریح کرد که این خطر وجود دارد که شماری از تروریست های بین المللی نیز به همراه مهاجران به این کشور آسیای مرکزی نفوذ کنند.   

در زمان حاضر، در افغانستان بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان جنبش طالبان به دنبال آغاز خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، که از سال ۲۰۰۱میلادی در آنجا بوده اند، درگیری وجود دارد. سال گذشته، ایالات متحده و طالبان توافق آتش بس را امضا کردند که در بخشی از آن نیروهای آمریکایی باید تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک کنند.

به گفته مقامات تاجکیستان نیروهای طالبان هم اکنون ۹۰ درصد مرز افغانستان با این کشور را در کنترل خود دارند.

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی همچنین به وضعیت قفقاز که ارمنستان عضو این پیمان در آن واقع شده است، اشاره کرد و گفت: تنش ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر امنیت ارمنستان و منطقه تاثیر منفی می گذارد.  

زاس همچنین گفت که در بخش اروپایی سازمان پیمان امنیت جمعی نیز تنش ها وجود دارد و اقدامات خصمانه علیه دولت بلاروس برای سرنگونی دولت قانونی این کشور جریان دارد و در این اقدامات از شیوه های روانی و تحریم های اقتصادی و قدرت نمایی نظامی با هدف فشار بر دولت این کشور استفاده می شود.   

سازمان پیمان امنیت جمعی» گروهی امنیتی منطقه ای شامل ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است که اول بار در سال ۱۹۹۲ در جلسه ای در تاشکند ازبکستان شکل گرفت، اما عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ به حالت تعلیق در آمد، ولی  پس از آن در سال ۲۰۰۶ به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می شود، به عضویت خود پایان داد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha