۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84403528
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۵۰ هزار تن گندم توسط شبکه تعاونی‌های کردستان خریداری شد

سنندج- ایرنا- مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: ۵۰ هزار تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان به صورت تضمینی توسط شبکه تعاونی‌های روستایی و تولید این استان خریداری شد.

پیمان اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برای تسهیل خرید تضمینی گندم از کشاورزان مراکز خرید  گندم توسط تعاون روستایی در استان راه اندازی شده و هم اکنون فعال است، اظهار داشت: از ۸۵ مرکز خرید تضمینی گندم در استان ۶۸ مرکز آن مربوط به تعاون روستایی است.

وی اضافه کرد: قیمت مصوب خرید تضمینی گندم در سال زارعی جاری مطابق با دستورالعمل‌ها ۵۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شده که این مبلغ مطابق جدول پاکی گندم کاهش یا افزایش می‌یابد.

مدیر تعاون روستایی استان کردستان با اشاره به اینکه بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان مربوط به شهرستان‌های سقز و قروه است،اظهار داشت: از ۱۱۵ هزار و ۳۷۹ تن گندم خریداری شده در استان بیش از ۵۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید شبکه تعاون روستایی داده شده است.

اسکندری یادآور شد: سال گذشته شبکه تعاون روستایی بیش از ۳۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان با نرخ تضمینی خریداری کرد که این مقدار بیش از ۵۰ درصد خرید تضمینی گندم استان بود.

برداشت و خرید تضمینی گندم از ۲۷ خرداد ماه سال جاری در کردستان آغاز شده و تا اوایل شهریورماه به طول می‌انجامد. قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال بوده که به هر میزان این محصول پاک تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

 کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد. کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تُن است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha