فاز یک خط ۲ مترو شیراز از آزمون، سربلند بیرون آمد

شیراز-ایرنا- خطوط ریلی فاز یک خط ۲ مترو شیراز که حدفاصل ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه عادل آباد را در بر می‌گیرد، سه شنبه شاهد ورود آزمایشی نخستین قطار بود که این آزمون را در حضور مدیران شهری و خبرنگاران با موفقیت طی کرد.

به گزارش ایرنا، بنا بر نقشه قطار شهری شیراز، خط ۲ مترو این کلانشهر با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط ۱ تقاطع دارد. سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.
 سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ مرحله تست ورود یک رام قطار از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه عادل آباد با حضور مدیران شهری و خبرنگاران با موفقیت انجام شد.
رئیس سازمان قطار شهری شیراز سه‌شنبه در حاشیه انجام این آزمایش، پیشرفت فیزیکی این فاز را ۷۰ درصد اعلام و اضافه کرد: در صورت تزریق به موقع و کافی اعتبار، شاهد افتتاح این فاز در آینده خواهیم بود.
حسن مرادی، با اشاره به اقدامات اجرایی شده سازمان قطار شهری شیراز طی چهار سال اخیر، گفت: قطار شهری شیراز به طول ۹۰ کیلومتر تعریف شده که خط ۲ آن به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود با ۱۳ ایستگاه به خط یک مترو متصل می‌شود.
او با اشاره به روند حفاری تونل‌های مترو در شیراز گفت: تنها در سال ۹۸ حدود پنج هزار و ۵۰۰ متر تونل مترو حفاری شد که این عملکرد در جهان بی نظیر است و جزو رکوردهای ماندگار و با ارزش است.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز ادامه داد: این پروژه از سال ۹۳ شروع شد و تا امروز به ۹۵ درصد پیشرفت رسیده است؛ بیشترین میزان حفاری آن در دیماه سال ۹۸ اتفاق افتاد و تنها در یک ماه ۸۲۰ متر تونل زده شد و کار بتنی آن به اتمام رسید که این مهم در سطح کشور بی بدیل است.
مرادی اضافه کرد: در بخش ایستگاه‌ها نیز ایستگاه قهرمانان در مرحله نازک کاری قرار دارد و با پیشرفت ۷۰ درصدی طی چندماهه آینده آماده بهره‌برداری است و با راه‌اندازی این خط گره ترافیکی و مشکلات منطقه برطرف می‌شود.
او با اشاره به پیشرفت سایر ایستگاه‌های فاز ۲ هم خاطرنشان کرد: ایستگاه استقلال نیز با پیشرفته‌ترین روش‌ها در حال اجرا است و در خیابان هیچ آثاری مشاهده نمی‌شود و مردم هیچ ترافیکی را در آنجا احساس نمی‌کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز یادآور شد: ایستگاه رحمت که در پارک هاشمی واقع شده نیز با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه است و تنها سازه آن تکمیل شده و در فاز یک افتتاح نمی‌شود،همچنین ایستگاه امیر کبیر از پیشرفت ۵۱ درصدی برخوردار است و عملیات اجرایی آن تا پایان امسال به پایان می‌رسد.
مرادی ادامه داد: ایستگاه استقلال نیز با پیشرفته ترین و به روز ترین تجهیزات در حال اجرای سازه است و به نحوی اجرای آن در دستور کار قرار گرفته که در سطح خیابان انقلاب هیچ آثاری از ایستگاه نمی‌بینیم.
او گفت: این ایستگاه با حدود ۳۰ درصد پیشرفت، ایستگاه تبادلی است که در فاز یک تمام شده و در فاز دوم تا یکسال آینده به پایان می‌رسد؛ همچنین تا یک ماه دیگر کار ریل گذاری ایستگاه امیرکبیر تا امام حسین(ع) نیز به پایان می‌رسد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز عنوان کرد: در بخش ریل گذاری خط ۲ (از ایستگاه قهرمانان تا امیرکبیر) بیش از چهار کیلومتر ریل گذاری انجام شده که با حمایت‌های شورا و شهرداری و با فعالیت‌های پیمانکاران بعد از چند سال فعالیت در خط ۲ سه شنبه ۱۲ مردادماه توانستیم ورود و حرکت قطار در خط ۲ مترو شیراز محقق شود.
مرادی با اشاره به اقدامات انجام شده در خط یک نیز بیان کرد: در سال‌های اخیر هفت ایستگاه به خط یک افزوده شده که ایستگاه وکیل الرعایا به عنوان زیباترین ایستگاه کشور قابلیت ثبت به عنوان اثر ملی دارد.
او با ارائه گزارشی اظهار کرد: در سال ۹۶ قطار شهری شیراز، هفت میلیون مسافر را جابجا کرد که این رقم در سال ۹۹ با وجود شرایط شیوع کرونا به ۲۳ میلیون مسافر رسید.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: در روزهای اخیر مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت به قطار شهری شیراز اختصاص یافته که اگر در ابتدای سال این رقم که متعلق به سال ۹۹ بود به حساب شهرداری واریز می شد پیشرفت‌های زیادی در تکمیل این مسیر محقق می‌شد که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این هدف محقق شود.

خط ۲ مترو شیراز حدود چهار ماه معلق شد
شهردار شیراز نیز در ادامه گفت: اگر اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد تومانی طبق قرارداد، در سال ۹۹ به حساب شهرداری شیراز واریز شده بود اکنون ۲ تا سه ایستگاه خط ۲ مترو شیراز به بهره برداری کامل رسیده بود اما فضای انتخاباتی و شرایط اقتصادی خاص منجر به معلق مانده این پروژه از فروردین امسال تاکنون شد که به دلیل نرسیدن اعتباراتی بود که مربوط به سال گذشته بود.
حیدر اسکندرپور با بیان اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز برای امسال پیش‌بینی شده است، افزود: افتتاح سه ایستگاه‌ خط ۲ مترو شیراز حدود ۲ تا سه ماه وقت نیاز دارد.
شهردار شیراز با بیان اینکه گاهی قضاوت‌ها مبتنی بر اطلاعات کافی نیست، گفت: در سال ۹۷ ما رکورد حفاری را زدیم و همکاران در سه شیفت کار می‌کردند.
اسکندرپور با اشاره به پایش مستمر این پروژه گفت: اولویت ما در مترو، خط ۲ بود، زیرا این پروژه بخش زیادی از شهرک‌های جنوب شیراز را زیر پوشش خدمات حمل و نقلی قرار می‌داد، به همین دلیل تلاش شد این خط با سرعت پیش برود و حمل و نقل ارزان برای مردم محقق شود.
او اضافه کرد: عملیات تکمیل ایستگاه‌های استقلال و امام حسین(ع) با آخرین توان در حال اجرا است و این یعنی در شرایط تنگنا نیز می‌شود کارهای بزرگ انجام داد البته اگر سنگ اندازی‌ها نبود ما امروز شاهد ایستگاه‌های تمام شده بودیم.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط نامساعد مالی امسال و انتخابات، قول بنده برای اتمام ایستگاهی مانند استقلال تا خردادماه ۱۴۰۰ محقق نشد، اما باتوجه به تامین اعتبارات مورد نیاز از محل فروش اوراق مشارکت در چند ماه آینده این ایستگاه به بهره برداری خواهد رسید. 

سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴و نیم کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.
مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی ۱۸ سالی که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذرد تنها یک خط آن ( خط یک،‌حدفاصل میدان گلسرخ تا میدان احسان ) به بهره برداری رسیده است.
خط ۲ متروی این شهر نیز به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود تا کلبه سعدی در حال ساخت است.
عملیات اجرایی خط سه قطار شهری (مترو) شیراز مردادماه ۱۳۹۹ در آیینی با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه آغاز شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این آیین اعلام کرد که فاز اول این پروژه به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه در طول پنج سال به بهره برداری می رسد.
محمود رضایی کوچی افزود: در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود.
به گفته وی، از مزایای این طرح که در ادامه خط یک مترو قرار دارد این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه‌آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha