درخواست مخالفان محدودسازی اینترنت را در دبیرخانه مجلس ثبت می‌کنیم

تهران- ایرنا- مدیر استارتاپ (نوآفرین) «کارزار» با اعلام این‌که بیش از ۵۰۰ هزار نفر درخواست مخالفت با محدودسازی فضای مجازی را امضا کرده‌اند، گفت: قصد داریم این درخواست را در دبیرخانه مجلس ثبت ‌کنیم تا امکان پیگیری رسمی هم ایجاد شود.

طرح  موسوم به صیانت از فضای مجازی که در دستور کار مجلس قرار گرفته، در روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری از سوی کسب‌وکارهای آنلاین و کاربران مواجه شده و دامنه انتقادات نسبت به آن همچنان در حال افزایش است.

در این طرح برای فعالیت سرویس‌های خارجی شرایطی نظیر افتتاح دفتر در ایران گذاشته شده که به نظر عملی نمی‌رسد. محدودکردن پهنای باند خارجی و احراز هویت کاربران در فضای مجازی مواردی دیگری است که کاربران بسیاری را ترسانده است.

کاربران فضای مجازی در راستای مخالفت با این طرح، کارزاری (کمپین) راه انداخته‌ و از مجلس می‌خواهند در تصویت این طرحِ محدودکننده اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تجدید نظر کند. تعداد امضاهای این درخواست امروز از مرز نیم‌میلیون نفر هم گذشت.

در بخشی از متن نامه کارزار «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: ما امضاکنندگان این کارزار، مخالفت خود را با طرح آسیب‌زننده و غیرکارشناسی «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» اعلام می‌نماییم و از شما خواهشمندیم جهت رعایت حقوق مردم ایران و کمک به معیشت آن‌ها، بیش از این موانع جدیدی برای کسب‌وکارهای خرد و کلان ایجاد ننمایید.

حامد بیدی با اعلام این خبر که تعداد امضاکنندگان این درخواست از ۵۰۰ هزار نفر گذشته است اظهار داشت: این کارزار خیلی همه‌گیر شد. در حدی که چند روز پیش به خاطر تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان سایت کارزار چند دقیقه ای بالا نمی آمد در دسترس نبود. در اینستاگرام برخی می‌گفتند شاید جلوی کارزار را گرفته‌اند. ولی اتفاق خاصی نبود و به خاطر بازدید بالا این اتفاق افتاد.

مدیرعامل مرکز طراحی وب اسپیرال با اشاره به حمایت‌هایی که از کارزار شده اظهار داشت: این کارزار از ۱۵ تیر شروع شده است. خیلی‌ها  به اشتباه تصور می‌کنند به واسطه خشکسالی خوزستان این کارزار راه افتاده تا حواس افکار عمومی پرت شود. در حالی که این طور نیست.

                                                                                                        

کارزار به عنوان یک ابزار مطالبه گری مدنی

وی در پاسخ به این که تا چه اندازه امیدوارید کارزار شما به موفقیت برسد توضیح داد: موفقیت یک کارزار را در این نمی‌بینیم که در همان بازه زمانی به درخواست پاسخ داده شود. نگاه ما این است که یک کارزار چقدر توانسته آگاهی ایجاد کند و اهمیت موضوع را به افکار عمومی نشان دهد. موفقیت قابل قبول کارزار «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت» این است که صدها هزار نفر شهروند متوجه اهمیت موضوع شده‌اند. همه کارزارها به عنوان یک ابزار مطالبه گری مدنی موثر هستند.

مدیر استارتاپ کارزار با اعلام این خبر که قصد داریم این درخواست را در دبیرخانه مجلس ثبت رسمی ‌کنیم افزود: معمولا وقتی امضای کارزارها زیاد می‌شود، متن کارزار را به دبیرخانه نهاد مخاطب می‌بریم و ثبت رسمی می‌کنیم تا بشود پیگیری رسمی کرد. در واقع متن درخواست در کنار پیگیری رسانه‌ای در دبیرخانه مجلس، وزارتخانه یا هر نهاد دیگر هم ثبت می‌شود.

ما نویسنده و راه‌انداز کارزارها نیستیم

بیدی «کارزار» را یک استارتاپ مستقل اجتماعی خواند و اظهار داشت: ما نویسنده و راه انداز کارزارها نیستیم. کارزارها را خود کاربرها می‌نویسند و ما فقط متن آن را ویراستاری می‌کنیم و مشورت می‌دهیم و منتشر می‌کنیم. ما سردبیری نمی‌کنیم که کدام کارزار بیشتر دیده شود. حمایت مردم است که باعث می‌شود یک کارزار بیشتر امضا بگیرد. ما یک پلتفرم بی طرف هستیم. البته در رابطه با موضوع مخالفت با محدودسازی فضای مجازی نظر تیم کارزار با نویسنده یکی است.

                                                                                                  درخواست مخالفان محدودسازی اینترنت را در دبیرخانه مجلس ثبت می‌کنیم

مسدودسازی پلتفرم های خارجی قانونی می‌شود

وی درباره دلیل مخالفتش با طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی تاکید کرد: ما الان تحریم هستیم و امکان ارتباط طبیعی با مدیران شبکه‌های اجتماعی را نداریم. طبق این قانون تمام خدمات اینترنت بین الملل مسدود می‌شود. عملا امکان پذیر نیست مدیران گوگل و تلگرام و واتساپ بخواهند سرورهایشان را در ایران قرار بدهند. اولین ضربه ای که این طرح می زند این است که مسدودسازی پلتفرم های خارجی را قانونی می‌کند.

به گفته وی این کار باعث می شود پلتفرم های داخلی هم نابود بشوند، چون مردم به خاطر این که پلتفرم‌های داخلی بدبین می‌شوند، این‌ها را کنار می‌گذارند.

مدیر استارتاپ کارزار با بیان این که این راه حل‌ها بارها امتحان شده است افزود: هر بار کلی هزینه را هدر داده اند و آخر سر هم نتیجه‌ای نگرفته‌اند. نتیجه این طرح هم واضح است. به دنبال تصویب این طرح فشار بیشتری به مردم و کسب و کارها وارد می‌شود.

کار سلبی به جای راه حل ایجابی

وی تصریح کرد: امروز اگر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم ها را از مردم بگیریم، عملا همه کارهایشان متوقف می‌شود. این طرح بهانه ای برای مسدودسازی و کم کردن سهم اینترنت بین‌المللی در ایران است. مثل همیشه به جای این که سمت راه حل های ایجابی و تولید محتوا برویم، به سمت کار سلبی می رویم.

بیدی تصریح کرد: این طرح چگونه کارشناسی شده که بزرگترین انجمن‌های کسب و کار آنلاین به آن معترض هستند؟ طراحان این طرح می خواهند گوگل را ببندند و به جایش یک موتور جستجوی داخلی را راه بیندازند. ما در این زمینه تجربه و دانشی نداریم. این تجربه و دانش باید به صورت ارگانیک و سازمان‌یافته شکل بگیرد.

وی افزود: در جامعه استارتاپی هر جا اجازه دادند که بچه‌ها کار خودشان را بکنند خروجی‌های جذابی دیدیم. هر جا اجازه دادند که با سرمایه گذار بین المللی پیش برویم، کار خوبی دیدیم. در بازه بعد از برجام دیدیم که اکوسیستم استارتاپ ایران متحول شد. خیلی از شتاب دهنده ها و رویدادهای استارتاپی در آن زمان اوج گرفتند. این مساله نشان می‌دهد که رویکرد درست چیست. نیازی نیست که ببندیم و مسدود کنیم.

بیدی تاکید کرد: در این طرح اصطلاحی با عنوان خدمات پایه کاربردی را به کار برده‌اند که به هر وب سایت و نرم افزاری می‌شود اطلاق کرد. حتی ممکن است سایت مورد نظر یک سایت با خدمات اطلاع رسانی باشد. این اصطلاح جزو اصطلاحاتی است که چترش می تواند همه اینترنت را بپوشاند.

                                                                                                درخواست مخالفان محدودسازی اینترنت را در دبیرخانه مجلس ثبت می‌کنیم

اختلال در پهنای باند

داور پنجمین و ششمین جشنواره وب ایران یکی از بندهای طرح را فاجعه‌بار خواند و گفت: در یکی از بندهای این طرح آمده حتی با فرض این که گوگل و اینستاگرام در ایران مجوز بگیرند، باز هم نباید پهنای باندشان بیشتر از نمونه داخلی باشد. در این حالت با هدف حمایت از داخلی‌ها مجاز هستند که پهنای باند هر سایتی را که بخواهند دچار اختلال کنند. سوال این است که دیجی کالا و اسنپ مگر با کم کردن پهنای باند دیگران پیشرفت کردند؟ همین که کاری به ما نداشته باشند و فضا را باز بگذارند، جامعه استارتاپی خودش پیشرفت می کند. چون بچه‌های خوش فکری داریم که متاسفانه بعضی از این نیروها هم دارند مهاجرت می‌کنند.

بیدی استارتاپ کارزار را یک تجربه مفید دانست و توضیح داد: با وجود این که نمونه خارجی سایت کارزار فیلتر نیست، سایت ما در کارزارهای مختلف تا الان میزبان بیش از ۸ میلیون نفر بوده است. این مساله نشان می دهد مردم در شرایط آزادانه از پلتفرم داخلی دارند استقبال می‌کنند. اگر سایت خارجی فیلتر می شد مردم نسبت به ما بدبین می‌شدند.

به گزارش ایرنا کارزار یک استارتاپ اجتماعی و مأموریت اصلی آن ترویج فرهنگ مطالبه‌گری از طریق ایجاد بستری برای هم‌افزایی خواست‌های مدنی است و پلتفرمی رایگان برای طرح درخواست‌ها، شکواییه‌ها و تقدیرهای جمعی از طریق جمع‌آوری امضا ارائه می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha