پرچمداری مازندران در کاروان المپیک ایران

ساری – ایرنا – کشتی‌گیران مازندرانی ایران در المپیک توکیو با کسب سه مدال از چهار مدال کسب شده کاروان کشتی کشورمان در این رقابت‌ها و سهم ۷۵ درصدی از مدال‌های کسب شده کشتی در المپیک به کار خود پایان دادند که از این سه مدال، دو مدال توسط کشتی‌گیران اهل آمل کسب شده است.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های کشتی المپیک توکیو برای کاروان ایران بعدازظهر امروز با توجه به حذف محمدحسین محمدیان و مرتضی قیاسی از دور رقابت‌ها، با روی تشک رفتن امیرحسین زارع کشتی‌گیر ۲۰ ساله آملی و کسب یک مدال برنز برای کشورمان به پایان رسید.

کاروان کشتی ایران در این رقابت‌ها چهار مدال کسب کرد و بیشترین سهم در مدال‌آوری کاروان ۶۳ نفره ایران را بر دوش کشید. امسال در کاروان المپیکی ایران ۱۰ ورزشکار مازندرانی حضور داشتند که نیمی از آن‌ها را کشتی‌گیران مازندرانی تشکیل می‌دادند.

کاروان ۱۱ نفره کشتی ایران در المپیک توکیو شامل پنج فرنگی‌کار و ۶آزادکار بود که در مجموع پنج نفر از این کاروان را کشتی‌گیران مازندرانی تشکیل می‌دادند. محمدهادی ساروی کشتی‌گیر آملی ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی و حسن یزدانی، محمدحسین محمدیان، رضا اطری و امیرحسین زارع در تیم ملی کشتی آزاد پنج کشتی‌گیر مازندرانی حاضر در این رقابت‌ها بودند که در نهایت موفق به کسب سه مدال شامل یک نقره و دو برنز و یک مقام چهارم المپیک شدند.

یک مدال طلا توسط رضا گرایی فرنگی‌کار ۶۷ کیلوگرم اهل استان فارس، مدال برنز محمدهادی ساروی فرنگی‌کار اهل آمل در وزن ۹۷ کیلوگرم، مدال نقره وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی چراتی از جویبار و مدال برنز سنگین‌وزن امیرحسین زارع کشتی‌گیر جوان آملی حاصل عملکرد کاروان ۹ نفره کشتی ایران بود.

در این رقابت‌ها حسن یزدانی کشتی‌گیر شناخته شده و محبوب جویباری مانند همیشه رقابت‌های پیش از فینال را مقتدرانه و با اختلاف امتیاز بالا از سد رقبایی از ازبکستان، سوییس و روسیه عبور کرد و در فینال به دیوید تیلور امریکایی رسید. او تا ۱۷ ثانیه به پایان بازی فینال قهرمان المپیک بود، اما حریف قدرتمند امریکایی او در آخرین ثانیه‌ها موفق شد با یک زیرگیری نتیجه را به سود خود تمام کند و یزدانی از رسیدن به دومین طلای خود در المپیک و ثبت کردن نامش در تاریخ کشتی ایران به عنوان تنها دو طلایی المپیک باز ماند.

محمدهادی ساروی فرنگی‌کار ۹۷ کیلوگرم جوان آملی توانست با اجرای کشتی‌های خوب و حساب شده در نخستین تجربه المپیکی‌اش به مدال برنز برسد و از حالا برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس خود را به عنوان مدعی کسب مدال مطرح کند. ساروی با کسب این مدال برای سومین دوره پیاپی یک مدال از وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک را به نام ایران، مازندران و شهرستان آمل ثبت کرد. قاسم رضایی فرنگی‌کار آملی و عضو سابق تیم ملی کشتی فرنگی در همین وزن مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو را کسب کرده بود.

امیرحسین زارع دیگر کشتی‌گیر اهل آمل نیز در سنگین‌وزن آزاد توانست عملکردی موفق داشته باشد. او بعد از شکست رقبایی از اوکراین و کوزوو به نیمه‌نهایی المپیک توکیو رسید و در مسابقه پای فینال در حالی که وقت اول را از گنو پتریاشویلی گرجستانی دارنده سه مدال طلای جهان پیش بود، در وقت دوم شکست خورد. اما در دیدار رده‌بندی با شکست حریف چینی خود به مدال برنز رقابت‌های المپیک دست یافت.

با سه مدال کسب شده توسط یزدانی، ساروی و زارع در رقابت‌های المپیک توکیو، تعداد مجموع مدال‌های المپیکی کشتی مازندران به ۱۳ مدال رسید.

رضا اطری کشتی‌گیر وزن ۵۷ کیلوگرم اهل بابل نیز در این رقابت‌ها عملکرد تقریباً قابل قبولی داشت و توانست تا یک قدمی کسب مدال نیز پیش برود، اما با شکست در دیدار رده‌بندی مقابل توماس گیلمان دارنده مدال نقره جهان از آمریکا نتوانست روی سکو قرار بگیرد و به مقام چهارم رسید.

پرچمداری مازندران در کاروان المپیک ایران

محمدحسین محمدیان آزادکار ساروی وزن ۹۷ کیلوگرم تیم ملی که از او انتظار کسب مدال می‌رفت، در دور نخست با نتیجه ۶ بر ۳ مقابل الیزبار اودیکادزه دارنده مدال برنز جهان از گرجستان مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر مقابل سعداله‌یف روس در دور بعد، از دور رقابت ها کنار رفت.

ورزش مازندران بیشترین سهم در مدال‌آوری تاریخ ایران در رقابت‌های المپیک را دارد. به طوری که تا کنون هفت مدال طلای المپیک توسط ورزشکاران این استان برای ایران در رقابت‌های المپیک کسب شده که حدود یک سوم مدال‌های طلای ایران در تاریخ رقابت‌های المپیک است. از این هفت مدال طلا نیز ۵ مدال توسط کشتی‌گیران یعنی امامعلی حببی، عبدالله موحد، کمیل قاسمی، قاسم رضایی و حسن یزدانی کسب شده است.

دو نقره عسگری محمدیان در المپیک‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۲، یک نقره کمیل قاسمی در المپیک ۲۰۱۶، برنز مراد محمدی در المپیک ۲۰۰۸ و برنز قاسم رضایی در المپیک ۲۰۱۶ نیز دیگر مدال‌های کسب شده توسط کشتی گیران مازندران در ادوار مختلف المپیک هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha