وضعیت شیوع کرونا در پنج شهرستان دیگر خراسان رضوی قرمز شد

مشهد- ایرنا- سامانه ماسک وزارت بهداشت امروز ۲۳ تیر ماه وضعیت کرونا را در پنج شهرستان دیگر خراسان رضوی قرمز کرد و بر این اساس شمار شهرستانهای درگیر شرایط حاد شیوع ویروس همه‌گیر در این استان به هشت مورد افزایش یافت.

گزارش روز چهارشنبه خبرنگار حوزه سلامت ایرنای خراسان رضوی از اطلاعات روزآمد شده سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی است که شهرستانهای سرخس، سبزوار، گناباد، درگز و کاشمر این استان وارد وضعیت قرمز شیوع کرونا شده‌اند. پیش از این در خراسان رضوی شدت تاخت و تاز ویروس کرونا در شهرستانهای مشهد، بینالود و قوچان قرمز شده بود.
بر این اساس هم‌اینک شهرستانهای "تربت‌جام، باخرز، زاوه، رشتخوار، مه‌ولات، بجستان، خلیل‌آباد، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن و کلات" خراسان رضوی نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند و ۱۳ شهرستان دیگر از مجموعه ۳۳ گانه شهرستانهای این استان در شرایط نارنجی به سر می‌برند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم امروز در گفتگو با خبرنگار ایرنا به تداوم روند افزایش ابتلا به ویروس همه‌گیر کرونا در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: تعداد بیماران کووید ۱۹ در این استان به سمت قله پنجمین موج طغیان کرونا در خراسان رضوی پیش می‌رود.

دکتر مهدی قلیان افزود: ۹۸۰ بیمار کووید ۱۹ هم‌اینک در بیمارستانهای خراسان‌ رضوی بستری هستند. شمار مبتلایان بستری روزانه کرونا در استان تاکنون به روزی ۲۹۲ نفر رسیده و تعداد بیماران بدحال کووید ۱۹ بستری در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی  ۲۴۵ نفر است. هم‌اینک حدود ۱۱ نفر از بیماران کرونایی در خراسان رضوی روزانه جان خود را از دست می‌دهند. 
جمعیت مبتلایان خراسانی به ویروس کرونا در بخش سرپایی نیز روند افزایشی دارد بطوری که هم‌اینک نتیجه آزمایش طبی ۳۵ درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی منتخب با علائم مشکوک در بخش سرپایی مثبت است.
بر این اساس وضعیت کنونی شیوع کرونا در خراسان رضوی، جدی گرفتن رعایت پروتکلهای بهداشتی را از سوی عموم مردم به ویژه در موج پنجم طغیان این ویروس بسیار مهم و موکد کرده اما با وجود تکرار هشدارها نسبت به خطر سویه دلتای ویروس کرونا، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در خراسان رضوی به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است.

۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۲۹ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۸۶ هزار و ۲۰۷ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین سه میلیون و ۵۶ هزار و ۱۶۰ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد هم‌ اینک ۱۴۳ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهرستان در شرایط نارنجی و ۱۱۹ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ شهروند نیز دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به هفت میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۱۸۸ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۵۳۷ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۵۸ نفر را در ۳۰۷ کشور گرفته است. ۱۷۲ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۱۵۸ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۴ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۴۰۴ بیمار کووید-۱۹ و ۶۲۳ هزار و ۲۹ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است و پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه سیزدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به ویروس کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha