«مساله ساده‌ای» که پیچیده می‌شود

تهران- ایرنا- فیلم کوتاه «یک مسئله ساده» با تمرکز بر بار حقوقی قواعد شرعی، در زمانی کوتاه نشان می‌دهد که چگونه چیزهایی که ساده به نظر می‌رسند، می‌توانند بسیار پیچیده باشند.

فیلم کوتاه یک مسئله ساده که این روزها در پلتفرم‌های نمایش آنلاین به نمایش درآمده، به کارگردانی اسماعیل عظیمی در ژانر خانوادگی و اجتماعی ساخته شده است.

این فیلم در سال ۱۳۹۸ تولیدشده و زهرا برومند، نازنین ایمان، عباس سهراب، ندا حبیبی، احمد شریفی فرد، سعید برجعلی، سپیده دهقان، ملیحه ظهیریان، ایمان امتیازی پور، محدثه عدالت فر در این فیلم به هنرمندی پرداخته‌اند.

در معرفی این فیلم آمده است: روز عقد دختری به نام مریم است؛ اما به ناگاه یادآوری اتفاقی در گذشتهٔ مریم، او را وادار می‌کند که از ازدواج منصرف شود.

همین تک خط کل داستان را مشخص کرده و مخاطب را آماده می‌سازد که منتظر برهم خوردن مراسم باشد؛ اگرچه در سال‌های اخیر به‌کرات این شیوه به کلیشه‌ای ثابت بدل شده است که هر فیلمی که با آهنگ شاد و شلوغی رفت و آمد و تدارک یک عروسی آغاز می‌کند (به‌جز فیلم‌های کمدی) سرآغاز یک بحران یا آرامش پیش از طوفان است.

فیلم با سکانس حضور مریم و مادرش در اتاق وی شروع می‌شود درحالی‌که در تدارک آماده شدن برای عروسی هستند، مریم که روز عقد اوست مدام تماس‌های نامزدش را رد می‌کند و در جواب مادرش که از او می‌خواهد جواب همسرش را بدهد آن را به بعد موکول می‌سازد.

پس‌ از آن با روایت‌های مبهم مریم که خود راوی قصه خویش است می‌فهمیم که گویا پای مرد دیگری در میان است که گرچه مریم آن را برای خودش تمام‌شده تصور می‌کرده است حالا سروکله‌اش پیداشده و قصد دارد تا عقد را برهم بزند.

درگیر و دار درگیری‌های برادر مریم با خواستگار سابق حقایقی رو می‌شود که خانواده از آن خبر نداشته‌اند و به دلیل موضوعات حقوقی در عقد موقت مریم نمی‌تواند با نامزد فعلی‌اش عقد کند.

«مساله ساده‌ای» که پیچیده می‌شود

این فیلم از این‌ جهت که دست بر موضوعات حقوقی و شرعی می‌گذارد که شاید بسیاری از زنان و دختران جامعه ما از بار و پیامدهای آنان باخبر نیستند، قابل‌تقدیر است.

موضوعاتی که شاید لازم است آگاهی عمومی بیشتری نسبت به آنان در جامعه وجود داشته باشد.

از سوی دیگر این فیلم موضوع دیگری را هم مطرح می‌کند که شاید حرف تازه‌ای نیست اما مهم است؛ آدم‌هایی که خودشان هم نمی‌دانند که از زندگی چه می‌خواهند و در این مسیر کور دیگرانی را هم درگیر مشکلات زندگی خود می‌کنند.

اگرچه تصویر چهره داماد را به‌ صورت واضح نمی‌بینیم اما سکانس پایانی که مادر مریم در بالکن در حال توضیح دادن به او برای علت برهم خوردن عقد است و پشت به دوربین ایستاده می‌توان استیصال را در قامتش دید. جوانی که آمده است تا با دختر مورد علاقه‌اش به محضر برود اما دختر لحظاتی قبل به برادرش می‌گوید که حتی نمی‌داند که او را دوست دارد یا نه.

در نهایت می‌توان این فیلم را یکی از فیلم‌های کوتاه موفق در حال اکران دانست که اگرچه فیلمی بحث‌برانگیز نیست اما در زمانی کوتاه و با بازیگرانی کمتر شناخته شده طرح مسئله می‌کند و چالش‌های اخلاقی، عرفی، حقوقی و انسانی مهمی را در زمانی نیم‌ساعته مطرح می‌سازد.

فیلمی که مخاطب را به فکر وا می‌دارد و شاید برای برخی جرقه‌ای برای دانستن مسائل حقوقی و شرعی به‌خصوص پیش از ازدواج باشد.

در حقیقت بزرگترین مزیت فیلم کوتاه در کوتاه بودن آن است، این که مختصر و مفید دغدغه ای مطرح و یا موضوعی به تصویر کشیده می شود؛ و حتی اگر موضوع یا محتوا و کیفیت فیلم موردپسند مخاطب نباشد، این زمان آن قدر نیست که بعدا مخاطب خود را از بابت هدردادن آن شماتت کند؛ ضمن این که در دنیای مدرن که سرعت زندگی بالاست می توان از تماشای فیلم‌های کوتاه در زمان های مرده به عنوان یک مصرف فرهنگی بهره برد.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha