۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84402593
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بهای خرید تضمینی گندم در کردستان پرداخت شد

سنندج- ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت:  از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از  ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال بهای خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

جمال صالحی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم در استان از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت، اظهار داشت: از ۲۷ خرداد امسال تا ۲۱ تیرماه سال جاری ۱۱۵ هزار و ۳۷۹ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شده است.

وی اضافه کرد: این میزان گندم خریداری شده توسط ۱۲ هزار و ۲۴۲ نفر کشاورز و در قالب ۲۵ هزار و ۷۸۳ محموله به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل داده شد.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با بیان اینکه آهنگ خرید روزانه گندم در استان هشت هزار و ۹۵۹ تن است، اعلام کرد: تاکنون ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۷۲۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۷۳۵ ریال بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

صالحی یادآور شد: ارزش ریالی مجموع گندم خریداری شده در استان ۲ هزار و ۹۳۴ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۸۹۹ ریال است که به محض ارسال چک لیست از مراکز خرید به بانک کشاورزی مابقی بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز می شود.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان گندم خریداری شده در استان مربوط به شهرستان های سقز با ۳۷ هزار و  تن، قروه با ۲۴ هزار و ۸۵۸ تن، کامیاران ۲۲ هزار و ۲۸۸ تن و بیجار ۱۶ هزار و ۳۸۳ تن بوده است.

برداشت و خرید تضمینی گندم از ۲۷ خرداد ماه سال جاری در کردستان آغاز شده و تا اوایل شهریورماه به طول می‌انجامد. قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال بوده که به هر میزان این محصول پاک تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

 کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تُن است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha