خطر دلتا را جدی بگیریم

قصرشیرین - ایرنا - سویه جدید ویروس کرونا با عنوان دلتا هم اکنون در برخی شهرها و استان‌های کشور مشاهده شده که در کمین همه افراد با هر رده سنی است از این رو باید آن را جدی گرفت و با رعایت موازین بهداشتی سلامت خود و دیگران را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پزشکان و کارشناسان بهداشتی معتقدند سویه کرونای دلتا بسیار خطرناکتر و سرعت سرایت پذیری آن حدود ۶۰ تا ۷۰ برابر بیشتر از کرونای آلفا (انگلیسی) و زمان انتقال آن بین پنج تا ۱۰ ثانیه است.

سویه دلتا که مرگ و میر آن با دیگر گونه‌های کرونا تفاوت چشمگیری ندارد بیشتر کودکان و نوجوانان را آلوده می‌کند و با کسی شوخی ندارد از این رو باید بتوانیم رفتارهای پرخطر در رابطه با انتقال این ویروس را کنار بگذاریم.

گرمای طاقت فرسای این روزهای شهرستان مرزی قصرشیرین و دمای بسیار بالای هوا باعث شده تا نفس کشیدن برای مردم بسیار سخت باشد و همین امر نیز خود به دلیلی برای استفاده نکردن از ماسک و یا استفاده نادرست از آن شده است.

استفاده نکردن ماسک و روی آوردن به نوشیدنی‌های خنک در بیرون از منزل بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی تهدیدی برای انتقال ویروس کروناست البته شروع اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و همچنین فراغت از تحصیل و مدرسه و کنکور خود نیز به عاملی برای حضور بیشتر این قشر در پارک‌ها و خیابان‌ها شده است.

حضور جوانان و نوجوانان بدون ماسک و رعایت موازین بهداشتی در محیط شهری و عمومی خود عاملی برای تهدید سلامتی خانواده‌هاست از این رو باید والدین کنترل و نظارت بیشتری بر روی رفتار فرزندان خود داشته و رعایت موارد بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در بیرون از منزل و در مکان‌های عمومی را به آنها گوشزد کنند.

همچنین با وجود هشدارهای متعدد پزشکان و ستاد ملی و استانی و شهرستانی کرونا، در ساعات پایانی روز و هنگام غروب و یا شامگاه شاهد حضور خانواده‌های بسیاری در پارک‌ها و بوستان‌های شهر و یا افرادی هستیم که به ورزش و پیاده روی در این محیط ها می‌پردازند در حالیکه از مجموع این افراد تنها به تعداد انگشتان دست و یا کمتر از ماسک استفاده می‌کنند.

عده‌ای از افراد هم هستند که با وجود شمار بالای مبتلایان و مرگ و میرها و هشدارها هنوز کرونا را انکار می‌کنند و وقتی از آنها سوال می‌کنید چرا از ماسک استفاده نمی‌کنند؟  در پاسخ می‌گویند کرونا کجا بود،  بازی سیاسی است و هزاران دلیل و توجیه واهی. گویا این افراد اصلا ارزشی برای جان و سلامتی خود، فرزندانشان و دیگر افراد جامعه قایل نیستند.

بد نسیت بعد از ماه ها از ورود ویروسی که این روزها بلای جان همه کشورهای جهان شده و فقیر و غنی نمی‌شناسد و در هر محفل،  تجمع و هر جایی ردپایی از حضورش دیده می‌شود کمی به خودمان بیاییم و دست از لجبازی های بیهوده برداریم و کمتر خودخواه باشیم که البته روی سخنم با افرادی است که کرونا را انکار می‌کنند و یا افرادی که با هرگونه سهل انگاری و یا رعایت نادرست دستورالعمل های بهداشتی به انتقال ویروس کمک می‌کنند.

باور کنید ساعت‌های طولانی استفاده از ماسک برای افرادی که رعایت موازین بهداشتی را جزء جدایی ناپذیر زندگی خود قرار داده اند نیز سخت است، استفاده طولانی مدت از ماسک برای پزشک و پرستار و کادر درمان و مدافعان سلامتی که این روزها بیشتر از همه درگیر کرونا و سویه‌های مختلف آن هستند سخت تر است ولی یکی از راه های مقابله با این ویروس، زدن ماسک است.

استفاده از ماسک برای سالمندان و افرادی که کسی را ندارند تا زمان بیماری به داد آنها برسد نیز سخت است حال چرا ما باید خودخواهانه بگوییم چه کسی توی این گرمای ۵۰ درجه ماسک می‌زند، درست است که کاری سخت است اما سخت تر از زدن ماسک، داغ عزیز دیدن و گرفتار تخت بیمارستان شدن و به شماره افتادن نفس‌های کودک،  جوان و یا پدران و مادران و پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی است که بر اثر سهل انگاری ما به این روز افتاده و جان عزیزشان از دست می‌رود.

سخت تر از استفاده از ماسک دیدن غم فرزندی است که تا ابد حسرت دیدن دوباره پدر و مادرش را دارد که بر اثر ویروس کرونا جان باخته و صدایش برای همیشه خاموش شده است.

بیایید کمی به خودمان بیاییم، دورهمی ها، تجمع ها، مهمانی‌ها و جشن‌ها و خوشی‌هایمان را به عزا تبدیل نکنیم و آن را به زمانی موکول کنیم که کرونا برای همیشه ریشه کن شده و جامعه با واکسیناسیون از خطر انتقال و سرایت این ویروس ایمن شده است.

استفاده از ماسک راه حل ساده‌ای است که می‌تواند تا حدود زیادی مانع از انتقال ویروس کرونا شود چرا با استفاده نکردن از آن دنبال پیچده شدن اوضاع زندگی خود و دیگران هستیم.

اگر بیمار شدیم در منزل بمانیم و قرنطینه را جدی بگیریم،  از تماس با دیگر افراد برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا خودداری کرده و در صورت بد حال شدن به مراکز درمانی و ۱۶ ساعته برای تست کرونا مراجعه کنیم.

شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، خودداری از سفر و ترددهای غیر ضرور، پرهیز از برپایی دورهمی و هرگونه تجمع، استفاده از ماسک، ماندن در خانه همگی از مواردی است که ما را از در برابر ویروس کرونا حفاظت می‌کند پس این موارد را جدی بگیریم تا اینگونه از قرمز شدن وضعیت شهر و کشور جلوگیری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha