۱۰ مرداد ۱۴۰۰،‏ ۶:۵۵
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84422142
۰ نفر

برچسب‌ها

جای خالی پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌های قزوین

قزوین - ایرنا - با وجود آنکه اکنون پرداخت وجه در قبال دریافت خدمات مربوط به بسیاری از کسب و کارها و صنف ها مدت هاست به حالت الکترونیک یا اعتباری درآمده اما هنوز پرداخت کرایه تاکسی‌های درون شهری قزوین با پول نقد یا همان اسکناس انجام می‌شود که با خود در شرایط کرونایی مخاطرات بهداشتی به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، امروزه در بسیاری از خدمات و اصناف پرداخت وجه نقد از موضوعیت افتاده و تبدیل به پرداخت الکترونیکی شده اما این رویه هنوز در بین تاکسی های درون شهری خیلی از شهرها از جمله قزوین جا نیافتاده است، البته روی سخن این گزارش تاکسی های درون شهری هستند، چرا که تاکسی های اینترنتی با سازوکاری که دارند امکان پرداخت الکترونیکی از طریق اینترنت را برای مسافران خود فراهم کرده اند.

این موضوع در ایامی که رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، بیشتر ضرورت پیدا کرده است.

بیش از سه هزار و ۵۰۰ راننده تاکسی درون شهری در قزوین به فعالیت می پردازند و روزانه بیش از ۱۰۰ هزار مسافر از سوی آنها جابه جا می شوند و این بدان معناست که با رد و پول کردن اسکناس بین مسافر و راننده برای پرداخت هزینه کرایه و باقی مانده پول شاید بیش از ۱۵۰ هزار مرتبه در روز جابه جایی پول نقد فقط در تاکسی های قزوین اتفاق می افتاد، اسکناس هایی که امکان آلودگی آنها به ویروس کرونا وجود دارد و می تواند ویروس را منتقل کرده و پخش کند.

البته پیش از کرونا نیز پول ها معمولا آغشته به انواع و اقسام میکروب ها بودند و ضروری بود که پس از دست زدن به پول دست ها را شست و شو داد اما با آمدن کرونا حساسیت های بهداشتی در این خصوص دوچندان شده و حذف مبادلات نقدی از چرخه پرداخت ها و استفاده از کارت های اعتباری  را در داد و ستدهای مالی از جمله در تاکسی ها ضروری کرده است، با این حال موانعی بر سر راه این مهم وجود دارد که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

جای خالی پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌های درون شهری قزوین

رانندگان تاکسی قزوین و دغدغه های مربوط به پرداخت الکترونیک یا اعتباری کرایه

علی رحمانی از رانندگان تاکسی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نصب دستگاه کارتخوان بانکی در تاکسی ها به شرط اینکه هزینه ای برای تاکسیرانان در پی نداشته باشد استقبال کرد و گفت: این یک ایده خوب است اما به شرط اینکه به درستی اجرا شود و هزینه ای را به تاکسیرانان که در شرایط سخت معیشتی قرار دارند تحمیل نکند.

این راننده تاکسی درون شهری قزوین ادامه داد: استفاده از کارتخوان دردسرهای خاص خود را نیز به همراه دارد مثلا اینکه کارتخوان نیاز به شارژ دارد و یک خودرو مانند مغازه امکانات زیادی ندارد یا اینکه مثلا ممکن است خیلی از مسافران مبلغ را به اشتباه و بالا و پایین وارد کنند که اصلاح آن وقت گیر و دردسرساز است.

رحمانی گفت: پیشنهاد من برای اجرایی شدن این طرح ارایه دستگاه های کارتخوان به شکل رایگان به تاکسیرانان و تبلیغات عمومی برای استفاده از این روش پرداخت بین شهروندان است ضمن اینکه مشوق هایی را نیز می توان برای تاکسیرانان که از کارتخوان استفاده کنند درنظر گرفت.

این راننده تاکسی اضافه کرد: خیلی از رانندگان نیز نگران هستند که تراکنش های آنها از دستگاه های کارتخوان مورد رصد و پیگیری اداره کل امور مالیاتی قرار بگیرد و به همین خاطر دوست ندارند به جای دریافت کرایه نقدی، از دستگاه کارتخوان استفاده کرده و هزینه کرایه را الکترونیکی دریافت کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که کرونا بیداد می کند یکی از راه های حفظ سلامت شهروندان و پیشگیری از ابتلا به این ویروس ارتباط کمتر بین افراد است و پرداخت الکترونیک به جای پول نقد به این موضوع کمک می کند اما معتقدم  فعلا بیش از ۹۰ درصد تاکسیرانان قزوین تمایلی به استفاده از دستگاه کارتخوان ندارند و در این خصوص اقناع نیستند.

جواد معرفی نیز دیگر تاکسیران قزوینی بود که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با نصب دستگاه کارتخوان در تاکسی ها مخالفت کرد و گفت: بسیاری از مسافران مسن هستند و توانایی استفاده از کارت بانکی و کار با پوز را ندارند و برای دادن کارت بانکی خود به دست راننده نیز اعتماد نمی کنند.

این راننده تاکسی با بیان اینکه خیلی از مسافران به دادن پول نقد راغب تر هستند تا اینکه از کارت بانکی برای دادن کرایه استفاده کنند، گفت: نقل و انتقال پول نقد بین مسافر و راننده زودتر اتفاق می افتد و به نظر از پرداخت الکترونیکی راحت تر به نظر می رسد.

او ادامه داد: دستگاه کارتخوان بعضی موقع ها عمل نمی کند و ممکن است راننده و مسافر را معطل کند ضمن اینکه با رویه شدن این کار راننده باید مدام استرس تمام شدن شارژ دستگاه کارت خوان را بکشد.

این راننده تاکسی اضافه کرد: خرید دستگاه کارتخوان نیز هزینه هایی را دارد که تاکسیران ها را از داشتن آن پشیمان می کند.

خطرات بهداشتی استفاده از پول نقد به عنوان کرایه تاکسی 

پزشکان به ویژه پس از شیوع کرونا توصیه می کنند که شهروندان به دلیل مسایل و خطرات بهداشتی، کمتر از پول نقد برای داد و ستندها استفاده کنند.

دکتر جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توصیه ما به شهروندان استفاده از پرداخت های الکترونیکی و اینترنتی به جای داد و ستد پول نقد است که مخاطرات بهداشتی به همراه دارد.

این مسوول بهداشتی اضافه کرد: اسکناس ها به دلیل سطح زیاد تبادل دارای آلودگی های میکروبی زیادی هستند و در دوران کرونایی فعلی ضرورت دارد تا برای پرداخت ها از روش های جایگزین به جای دادن و گرفتن اسکناس استفاده کنیم و این موضوع باید در تاکسی ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی قزوین گفت: اگر افراد دارای نقص سیستم ایمنی در بدن خود باشند، میکروب ها و آلودگی های موجود در اسکناس ها می تواند برای آنها خطرآفرین باشد و سلامت شان را به خطر بیاندازد.

دکتر رحمانی گفت: برخی افراد با پاشیدن مواد ضدعفونی کننده می کوشند تا اسکناس ها را پاکیزه و عاری از میکروب کنند که این روش به دلیل کاغذی بودن پول چندان کارساز نیستند و تنها به خراب شدن اسکناس ها و خسارت به منابع کشور منجر می شود.

جای خالی پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌های درون شهری قزوین

تاکسیرانی قزوین در پی استفاده از روش های جایگزین به جای پرداخت نقدی کرایه

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز از طرح این سازمان برای امکان پرداخت کرایه از طریق کارت های اعتباری و یا به شیوه الکترونیکی خبر داد و اعلام کرد که تاکسیرانی در این خصوص بیکار ننشسته و در حال بررسی و مطالعه است.

اسماعیل عرشیان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: مدتی است که به دنبال نصب کارتخوان در تاکسی های درون شهری قزوین بوده و در حال بررسی زوایای این طرح و مطالعه بر روی آن هستیم.

وی ادامه داد: این طرح از حساسیت خاصی و یک سری ریزه کاری هایی برخوردار است و پیش از اجرا باید همه ابعاد آن سنجیده و بررسی شود چرا که در صورت نارضایتی تاکسیرانان از آن با شکست روبرو می شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت: با یک شرکت در زمینه تامین دستگاه های کارت خوان برای تاکسی های قزوین وارد مذاکره شده ایم با این وجود عملی شدن این کار اقناع سازی تاکسیرانان مورد توجه قرار بگیرد که در این خصوص در حال برنامه ریزی هستیم.

عرشیان همچنین گفت: در حال حاضر خیلی از تاکسیرانان توان مالی برای تهیه دستگاه کارتخوان یا پوز ندارند و یا حاضر به هزینه کرد در این خصوص نیستند.

او اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که موجب شده تا تاکسیرانان قزوینی برای داشتن دستگاه کارتخوان تمایل چندانی نداشته باشند موضوع سودهای ناشی از پول خرد است به طور مثال کرایه برخی مسیرها ۱۳۰۰ تومان تعیین شده و با توجه به اینکه مسافران پول خرد ندارند کرایه ۱۵۰۰ تومان می پردازند که البته در اکثر موارد با رضایت مسافر پرداخت می شود با این وجود تاکسیرانی آن را تایید نمی کند اما وقتی کارتخوان نصب شود مسافران مبلع مصوب را می پردازند و هزینه اضافی به دلیل نداشتن پول خرد نمی دهند که این مساله به زیان تاکسیران تمام می شود و باعث کاهش درآمد آنان می شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین ادامه داد: مشکلات مربوط به شارژ کارتخوان و تهیه و کارگذاشتن قبض به شکل مداوم از دیگر مسایلی است که باعث شده تاکسیرانان قزوینی تمایلی به استفاده از کارتخوان بانکی در تاکسی های خود نداشته باشند و گرفتن پول نقد را ترجیح دهند.

این مسوول گفت: یک موضوع دیگر که شاید عاملی برای عدم استقبال تاکسیرانان از نصب دستگاه کارتخوان است موضوع مالیات هاست که در این خصوص باید از سوی دستگاه های مربوطه اطمینان لارم به این قشر داده شود که قرار نیست مالیات اضافی از آنان گرفته شود.

عرشیان این را نیز گفت که از حیث قانونی نمی توانیم تاکسیرانان را به نصب دستگاه کارتخوان بانکی اجبار کنیم و افزود: با این حال در حال تدارک مشوق هایی هستیم که آنان را به این کار ترغیب کند که یکی از آنها پرداخت هزینه اقساطی و بدون بهره بیمه تکمیلی برای خود و ۲ تن از اعضای خانواده شان است که روی این طرح کار می کنیم.

این مسوول با بیان اینکه سایر روش های پرداخت الکترونیک را نیز در دستور کار داریم،در کنار دستگاه کارتخوان یا پوز تلاش داریم تا پرداخت کرایه از طریق گوشی های هوشمند با استفاده از کیو آر کدها  ( QR CODE )را نیز ترویج کنیم و آنرا در تاکسی های شهری قزوین جا بیاندازیم.

رهاورد:

 استفاده از روش های پرداخت جدید که هزینه های کمتری را به دنبال داشته و صرفه جویی در وقت و هزینه ها را در مجموع برای کشور به دنبال دارند تنها با بخشنامه و دستورالعمل محقق نخواهد شد و نیازمند کار فرهنگی است.

در زمینه پرداخت کرایه تاکسی نیز مزایای این موضوع باید برای رانندگان تشریح شده و همچنین در سطح جامعه نیز به شهروندان آموزش و اطلاع رسانی شود تا به عنوان یک فرهنگ مورد پذیرش قرار بگیرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha