آئین‌های ماه محرم در آستارا با بهداشت کرونا برگزار می‌شود

آستارا - ایرنا - مسئولان آستارا به برگزاری برنامه‌ها و آئین‌های عزاداری ماه محرم همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد مقابله با کرونا تاکید کردند و همکاری جدی مردم را برای جلوگیری از افزایش بیماری کووید ۱۹ خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستارا روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی آئین های ماه محرم در فرمانداری این شهرستان، با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی حضور مردم در اماکن و آئین های مذهبی بعد از شیوع کرونا، بر ضرورت حفظ شعائر اسلامی و سنتی تاکید کرد.

حجت الاسلام محمد مهدی حبیبی گفت: برگزاری روضه های خانگی عزاداری امام حسین (ع) که قدمتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساله دارد، متاسفانه بعد از شیوع کرونا ۷۰ درصد کاهش یافته و این تهدیدی برای سنت ها و آئین های عاشورایی منطقه است.

او افزود: اقتصاد متضرر از کرونا درست شدنی است اما اعتقاد ضربه پذیر از کرونا، دیر اصلاح و احیا خواهد شد و متاسفانه خانه نشینی یا خودداری مردم از اجتماعات بعد از کرونا، آئین های مذهبی را کمرگ کرده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستارا گفت: در خصوص چگونگی آئین های ماه محرم، تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و به طور معمول برنامه های عزاداری هر روز ۲ ساعت با محدودیت ها و مقررات بهداشتی اجرا خواهد شد و دسته های عزاداری نیز در آغاز و پایان از تجمع خودداری و فقط مسیر عزاداری را طی خواهند کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آستارا نیز در این جلسه با اشاره به لغو آئین پیاده روی اربعین حسینی، مساجد و گروه های جهادی و مذهبی را همیاران بهداشت و درمان اعلام کرد و از شبکه بهداشت و درمان خواست، از ظرفیت آنها برای مهار کرونا استفاده کنند.

جمشید مهدوی گفت: بهترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد قابل مشاهده است و در همه مساجد به محض ورود مردم، تب سنجی صورت می گیرد و فعالان مساجد و گروه های جهادی از آغاز شیوع کرونا در تهیه و توزیع بسته های معیشتی و اقلام بهداشتی پیشگام بوده و هستند.

او با تاکید بر احیای برنامه های عزاداری ماه محرم همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا، پیشنهاد داد از ظرفیت مساجد برای ترغیب واکسیناسیون و توزیع اقلام بهداشتی نذری استفاده شود.

فرید بصیری مقدم مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا نیز با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی این شهرستان، گفت: در خصوص ماه محرم به ممنوعیت برنامه ها اعتقاد نداریم اما مایل به محدودیت آنها هستیم و برگزاری آئین های عزاداری مطابق آنچه ستاد ملی کرونا ابلاغ کرده، بلامانع است.

حجت الاسلام ناصر صالحی رئیس حوزه علمیه و امام جمعه موقت، مهرداد گلکار رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی، ارژنگ کرمیانی رئیس هیئات مذهبی و محمد داداش زاده اصل مسئول هیات رزمندگان اسلام آستارا نیز طی سخنان جداگانه ای بر حفظ شعائر و ارزش های معنوی ماه محرم و پاسخگویی مثبت به اشتیاق مردم نسبت به عزاداری امام حسین (ع) تاکید کردند.

شیوع ویروس کرونا همه کشورها را به مخاطره انداخته و بهترین راهکار مقابله با آن، رعایت شیوه نامه های بهداشتی، واکسیناسیون و خودداری از حضور در اجتماعات مردمی است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha