ارتقای شفافیت در نظام توزیع هوشمند کالا

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با اشاره به زیرساخت‌های رهسپاری و رهگیری موجود در شرکت ملی پست، گفت: با کمک سیستم نوین توزیع کالا از طریق پست، شفافیت در آمار تولید و توزیع افزایش یافته که در برنامه‌ریزی‌ها و نظارت بسیار موثر است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزرات صنعت، معدن و تجارت، «محمدصادق مفتح» در یکصد و هشتمین جلسه ستاد تنظیم بازار با گرامیداشت روز خبرنگار، از اجرای موفق طرح توزیع هوشمند کالا با همکاری شرکت ملی پست خبر داد.

وی گفت: با توجه به توافق سه‌جانبه وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی پست، از ۲ ماه پیش طرح توزیع مرغ به صورت رزمایشی در استان قم اجرا و به‌مرور در ۳۱ استان کشور عملیاتی شد.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی بیان‌داشت: استفاده از این روش توزیع نوین، کالا از محل کشتارگاه تا شبکه توزیع به صورت هوشمند قابل رصد و پیگیری است.

وی در ادامه با اشاره به زیرساخت‌های رهسپاری و رهگیری موجود در شرکت ملی پست، استفاده از این روش را برای کالاهایی که یارانه دولتی دریافت می‌کنند یا محدودیت تولید دارند، کمک‌کننده به توزیع شفاف آن‌ها و تنظیم بازار  توصیف کرد و از توزیع مواد پتروشیمی از این روش خبر داد.

بر اساس توضیحات مفتح، استفاده از شبکه توزیع نوین که با همکاری شرکت ملی پست انجام می‌شود این امکان را به واحدهای نظارتی می‌دهد تا میزان کالای دریافتی و فروخته شده واحدهای توزیع را با توجه به اسناد غیرقابل انکار بررسی کنند، امری که در تنظیم بازار بسیار مهم و از بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌کند.

موضوع تمرکز وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در آن وزارتخانه، از دیگر موضوعاتی بود که قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی به آن اشاره کرد.

بر اساس توضیحات مفتح، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در تولید و توزیع محصولات کشاورزی و مسائل مربوط به تنظیم بازار این محصولات به جهاد کشاورزی برگشته است و همچنین مسوولیت موضوعات مربوط به خرید محصولات کشاورزی از جمله خرید گندم که توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شود نیز به وزارت جهاد کشاورزی محول شده تا یک نظام و مدیریت واحد در بخش کشاورزی وجود داشته باشد.

برپایه این گزارش، سیستم توزیع کالا از طریق پست که در مرحله نخست برای مرغ در کشور اجرا شد با تخصیص یک کدپستی به محموله مرغ از درب کشتارگاه، با استفاده از نرم‌افزارهای به‌روز، امکان رصد و پیگیری کالا را تا زمان تحویل کالا به واحدهای خرده فروشی فراهم کرده است و واحدهای تولید و توزیع متقاضی برای استفاده از این روش باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha