دولت برای آموزش روستاییان خراسان شمالی ۵۰ میلیارد ریال هزینه می‌کند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت: دولت برای دوره های مهارت‌آموزی در روستاهای استان سالانه ۵۰ میلیارد ریال هزینه می‌کندو این میزان اعتبار براساس تفاهم منعقد شده بین استانداری از محل اعتبار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تامین می شود.

فرج اله راد روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه فرمانداران مکلف شده اند سالانه ۲۰ روستا را زیر پوشش آموزش های مهارتی قرار دهند.

وی با بیان اینکه با ارائه آموزش مهارت به روستاییان تلاش داریم تا هیچ روستایی از فراگیری این مهارت ها جا نماند خاطرنشان کرد: آموزش های مهارتی در روستاها بر اساس ظرفیت های هر منطقه فرا خوان داده می شود و در این زمینه از ظرفیت های مختلف برای تعالی این آموزش ها استفاده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پارسال ساکنان  بیش از ۶۰ روستا از آموزش های مهارتی بهره مند شده و حدود ۷۰۰ نفر در این دوره ها شرکت کرده اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی افزود: نوغانداری، بافت فرش دو رو و گیاهان دارویی از جمله رشته هایی است که روستاییان آموزش دیدند و بعضا از ظرفیت مربیان خارج از استان در این دوره ها استفاده شده است.

راد در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر فرهنگ سازی نیاز به آموزش مهارت در خانواده ها گفت: فراگرفتن مهارت یکی از نیازمندی های جامعه امروز است و خانواده ها باید هزینه کرد فراگرفتن مهارت را در سبد هزینه های خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در جوامع مختلف، آموزش بر اساس یک فرایند پیش می رود که در آن فرهنگ هم هست، بر این اساس ظرفیت ها و توانمندی های فرزند در دوره آموزش شناسایی می شود و وقتی فرد به سن فعال اقصادی می رسد ظرفیتی از مهارت را در خود می بیند و جامعه هم این فرایند را تسهیل می کند.

وی گفت: اما در کشور ما به خاطر جزیره ای فکر کردن و جزیره ای عمل کردن، افراد بعضا به سن اقتصادی و حتی بالاتر رسیده اما هنوز نمی دانند در چه زمینه ای استعداد، تخصص و مهارت دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی با تاکید بر اینکه برای حل مشکل بیکاری، باید آموزش مهارت به فرزندان مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: این اداره کل امسال برگزاری ۱۴۲ هزار و ۴۸۶ نفر ساعت آموزش مهارت برای روستاییان و ۱۵ هزار و ۸۹۷ نفر ساعت آموزش مهارت برای عشایر  استان را تعهد کرده است.

اکنون هشت مرکز آموزش فنی و حرفه ای در ۶ شهرستان استان شامل بجنورد، مانه و سملقان،جاجرم، اسفراین، شیروان و فاروج در حال بهره برداری است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha