۶ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 84417271
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقویت سامانه دفاع هوایی سوریه، وعده‌ای چندباره از سوی روسیه

تهران - ایرنا - با آغاز دور جدید تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی در ۱۰ روز گذشته به خاک سوریه، مسکو اعلام کرده که سامانه‌های دفاع موشکی این کشور را تقویت نموده و این مساله باعث محدود شدن حملات هوایی اسراییل به سوریه شده است.

"وادیم کولت" معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه اول مرداد ماه  اعلام کرد، دو فروند جنگنده « اف‌-۱۶ » اسرائیل بامداد ۲۲ جولای اقدام به شلیک چهار فروند موشک هدایت‌شونده به مناطقی در استان «حمص» در شمال دمشق پایتخت سوریه کردند، اما تمامی موشک‌های شلیک‌ شده از سوی جنگنده‌- بمب افکن های اسرائیلی توسط سامانه پدافند هوایی نیروهای مسلح سوریه که به موشک‌های « Buk M۲E » روسیه مجهز بوده‌اند، رهگیری و منهدم شده‌اند.

طی ۱۰ روز گذشته تاکنون بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی سه بار خاک سوریه را بمباران کرده‌اند.

با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و آمریکا عملا در کنار تروریست‌های تکفیری قرار گرفتند و طی این سال‌ها بارها مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را به صورت متناوب با تجاوز به حریم ‌هوایی لبنان و یا تجاوز به حریم هوایی سوریه، هدف قرار دادند.

تجاوز به حریم سوریه و هدف قرار دادن مراکز نظامی و دفاعی این کشور از سوی بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی تا دوم اردیبهشت ماه سال جاری ادامه داشت که به یکباره رسانه‌های این رژیم در این تاریخ خبر دادند که در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای "دیمونا" در سرزمین‌های اشغالی انفجار مهیبی روی داده که در اثر اصابت یک موشک بوده است.

خبر اصابت موشک به نزدیکی نیروگاه هسته‌ای "دیمونا" همانگونه که برای صهیونیست‌ها غیر منتظره بود، برای منطقه و جهان نیز حایز اهمیت بود، از این رو رسانه‌های خبری جهان به سرعت خبر این موضوع را نشر دادند.

این خبر از آن جهت برای منطقه و جهان حائز اهمیت است که مقامات رژیم صهیونیستی همواره تاکید بر امن بودن آسمان سرزمین‌های اشغالی داشتند و با پروپاگاندای (تبلیغات سیاسی) فراوان ادعا می‌کردند که هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند بدون اجازه آنها وارد فضای اسراییل شود.  

در دقایق اولیه این انفجار مهیب، منابع صهیونیستی ادعا کردند که صدای آژیر خطری که در مناطق اطراف نیروگاه هسته‌ای "دیمونا" به صدا درآمده، به دلیل انفجار یک خمپاره یا راکت بوده است.

اما با گذشت چند ساعت از این انفجار مشخص شد که واقعه آنگونه که مقامات و رسانه‌های صهیونیستی مدعی شده‌اند، نبود، بلکه یک موشک با عبور از پنج لایه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای "دیمونا" فرود آمده و صدای انفجار آن تا دهها کیلومتر آنطرف‌تر نیز شنیده شده است.

برخی منابع صهیونیستی، همان موقع اعلام کردند که انفجار منطقه "دیمونا" (به دلیل صدای مهیب آن) ناشی از حملات راکتی یا خمپاره ای نیست، چراکه این صدای مهیب در چندین منطقه از جمله «قدس»، «بئر السبع»، «کریات»، «مودیعین» و «کرانه باختری» شنیده شده است.

با گذشت ساعاتی پس از صدای انفجار در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای دیمونا در سرزمین‌های اشغالی، اصل داستان مشخص شد و ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص صدای انفجار خمپاره یا چیز دیگر رد شد.

داستان از این قرار بود که  بامداد پنجشنبه (دوم اردیبهشت) چند فروند جنگنده – بمب افکن اف ۱۶ رژیم صهیونیستی در تجاوزی آشکار اقدام به هدف‌گیری و شلیک چند راکت به سمت خاک سوریه نموده بودند که ارتش سوریه توانست چند فروند از آنها را رهگیری و نابود کند، ولی چند راکت به اهدافی در نزدیکی دمشق اصابت کرد. در همین حین سامانه پدافند هوایی "اس ۲۰۰" سوریه یا به قول غربی‌ها "سام ۵"، اقدام به رهگیری یکی از بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی در فضای سرزمین‌های اشغالی کرد و با شلیک یک فروند موشک زمین به هوا به سمت این بمب افکن، آن را در موقعیت جدی قرار داد و این هواپیما برای فرار از دست این موشک اقدام به مانور کرد و به سختی توانست از دست آن فرار کند و این موشک نیز با عبور از سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای "دیمونا" فرود آمد.

البته این رهگیری در نوع خود دومین رهگیری هواپیمای جنگی رژیم صهیونیستی از سوی پدافند هوایی ارتش سوریه در سه سال گذشته بشمار می‌آمد. در سال ۲۰۱۸ نیز سامانه پدافند هوایی "اس ۲۰۰" سوریه که توسط همپیمانان سوریه تقویت و به روز شده بود، توانست دو جنگنده - بمب افکن متجاوز "اف – ۱۶" رژیم صهیونیستی را در فضای سوریه رهگیری و مورد هدف قرار دهد که یک فروند از آن در سرزمین‌های اشغالی سقوط کرد و هواپیمای دوم نیز پس از اصابت موشک در هنگام فرود روی زمین منهدم شد. از همان زمان رژیم صهیونیستی شیوه حمله به خاک سوریه را تغییر داد و حملات هوایی خود را یا از فضای سرزمین‌های اشغالی و بدون ورود به فضای سوریه انجام داده و یا این که هواپیماهای این رژیم با ورود به فضای لبنان اقدام به حمله راکتی به خاک و مواضع سوریه کردند.

حملات هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه طی حدود ۳ ماه گذشته بسیار کاهش یافته بود، اما به یکباره در ۱۰ روز گذشته دوباره از سر گرفته شد، ولی در آخرین مورد آن سامانه پدافند هوایی سوریه توانست هر چهار موشک شلیک شده از سوی جنگنده – بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی را رهگیری و منهدم کند، اقدامی که طی ۱۱ سال گذشته سابقه نداشته است.

روزنامه «الشرق الاوسط» در این باره نوشت که روسیه صبر خود را نسبت به اسرائیل در سوریه از دست داده است. در این گزارش همچنین اشاره شده که این اقدام مسکو نتیجه گفت ‌وگوهای روسیه و ایالات متحده است و واشنگتن نیز از حملات مداوم اسرائیل به سوریه استقبال نمی‌کند.

در این گزارش آمده است که این فضا اینک برای روسیه ایجاد شده تا بتواند آزادانه از نیروهای «بشار اسد» حمایت کند و سوریه با استفاده از سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته و دانش فنی، توانایی بیشتری برای سرنگونی موشک‌ها و راکت‌های رژیم اسرائیل داشته باشد.

رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) در حمله به خاک سوریه محتاطانه عمل می‌کرد، اما از این تاریخ (با آغاز حملات برنامه‌ریزی شده ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی به همراه روسیه به تروریست‌های تکفیری) به بعد، رژیم صهیونیستی بارها به خاک سوریه تجاوز و اهدافی را در این کشور مورد حمله قرار داد.

نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد این است که روسیه در دهم مهر ماه سال ۱۳۹۷ و پس از چند سال تاخیر، چهار سامانه دفاع هوایی «اس۳۰۰ » را به همراه لوازمات جانبی به سوریه ارسال کردند تا این سامانه‌های دفاعی بتواند در کنار دیگر سامانه‌های پدافند هوایی سوری‌ها همچون سام پنج (S۲۰۰) و سام شش گانیفول و آتشبار ضد هوایی « اس – ۷۵ » قسمتی دیگر از سامانه پدافند هوایی فعال ارتش سوریه به حساب می‌آید که در کنار هم موجب تقویت دفاع هوایی این کشور شده است.

به غیر از تحویل سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ از سوی روس‌ها به سوریه، مسکو اولین محموله جنگ الکترونیک «کراسنوخا ۴» را تحویل ارتش سوریه داد؛ این محموله جنگ الکترونیک از سال ۲۰۱۲ نهایی و سال ۲۰۱۳ در ارتش روسیه وارد خدمت شده است.

کراسنوخا از اولین سامانه‌هایی بود که در فرودگاه «حمیمیم» در استان «لاذقیه» در شمال غرب سوریه مستقر شد و گفته می‌شود که برد اخلال آن در سامانه‌های ارتباطی و رادیویی حدود ۲۵۰ کیلومتر است، این سامانه می‌تواند تمام سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی که قصد حمله به سوریه را داشته باشند، کور کند.

همان زمان کارشناسان مسایل منطقه اعلام کردند که اگر روس‌ها در سوریه در تنگنا قرار نمی‌گرفتند، هیچگاه سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ را به سوری‌ها تحویل نمی‌دادند، هرچند سامانه‌های اس ۳۰۰ به سوریه تحویل شد، اما تحولی در تقویت دفاع هوایی این کشور صورت نگرفت، زیرا بنا بر اعلام تحلیلگران مسایل منطقه، مسکو به دلیل نزدیکی با تل آویو، اختیار استفاده از این سامانه را به دست سوری‌ها نداده است.

البته کارشناسان مسایل منطقه همان زمان هم اعلام کردند که دلیل اصلی ارسال سامانه اس ۳۰۰ به سوریه برای حمایت از دمشق و ارتش سوریه نبوده، بلکه چیز دیگری بوده است. شهریور ماه سال ۱۳۹۷ بود که روس‌ها با شوک هدف قرار گرفتن هواپیمای شناسایی خود با ۱۵ سرنشین که از پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه به پرواز درآمده بود، روبه رو شدند؛ اقدامی که به هیچ وجه مقامات مسکو انتظار آن را نداشتند، چراکه به رغم کمک‌های روسیه به سوریه برای مبارزه با تروریسم در سال‌های اخیر، مسکو ارتباط راهبردی قابل توجهی با تل آویو نیز دارد.

جنگنده - بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی در اقدام تجاوزکارانه خود در خاک سوریه در ۲۷ شهریور ماه سال جاری (۱۳۹۷) که پنجاه و چهارمین مورد آن در ۱۸ سال اخیر بود، با چهار فروند بمب افکن F۱۶ با تجاوز به استان لاذقیه در شمال غرب سوریه، یک هواپیمای نظامی روس را در معرض سامانه دفاع هوایی اس۲۰۰ سوریه قرار دادند که موجب هدف قرار گرفتن آن و کشته شدن تمام ۱۵ سرنشین این هواپیما شدند که همگی از متخصصان روس بودند.

این اقدام صهیونیست‌ها موجبات ناراحتی مقامات روس را فراهم آورد و باعث شد تا «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دستور ارسال سامانه دفاع هوایی اس۳۰۰ را به سوریه صادر کند، اقدامی که پنج سال از درخواست و پافشاری سوری‌ها نسبت به تحویل آن می‌گذشت.

"سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روس در سوریه اعلام کرد که مسئولیت کامل سرنگونی این هواپیمای نظامی در سوریه و کشته شدن ۱۵ سرنشین نظامی روس آن، با اسرائیل است.

رئیس‌ جمهوری روسیه نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسی در سوریه تأکید کرد که موضع کرملین درباره سرنگونی این هواپیما همان موضع وزارت دفاع روسیه است.

تجاوزهای ادامه دار رژیم صهیونیستی به خاک سوریه به ویژه حملات اخیر که با هماهنگی ائتلاف غربی صورت گرفته، نشان می‌دهد که مقامات تل آویو هیچگاه به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند و تجاوز به خاک دیگر کشورها جزو سرشت پلید صهیونیست‌ها در آمده است، از این رو اگر مقامات دمشق که در چند سال گذشته توانسته‌اند به کمک نیروهای مقاومت اسلامی، شکست‌های سنگینی به تروریست‌ها وارد کنند و اکثر خاک این کشور را از لوث تروریست‌ها پاک کنند، بتوانند رویکرد خود را در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی که هم اکنون دفاعی می‌باشد، به سمت پاسخ دهی کوبنده و یا همان تهاجمی تغییر دهند، همانگونه که «بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه سوریه گفته است، مطمئنا مقامات صهیونیست دیگر دست از پا خطا نخواهند کرد.

نکته بعدی وضعیت فعلی سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ در سوریه می‌باشد که بنابر اخبار دریافتی، این سامانه توانایی لازم برای دفع حملات هوایی رژیم صهیونیستی و ائتلاف غربی را دارد، اما روس‌ها به رغم تحویل چهار سامانه اس ۳۰۰ اجازه استفاده از آن را به سوری‌ها به دلیل ارتباط راهبردی میان مسکو - تل آویو، نداده‌اند؛ البته روس‌ها در گذشته نیز در حملات ائتلاف غربی به سرکردگی آمریکا به سوریه نیز بارها سامانه‌های پدافند هوایی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مستقر در سوریه را خاموش کرده بودند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، اگر شیوه جدید ارتش سوریه که همان بازی در سرزمین دشمن می‌باشد، ادامه یابد، مطمئنا رژیم صهیونیستی دیگر نخواهد توانست هر زمانی که دلش می‌خواهد، به مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی حمله کند.

البته کارشناسان مسایل نظامی و سیاسی نگران این موضوع هستند که روسیه به دلیل توافقات راهبردی با رژیم صهیونیستی مانع ادامه این کار شود، حال باید منتظر بود و دید که آیا مسکو همانگونه که "وادیم کولت"، معاون مرکز آشتی روسیه ادعا کرده، در تقویت سامانه پدافند هوایی سوریه اقدام خواهد کرد و یا همان شیوه قبلی را ادامه خواهد داد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha