احداث مرکز جامع خون‌گیری ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اجرای مرکز جامع خون‌گیری در استان به عنوان یکی از مصوبات دولت گذشته بود که تا کنون اجرایی نشده است، گفت: برای احداث این مرکز ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حسین هاشمی روز چهارشنبه به مناسبت روز اهدای خون در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه پایگاه انتقال خون در مرکز استان از سال ۶۴ فعال شد، افزود: این پایگاه با کمبود فضای فیزیکی مواجه است و برای توسعه واحدهای جدید و سایر واحدها فضای کافی نیاز است که با احداث مرکز جامع خون‌گیری مشکل سازمان انتقال خون استان رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پایگاه‌های انتقال خون برای فعال کردن واحدهای جدید نیاز به فضای استاندارد دارد، گفت: با توجه به افزایش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در استان به یک مرکز خون‌گیری نیاز است.

این مسوول از آماده بودن زیرساخت‌ها از جمله زمین برای احداث این مرکز جامع خبر داد و گفت: درصورت تامین اعتبار لازم، اجرای این طرح در استان آغاز خواهد شد.

هاشمی افزود: در استان ۲ پایگاه خون‌گیری در شهرکرد و بروجن و ۲ مرکز ثابت خون‌گیری در بن روزهای پنجشنبه و فارسان روزهای زوج فعال است و مرکز خونگیری لردگان نیز بزودی فعال خواهد شد.

به گفته وی، در شهرستان لردگان با توجه به جمعیت بیش از ۲۴۰ هزار نفر، مسافت زیاد با مرکز استان، ترانزیتی بودن محورهای شهرستان، بالا بودن آمار بیماران تالاسمی، فعال کردن یک مرکز خونگیری ضروری است و رایزنی برای فعال شدن این مرکز با مرکز بهداشت استان انجام شده است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون در استان ۳۵۰ بیمار تالاسمی ماهانه به دریافت یک تا دوبار خون نیاز دارند.

هاشمی اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۹ هزار و ۵۵۹ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد هفت هزار و ۷۱۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با اشاره به اینکه ۲.۹ درصد اهداکنندگان خون در استان زنان هستند، گفت: ۱۴.۷ درصد اهداکنندگان خون در سالجاری بار اول، ۵۲.۳ درصد مستمر، ۲۰.۸ درصد باسابقه و ۱۲.۲ درصد معاف از اهدای خون هستند.

هاشمی به شیوع ویروس کرونا و کاهش ۱۵ درصدی اهدای خون از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش اهدای خون در سالجاری، هنوز اهدای خون نسبت به زمان قبل از شیوع کرونا ۱۲ درصد کاهش دارد.

به گزارش ایرنا، نهم مردادماه به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha