نیجر، سرزمینی که کرونا در آن فراموش شده است

تهران - ایرنا - طبق آمار، در شرایطی که قاره آفریقا با ثبت بیش از ۶ میلیون و ۲۸۴ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ وارد موج سوم خود شده، در یک سو آفریقای جنوبی با ۲ میلیون و ۲۹۵ بیمار در وضعیت پر خطر قرار دارد و در سوی دیگر تخت‌های بیمارستانی پایتخت نیجر خالی از بیماران کرونایی است.

به گزارش ایرنا، آفریقای جنوبی با ۲ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۹۵ بیمار کرونایی ثبت شده و ۶۶ هزار و ۸۵۹ مور د فوتی تاکنون همچنان در صدر جدول همه‌گیری در قاره آفریقا رخ‌نمایی می‌کند، در حالی که به نوشته وال استریت ژورنال، در نیامی پایتخت نیجر، تخت‌های ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها ماه‌هاست که خالی است، تاسیسات قرنطینه را خاک گرفته و در خیابان ها تقریبا هیچ کس از ماسک استفاده نمی کند.
 

نیجر، سرزمینی که کرونا در آن فراموش شده است
تخت های ویژه بیماران کرونایی در نیجر ماه‌ها خالی مانده است

بر اساس گزارش اخیر این روزنامه آمریکایی، روزهای زیادی است که دیگر حتی جواب تست یک نفر هم مثبت درنیامده است؛  تقاضای واکسن به قدری کم است که دولت هزاران دوز آن را به خارج از کشور ارسال کرده است. به نیجر خوش آمدید ، سرزمینی که ویروس کرونا در آن به نوعی فراموش شده است.

البته در قاره آفریقا «سنت هلنا» سرزمین‌ فرادریایی بریتانیا همچنان با دو مورد ابتلا که هر دو نیز بهبود پیدا کرده‌اند کمترین میزات اثرپذیری ناشی از کرونا را داشته و در صحرای غربی از ۱۰ مورد ابتلا تنها یک نفر جان خود را از دست داده است.

اگرچه در کل آفریقا ۶ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۶۰۳ نفر تاکنون به کووید ۱۹ مبتلا شده و در مجموع ۱۵۸ هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران جان خود را از دست داده‌اند اما در مقایسه با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری این قاره آن هم در شرایطی که به شدت نیازمند واکسن برای بیماران کرونایی خود است، رقم بالایی نیست.

«سیریل رامافوزا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی یکشنبه هفته گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که سیستم بهداشت در این کشور بسیار تحت فشار است و انتظار می‌رود میزان پذیرش بیماران کوویدی در بیمارستان‌ها به اوج دو موج قبلی برسد .

این در حالی است که به نوشته وال استریت ژورنال، نیجر این کشور عظیم در غرب آفریقا که یکی از بالاترین میزان زاد و ولد و فقر در جهان را به خود اختصاص داده است - یک بار توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر شیوع ویروس کرونا در قاره‌ای معرفی شد که سازمان ملل متحد پیش بینی کرده بود میلیون‌ها نفر را به کام مرگ خواهد کشاند.
 

نیجر، سرزمینی که کرونا در آن فراموش شده است
نمایی از شهر نیامی ، پایتخت نیجر

با گذشت بیش از یک سال، در حالی که بسیاری از کشورهای آفریقایی در موج سوم همه‌گیری با انوع جدید گونه‌ها رکورددار هستند، اما نیجر که با انبوهی از چالش‌های اقتصادی و امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند، به مقدار زیادی از ویروس نجات پیدا کرده است. از نگاه کارشناسان، یکی از مهمترین دلایل این رخداد، آب و هوای گرم و خشک نیجر و فاصله زیاد میان روستاها با یکدیگر و ضعف ارتباط بین آنها و نیز پایین بودن سن جمعیت این کشور است. این عوامل باعث شده است که نیجر تبدیل به موردی برای پژوهش‌های عمیق توسط ویروس شناسان شود.

از سوی دیگر و با توجه به نیاز شدید آفریقا، صندوق کمک به کودکان سازمان ملل متحد گفته که ۲۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا ویروس نوع جدید را برای کشورهای عضو اتحادیه آفریقا ارسال خواهد کرد.

بر اساس بیانیه صادره از یونیسف، اعلام شد که این سازمان با شرکت جانسن فارماسوتیکا ان وی بلژیک برای ارسال ۲۲۰ دوز واکسن جانسون اند جانسون تا پایان سال ۲۰۲۲ به این قاره، به توافق رسیده‌ است.

بر اساس این توافقنامه که طبق آن تا پایان سال جاری ۳۵ میلیون دوز واکسن به این قاره تحویل داده خواهد شد، در صورت نیاز، اجازه ۱۸۰ میلیون دوز دیگر نیز صادر می‌شود.

هم‌اینک پس از آفریقای جنوبی، مغرب، تونس، مصر، اتیوپی و لیبی بالاترین آمار ابتلا به کرونا در قاره آفریقا را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha