سمپوزیوم ملی مجسمه های فلزی شهر یاسوج به کار خود پایان داد

یاسوج- ایرنا- سمپوزیوم ملی مجسمه های فلزی که برای نخستین بار در شهر یاسوج اتفاق افتاده به کار خود پایان داد و ۱۴ گروه از هنرمندان برجسته کشوری پس از ۱۴ روز فعالیت شبانه روزی نتیجه کار خود را در معرض دید عموم قرار دادند.

 اگرچه به دلایل گوناگون که مهمترین آن کمبود اعتبار است فعالیت های عمرانی در شهر یاسوج در سالهای اخیر نمود چندانی نداشته اما در بخش زیبایی های بصری و خلق هنری قدمهایی در شهر یاسوج برداشته شد که برای شهری که از آن به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می شود شروع امیدوار کننده ای  است. خصوصا آنکه  مهمترین میدانهای این شهر در سالهای گذشته با نمادها و المان های فاقد جاذبه های هنری و بصری اشغال شده است .المان هایی که اغلبشان یا بی محتوا بوده یا جا نمایی اشتباهی داشته اند و یا بدون توجه به محیط اطرافشان طراحی شده اند.در واقع در طراحی نماد یا المان باید رنگ، جنس ، طرح ، بافت، اعداد، حروف ،کادر، ظرف، مظروف ، پیشینه، زمینه فرهنگی، علاقه مندی کاربران و همه عناصر در کنار هم قرار بگیرد و همه در خدمت یک پیام و یا معنای خاص درآیند که البته این امر به دلیل نگاه کاملا عمرانی  مدیریت شهری به مسائل شهر نوپای یاسوج محقق نشد.

اما داستان استفاده از نگاه و ایده هنرمندان در سیما و منظر شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به تفاهم نامه ای برمی گردد که سه سال پیش بین شهرداری یاسوج و حوزه هنری استان منعقد شد.

در زمان انعقاد تفاهم نامه در هتل آزادی شهر یاسوج بسیاری از هنرمندان رشته های مختلف، معماران و شهرسازان حضور داشتند و اغلب احساس می کردند این هم از آن برنامه های نمایشی است که قرار است صرفا در ویترین عملکرد دو دستگاه ثبت شود اما بر خلاف پیش بینی ها تاکنون سه رویداد مهم، نقاشی و طراحی بر روی زیرساخت های شرکت های خدمات رسان مثل برق، تلفن و غیره در سطح شهر، جشنواره دیوارنگاری و سمپوزیوم ملی مجسمه های فلزی نشان داده که آشتی مدیریت شهری و هنرمندان فراتر از کاغذها به جای خوبی رسیده است و دوره واگذاری طراحی و ساخت المان و نمادهای شهر یاسوج به پیمانکاران بیگانه با هنر تمام شده است و شاید مهمترین نشانه تغییر نگاه به شهر و شهروندان حضور پرتعداد مسئولان استانی از جمله  پژمان نیک اقبالی، مدیرکل راه و شهرسازی، آذرصفایی نیا، معاون استاندار، پیرسبزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،فضل الله آذرفرد مدیرکل امور عشایر، محمد یزدان پناه، مدیر بهداشت شهرستان بویراحمد روسای انجمن های هنری استان  در یک برنامه فرهنگی است که این خود می تواند نشان دهنده تغییر نگاه از عمرانی به فرهنگی و هنری باشد.

مهمتر از همه اینکه برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی، سطح توقع و میزان حساسیت شهروندان را خدمات پیرامونشان بالا می برد و البته هنرمندان را از انفعال  ناشی از بی مهری مدیران به مقوله های هنری خارج می کند. اما در این میان نباید چند موضوع را فراموش کرد. نخست انکه شهر یاسوج جوان است و این موضوعی است که رئیس هنری استان در اختتامیه این سمپوزیوم  به آن  اشاره کرد و گفت: شهر یاسوج در روال منطقی ایجاد نشده و به دلیل شرایط خاص تاریخی  و رشد سریع ، زیرساختهای اصلی فرهنگی متناسب با پروسه مدنیت در آن ایجاد نشده است.

محمد شریف اسلامی افزود: زیباسازی شهر تنها وظیفه شهرداری نیست و همه باید نقشی در زیباسازی شهر داشته باشیم و تلاش کنیم این شهر را به بهترین شکل تقدیم آیندگان کنیم .

اسلامی  با اشاره به آتش سوزی جنگلهای بلوط زاگرس گفت: باید حفاظت از داشته های خدادادی نیز به فرهنگ تبدیل شود و اجازه ندهیم طبیعت تخریب شود زیرا بازسازی چنین طبیعتی آسان نیست.

نکته دیگر نیز میزان مقبولیت آثار تولیدی هنرمندان در نگاه شهروندان یاسوجی است که شهردار یاسوج درباره آن گفت: آثار خوبی از این جشنواره به جا ماند و مردم شهر یاسوج فرهنگ دوست هستند و قطعا این رویداد را فراموش نخواهند کرد.

نستهن مقدم افزود:جدال سنگینی میان فکر هنرمندان و آهن سخت ایجاد شد و حاصل آن ارزشمند است و شهرداری از این آثار استفاده خواهد کرد و آن را در نقاط مختلف شهر در معرض دید مردم قرار خواهد داد.

اگرچه قرار بود در چهاردهمین روز از سمپوزیوم ملی مجسمه های فلزی آثار تکمیل و تحویل شهرداری یاسوج شود اما به رغم تلاش های شبانه روزی گروه های هنری رنگ آمیزی مجسمه ها ناتمام ماند با این حال زیبایی آثار به اندازه ای بود که تحسین بازدیدکنندگان را برانگیخت.

هنرمندان کار خود را انجام دادند حال این شهرداری و مجموعه مدیریت شهری است که می تواند با جانمایی درست این مجسمه ها در میادین شهر باعث ارزش افزایی برای این آثار شود.

مجسمه شهری می تواند بخشی از یک المان و نماد شهری باشد و گاهی هم فقط مجسمه ای است که می تواند به عنوان اثری هنری قابل تقدیر باشد.گاهی وقت ها هم ممکن است اثر هنری نباشد اما توسط هنرمندان ساخته شده و یا تندیس افراد و چهره های شاخص باشد.مجسمه ها صریح و بی پرده مخاطب را به معنای مورد نظر طراحان می برند چون برای مخاطب عام طراحی می شوند  ممکن است از آن پیچیدگی های هنری در آن ها خبری نباشد البته این بدان معنا نیست که حرفی برای گفتن نداشته باشند زیرا در غیر این صورت همان کارکرد اولیه یعنی زیبایی بصری را نیز نخواهند داشت و باعث آشفتگی بصری در سیمای شهری خواهند شد.

۱۵۵ اثر از ۲۲ استان کشور به دبیرخانه سمپوزیوم ملی مجسمه های فلزی ارسال شد که در نهایت ۱۴ اثر انتخاب و از ۹ تا ۲۲ تیرماه طراحی و ساخت این مجسمه ها  در شهر یاسوج انجام شد.

شهر یاسوج و حومه به گفته مدیران شهری بیش از ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل رشد حاشیه نشینی در اطراف آن لازم است فضاهای عمومی آن به گونه ای طراحی شود تا بتواند منجر به شادابی ،امید، نشاط و زیبایی شهر شود.



 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha