۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۹
کد خبرنگار: 1222
کد خبر: 84408252
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک بام و دو هوای محدودیت های کرونایی در اسفراین

بجنورد_ ایرنا_ شهرستان اسفراین در جنوب استان خراسان شمالی در حالی دومین هفته وضعیت قرمز کرونایی را سپری می کند که با وجود افزایش شمار بیماران محدودیت های متناسب با وضعیت شهرهای قرمز کرونایی در آن اجرا نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان شهرستان اسفراین در جنوب استان خراسان شمالی از ۱۲ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت و هم اکنون تست ۳۳ درصد از افراد در ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مثبت است و با روند عادی انگاری دانشکده علوم  پزشکی این شهرستان پیش بینی می کند که آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ به خصوص ویروس کرونا دلتایی نیز به این خطه برسد.
سکوت متولیان نظارت بر محدودیت ها
با وجود این که شهرستان اسفراین در وضعیت قرمز قرار دارد و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا باید برخی محدودیت ها از جمله تعطیلی مشاغل سطح دو، سه و چهار تعطیل باشد، بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که نه تنها هیچ محدودیتی در ارتباط با تعطیلی مشاغل تاکنون اعمال نشد که افزایش آمار عروسی ها و اجتماعات خانگی نیز  به بهانه های مختلف روند افزایشی به خود گرفت و در آستانه ماه محرم این روزها سر تالارهای پذیرایی و حتی باغ تالارهای خصوصی نیز برای برپایی جشن عروسی، عقد و حتی تولد های خانوادگی بیش از گذشته روند افزایشی به خود گرفت.
علاوه بر آن این روزها با وجود قرمز بودن وضعیت کرونایی این شهرستان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز نسبت به گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شد به طوری که میانگین رعایت این دستورالعمل های کرونایی با وجود خشن تر شدن ویروس کرونا به حدود ۵۰ درصد رسید به طوری که حدود نیمی از مردم با رفتارهای عادی انگارانه پیش از شیوع کرونا را انجام می دهند و تاکنون هشدارهای پزشکی و درمانی نیز به دلیل آنچه که پایین آمدن آستانه تحمل مردم اعلام می شود، نیز برای افزایش دستورالعمل های بهداشتی کار ساز نشد.
عادی انگاری ، جایگزین پروتکل های بهداشتی 
یکی از شهروندان اسفراینی در ابن باره  به خبرنگار ایرنا دلیل عادی انگاری رفتاری مردم نسبت به ویروس کرونا با وجود افزایش همه گیری به خصوص  شیوع نوع موسوم به هندی را  نتیجه اجرا یی نشدن محدودیت های وضعیت قرمز کرونایی در سطح بازار و سایر مشاغل می داند.
محدثه محمدی گفت : در موج  اول تا سوم همه گیری ویروس کرونا در سطح استان به خصوص شهرستان اسفراین تعطیلی مشاغل و هشدارهای گاه و بیگاه اکثر دستگاههای اطلاع رسانی و حتی به صدا در آمدن آژیر خطر آتش نشانی در شهرها و روستا در کنار اجرای سفت و سخت محدودیت های کرونایی به گونه ای بود که مردم بیماری را بالای سر خود احساس می کردند و رعایت پروتکل ها نیز بیشتر بود.

       یک بام و دو هوای محدودیت های کرونایی در اسفراین

وی اضافه کرد : این در حالیست که در شرایط فعلی نه تنها از آن سخت گیری ها و هشدارهای کرونایی خبری نیست که بسیاری از محدودیت هایی که وجود داشت  نه تنها  اجرایی نمی شود که برخوردهای قانونی نیز با عادی انگاران انجام نمی شود.
یکی از دیگر از شهروندان با اشاره به تشدید سخت گیر های ترددهای برون شهری گفت : اگر قرار به اعمال محدودیت های قرمز کرونایی است باید این محدودیت در همه سطوح  اجرا شود و صرفا فشار به یک بخشی که ارتباط چندانی با عادی انگاری ندارد و شاید در حد گذر از یک منطقه باشد ،وارد نشود.

تقی رضایی افزود: نمی توان از مردم خواست که در خانه بمانند و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند در حالی که همه برنامه هاو فعالیت ها  برقرار است و باز بودن واحدهای صنفی و کسب و کارها و نوعی عادی شدن وضعیت ، سطح رعایت پروتکل ها را نیز کاهش خواهد داد.

حرکت به سمت روزهای سخت کرونایی 
رییس دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسفراین  با تایید کاهش سطح پروتکل های  بهداشتی در شهرستان افزود: این در حالیست که آمار بیماران بستری در این شهرستان نسبت به هفته گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و تست مثبت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیز در همین مدت از ۲۴ درصد به ۳۳ درصد افزایش یافت و احتمال ادامه این روند افزایشی نیز با عادی انگاری وجود دارد.
دکتر اسحاق ایلدرآبادی افزود :  اگرچه تیم های نظارتی بیشتری برای رصد اجرای محدودیت کرونایی فعال شدند و با  شماری از اصناف نیز برخورد شد، ولی باید نظارت ها و محدودیت ها بیش از گذشته تشدید شود، چرا که بیماری کووید ۱۹ به خصوص با همه گیری نوع کرونا ویروس دلتایی خطرناک تر شد.
دبیر ستاد شهرستانی مقابله با ویروس کرونا شهرستان اسفراین نسبت به وخیم تر شدن اوضاع قرمز شهرستان در صورت رعایت نکردن محدودیت های کرونایی و پروتکل های بهداشتی در شهرستان هشدار داده وافزود: عادی انگاری و کاهش سطح رعایت پرتوکل های بهداشتی در شهرستان در وضعیت قرمز شهرستان نگران کننده است.
دکتر ایلدرآبادی  باگلایه ادامه روند برگزاری مراسم ها، تجمعات و عروسی های خانگی گفت: ادامه برگزاری مراسمات و عروسی های خانگی به ویژه در روستاها با حضور نوازندگان محلی که سبب اجتماع زیاد افراد می شود یکی از چالش های اساسی در مدیریت وضعیت قرمز کردنایی در شهرستان است.

وی  در واکنش برگزاری اجتماعات و تجمعات مناسبتی در شهر گفت: بر اساس مصوبات کرونا برگزاری مراسمات در فضای باز در وضعیت قرمز کرونایی صرفا تا  ۷۰ نفر آن هم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام شود.

                         یک بام و دو هوای محدودیت های کرونایی در اسفراین

تشدید نظارت ها
فرماندار اسفراین در گفت و گو با خبر نگار ایرنا درباره وضعیت اجرای محدودیت های قرمر کرونایی اظهار داشت: دستور العمل طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی با هر تغییر رنگ کرونایی در شهر ها به تناسب آن وضعیت باید تغییر کند  و این دستور العمل به واحد های صنفی ابلاغ شده است.

مهدی کرامتی افزود: البته بازبینی و به روز رسانی های در اعنال  محدودیت های رنگ بندی کرونایی شهر ها  شده برخی گروه با رعایت شرایط خاص امکان فعالیت و برگزاری دارند.
وی گفت : براساس مصوبات ستاد کرونا همه گروه های شغلی به جز گروه یک در وضعیت قرمز کرونایی باید تعطیل باشند اما در به روز رسانی اعمال محدودیت های هوشمند کرونا در رنگ بندی کرونایی شهر ها برخی گروه و برنامه ها با  رعایت شرایط خاص امکان فعالیت و برگزاری دارند.
فرماندار اسفراین در پاسخ به چرایی فعالیت اصناف بر خلاف مصوبه ستادکرونا در وضعیت قرمز کرونایی شهرستان گفت: در حوزه اصناف از چند روز گذشته نظارت ها شدیدتر و برخوردها جدی تر شده و تا کنون شماری از صنوف که مصوبه تعطیلی و یا پروتکل بهداشتی را رعایت نکرده اند اعمال قانون شده و به تعدادی تعزیرات حکومتی معرفی و ۲ مورد نیز پرونده کیفری تشکیل شده است.

کرامتی  با اشاره به چالش برگزاری مراسمات و عروس های خانگی به ویژه در روستا ها گفت: در آستانه ماه محرم تعداد این مراسمات افزایش یافته ومواردی که اطلاع رسانی شده برخورد انجام گرعته از حصور نوازندگان محلی که سبب اجتماع مردم می شوند جلوگیری می شود .
وی درباره برگزاری مراسمات و اجتماعات مناسبتی هفته گذشته در وضعیت قرمز شهرستان گفت: مدیران دولتی در این برنامه حضور نداشته و باید براساس مصوبات کرونا اجرا شده باشد.
وی افزود: با توجه به شرایط قرمز شهرستان  همه باید با همدلی و همراهی در رعایت پرتوکل ها  بهداشتی و محدودیت های کرونایی برای عبور کم خطر از پیک پنجم کرونا تلاش کنیم.

استان خراسان شمالی از اواخر اسفندماه سال ۹۸ وارد شیوع همه گیری ویروس کرونا شد و تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و هم اکنون در موج پنجم همه گیری این ویروس قرار دارد و  تعدادی انگشت شمار بیمار مشکوک به کرونا ویروس دلتایی موسوم به هندی نیز در این خطه شمال شرق کشور شناسایی و در قرنطینه قرار گرفتند و  در ۱۰ روز گذشته ۲۸ نفر براثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و حدود ۳۰۰ نفر نیز در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha