کرونا دوران کودکی‌ را هم بلعید

شیراز- ایرنا- وارد موج پنجم کرونا شده‌ایم و این دومین تابستانی است که با بحران همه‌گیری این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنیم. بحرانی که سایه سنگین خود را بر زندگی پر نشاط کودکان افکنده و سبک و روال متداول زندگی آنها را زیر و رو کرده است.

دوران کودکی هر شخص همچون ریشه اوست و کودک همان نهال شکننده و تازه رسته ای است که ریشه هایش را در دل زندگی می دواند تا رشد کند، قد بکشد و زندگی را با تمام زیبایی‌ها و دشواری هایش تجربه کند.

دوران کودکی موسم شادمانی های بی سبب، خندیدن های از ته دل و رویارویی با تجارب شگفت انگیز زندگی است. دورانی که این روزها معنای پیشین و قدیمی خود را از دست داده و معنای جدیدی پیدا کرده است.

موج‌ های کرونا یکی پس از دیگری از راه می ‌رسند و با هر بار جهش، سیمای زندگی کودکان را دگرگون و دستخوش تغییرات و محدودیت های سفت و سختی می کنند. خیز پنجم کرونا در گرمای تابستان و تعطیلی اماکن تفریحی، بار دیگر کودکان را خانه نشین کرده است. در خانه ماندن و دوری از اجتماع آن هم زمانی که کودکان در سن رشد و تکامل قرار دارند، سبک زندگی و شادی های آنها را به شدت تحت الشعاع قرار داده و پیامدهای جسمانی و روانشناختی جبران ناپذیری را برای کودکان به دنبال داشته است. یکی از تحولاتی که کرونا در زندگی کودکان ایجاد کرده، تغییر در نوع بازی های کودکان است.

تغییر نوع بازی های کودکان در تابستان کرونایی
همه کودکان از بازی لذت می برند و دنیای کودکان بدون بازی معنا و مفهومی ندارد. اما کرونا نوع بازی های کودکانه را تغییر داد. این روزها انجام بازی های رایانه ای و آنلاین به بخش جدایی ناپذیری از زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل شده و هم نشینی کودکان با این نوع بازی ها والدین را با چالشی جدی روبه رو کرده است. هرچند تا پیش از شیوع کرونا نیز یکی از نگرانی ها و دغدغه های والدین با توجه به گسترش آپارتمان نشینی، سرگرم کردن کودکان در خانه های نه چندان بزرگ بود اما اپیدمی کرونا این دغدغه ها را دوچندان کرد. این روزها زیر سایه سنگین کرونا و همچنین حضور بیش از اندازه در فضای مجازی، کودکان دیگر تمایل چندانی به استفاده از اسباب بازی ندارند.
یک فروشنده اسباب بازی در شیراز معتقد است که تعطیلی شهربازی، استخرها و کلاس های آموزشی در دوران کرونا هم نتوانست بازار اسباب بازی را رونق بدهد و هنوز هم بسیاری از والدین برای پر کردن اوقات فراغت کودکان خود اقدام به خرید موبایل یا تبلت و نصب بازی های آنلاین بر روی موبایل فرزندانشان می کنند که این کار می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را برای کودکان به دنبال داشته باشد.
عبدالمحمد شرقی در مصاحبه با ایرنا با بیان اینکه امروزه اسباب بازی طرفدار چندانی ندارد، اظهار کرد: متأسفانه زندگی ماشینی و شاغل بودن مادر و پدر و نگرانی آنها برای فراهم کردن رفاه فرزندانشان، حوصله و صبر والدین را کم کرده است و برخی از والدین حوصله ای برای وقت گذرانی با فرزندان خود ندارند و با تهیه موبایل یا تبلت سعی می کنند اوقات فراغت کودکان را پر کنند. همین مسئله موجب شده بازی های آنلاین بیشتر وقت کودکان و حتی نوجوانان را به خود اختصاص دهد.
وی ادامه داد: کودکان به جای سرگرم شدن با اسباب بازی وقت خود را با انجام بازی های آنلاین می گذرانند. این در حالی است که بازی های آنلاین خطرناک ترین و مخرب ترین آسیب ها را برای کودکان و نوجوانان به دنبال دارد.
شرقی افزود: بدون شک اثرات مخرب بازی های آنلاین را در آینده مشاهده خواهیم کرد. لذا باید آثار مخرب و جبران ناپذیر این بازی ها را جدی بگیریم.
وی بیان داشت: آگاهی والدین از تأثیرات منفی بازی های آنلاین و شناخت آنها نسبت به انواع مختلف اسباب بازی ها به آنها کمک خواهد کرد برای اوقات تفریح و بازی کودکان خود برنامه ریزی بهتر و سازنده تری داشته باشند.
این فعال صنفی عنوان کرد: در حال حاضر که کرونا موجب تعطیلی مهدهای کودک و مدارس شده است، اسباب بازی آموزشی می تواند نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت کودکان داشته باشد. اسباب بازی های آموزشی، علاوه بر اینکه سرگرم کننده هستند، یادگیری را لذت بخش و کودکان را تشویق به برقراری ارتباط با دیگران می کنند.
شرقی با بیان اینکه در حال حاضر قدرت خرید مردم پایین آمده است و اسباب بازی در سبد خرید خانواده ها جایی ندارد، اضافه کرد: هرچند که گسترش کرونا و تعطیلی شهربازی ها و پارک های عمومی در زمان قرنطینه باعث شد خانواده ها تا حدودی به خرید اسباب بازی روی بیاورند اما هنوز هم شرایط کاری برای صنف ما ایده آل نیست. افزایش بی رویه قیمت اسباب بازی ها در طول این مدت موجب شد که خانواده ها به سمت خرید اسباب بازی هایی بروند که قیمت بالایی ندارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه بازی های سنتی با مدرن پرداخت و گفت: در گذشته بازی های سنتی و گروهی میان کودکان رواج داشت. اکثر این نوع بازی ها در برگیرنده فکر و اندیشه بودند و به بالا رفتن قدرت خلاقیت کودکان کمک می کردند. این در حالی است که بیشتر بازی های مدرن که در بستر مجازی انجام می شوند روحیه خشونت طلبی در کودکان را تقویت می کنند.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه فصل تابستان است والدین باید بیش از هر زمان دیگری به اوقات فراغت بچه ها اهمیت بدهند و شرایط مطلوبی را برای پرکردن اوقات فراغت آنها فراهم کنند.

اوقات فراغت مجازی کودکان در بحبوحه کرونا

امروزه بخش عمده ای از وقت کودکان و نوجوانان به ویژه در فصل تابستان به اوقات فراغت اختصاص پیدا می کند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مهمترین متولیان فرهنگی و هنری به شمار می رود که نقش مهمی در برگزاری برنامه های متنوع و متعدد برای این گروه های سنی در ایام تابستان دارد. هرچند که کرونا این بخش را هم مانند بسیاری حوزه های دیگر بی نصیب نگذاشته است.
به گفته مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، بیش از یک سال است که شیوع بیماری کرونا تغییر و تحولات قابل توجهی را در فعالیت های کانون ایجاد کرده است، به طوری که عمده فعالیت های کانون در شرایط کنونی به صورت مجازی دنبال می شود.
سعیدرضا کامرانی با بیان اینکه فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در دوران کرونا تعطیل نشده است، گفت: در فصل تابستان برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ضرورت پیدا می کند. لذا در این فصل فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح گسترده ای انجام می شود.
وی از برگزاری ۱۵۰ کارگاه آموزشی به صورت تخصصی در سطح استان فارس سخن گفت و عنوان کرد: این کارگاه ها با حضور مربیان توانمند و با تجربه ای در حال برگزاری است. همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی به صورت عمومی کرده است.
این مقام مسئول بیان کرد: البته برای انجام برخی از برنامه ها مانند اجرای سرود، نمایش و دیگر فعالیت های گروهی نیاز به حضور فیزیکی کودکان و نوجوانان داریم. بنابراین انجام این نوع فعالیت ها پس از شیوع کرونا کمرنگ تر شده است اما ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که مانع از متوقف شدن دیگر فعالیت های کانون در دوران قرنطینه شویم.
وی اضافه کرد: هریک از مراکز کانون که علاقه مند به برگزاری کلاس ها به صورت حضوری هستند می توانند با توجه به وضعیت کرونا در شهرستان و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی به صورت حضوری کنند.
کامرانی با بیان اینکه فضای مجازی فرصت جدیدی برای انجام فعالیت های کانون ایجاد کرده است، گفت: برگزاری برخی از کارگاه ها به صورت مجازی بستری فراهم کرد که با کاهش اتلاف وقت و پایین آمدن هزینه ها بتوانیم این دوره های آموزشی را به صورت همزمان برای اکثر شهرستان ها حتی دور افتاده ترین مناطق استان برگزار کنیم. این اتفاق خوب افق تازه ای را پیش روی ما گشود و باعث شد که تصمیم بگیریم در دوران پساکرونا هم بخشی از فعالیت های کانون را از طریق فضای مجازی ادامه بدهیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تهدیدات و آسیب های فضای مجازی برای کودکان اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروزه کودکان در چهاردیواری آپارتمان ها گرفتار شده اند و این مسئله موجبات عدم تحرک و جنب و جوش آنها را فراهم کرده است.
کامرانی ادامه داد: زندگی آپارتمان نشینی باعث شد که کودکان به اینترنت و بازی های آنلاین رو بیاورند و شیوع بیماری کرونا به این مشکلات دامن زد. این در حالی است که فضای مجازی قابل کنترل نیست.
او ادامه داد : موبایل دریچه ای است که دنیای فریبنده ای را به سوی کودکان می گشاید و با استفاده خارج از محدوده می تواند مشکلات بزرگی را برای خانواده ها ایجاد کند. هرچند که استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی فرصت های خوبی را هم برای ما به ارمغان خواهد آورد.
وی افزود: بدون شک بازی هایی که ترویج دهنده خشونت و بی اخلاقی در جامعه هستند، مورد تأیید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیستند.
کامرانی بیان داشت: دلیل روی آوردن کودکان ما به بازی های آنلاین این است که این نوع بازی ها برای آنها جذاب است. هرچند اکثر این بازی ها با فرهنگ ما همخوانی ندارند اما باید بپذیریم که تولیدکنندگان این نوع بازی ها توانسته اند برای کودکان ایجاد جذابیت کنند. لذا ما نیز به عنوان متولیان فرهنگی باید بتوانیم برای کودکان و نوجوانان سرزمین مان به تولید محتوا بپردازیم.
وی با اعتقاد به اینکه فعالیت های فرهنگی با ابلاغ بخشنامه و باید و نبایدهای مسئولین انجام نمی شود، گفت: عوامل مؤثر بر کم کاری نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان، پایین آمدن سطح کمی و کیفی کتاب های مربوط به حوزه کودکان و نوجوانان و عدم تولید فیلم های خوب باید شناسایی و آسیب شناسی شود. ما برای بهتر شدن شرایط فرهنگی کشور در حوزه کودکان و نوجوانان نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه داریم و باید بتوانیم جامعه را با فرهنگ وران و افراد فعال در این عرصه آشنا کنیم.

آسیب های جسمی و افزایش وزن کودکان در تب داغ کرونا

اما خانه نشینی کودکان یک روی دیگر هم دارد که بسیاری از والدین، از آن غافل شده‌اند. کم تحرکی و در خانه ماندن اجباری کودکان در ایام کرونا آنها را در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار داده است. اغلب کودکان به جای بازی های فیزیکی، اوقات خود را با ساعت ها نشستن در پای تلویزیون ‌یا انجام بازی های آنلاین و مصرف تنقلات سپری می‌کنند. یکجا نشینی و مصرف تنقلات و خوراکی‌هایی که دارای کالری‌های بالایی هستند، موجب بروز اضافه وزن در اکثر کودکان شده است.
به گفته یک‌ متخصص تغذیه، کرونا در الگوی غذایی کودکان، سبک زندگی و فعالیت های بدنی آنها تغییر ایجاد کرد و باعث شد که کودکان در معرض چاقی و اضافه وزن قرار بگیرند.
اسکندر رحیمی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی کودکان در دوران کرونا به یک مشکل برای سلامت عمومی آنها تبدیل شده است، اظهار کرد: پس از شیوع بیماری کرونا بچه ها ناگهان خانه نشین شدند و در خانه ماندن باعث تغییر الگوی غذایی آنها شد. در واقع عدم تحرک و تغییر الگوی غذایی کودکان در دوران کرونا برخی از والدین را با مشکلات زیادی مواجه کرد.
وی ادامه داد: احتمال پرخوری کودکان در هنگام تماشای تلویزیون و انجام بازی های آنلاین بیشتر است و در این زمان، کودکان تمایل زیادی به خوردن تنقلات ناسالم و چاق کننده مانند شیرینی، چیپس و پفک دارند که این تنقلات هم به دلیل دارا بودن چربی و مواد قندی منجر به ذخیره سازی چربی اضافه در بدن و در نتیجه چاقی می شوند.
این استاد دانشگاه شیراز در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: به هم ریختگی ساعات خواب کودکان و کاهش کیفیت خواب آنها در دوران کرونا نیز می تواند باعث عوارض مزمنی مانند ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حتی چاقی شود. متأسفانه بسیاری از والدین به جای نظم دهی به خواب نوجوانان و کودکان در ایام کرونا، خودشان نیز برنامه منظمی برای زمان خواب در این دوران ندارند.
وی گفت: یکی از پیشنهادهای کارشناسان در دوران کرونا برای مقابله با این بیماری انجام فعالیت های ورزشی است اما به اعتقاد من برای تشویق و ترغیب مردم به انجام فعالیت های بدنی نباید از واژه ورزش استفاده کنیم. بلکه باید به آنها توصیه کنیم که در دوران کرونا به انجام فعالیت های فیزیکی روی بیاورند.
رحیمی بیان داشت: به تصور اکثر مردم ورزش کردن به معنای رفتن به باشگاه ها و فعالیت در رشته های مختلف ورزشی است. بنابراین بهتر است از اصطلاح فعالیت فیزیکی استفاده کنیم.
او افزود: فعالیت فیزیکی شامل فعالیت های معمول روزمره مثل غذا پختن، خرید کردن، بالارفتن یا پایین آمدن از پله ها، طناب زدن، پیاده روی و دوچرخه سواری می شود. بدین ترتیب مردم می توانند با انجام کارهای روزمره از افزایش وزن خود جلوگیری کنند.
وی رعایت اصول تغذیه سالم را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از اضافه وزن در روزهای قرنطینه قلمداد کرد و اظهار داشت: تنوع و تعادل از مهمترین اصول تغذیه به شمار می روند. ما باید از همه نوع مواد غذایی سالم و مفید برای حفظ سلامت بدن استفاده کنیم و مواد غذایی از جمله حبوبات، لبنیات، سبزیجات، انواع میوه جات و مغزهای مختلف را در برنامه غذایی کودکان بگنجانیم.
رحیمی با بیان اینکه حبوبات از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، گفت: باید از غذاهایی که منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها، پروتئین ها و کلسیم هستند بهره ببریم و از غذاهای چرب و همچنین غذاهای فست فودی و نوشیدنی های گازدار کمتر استفاده کنیم.
وی توصیه کرد: در دوران کرونا نباید برای کودکان رژیم لاغری در نظر گرفته شود. رژیم های غذایی خودسرانه که زیر نظر متخصص نباشد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و بدن فرد را برای مبتلا شدن به انواع بیماری ها آماده کند.
رحیمی با اشاره به اینکه در رژیم غذایی حق حذف هیچ وعده غذایی را نداریم و باید همه وعده های غذایی به موقع استفاده شود، گفت: برخی از والدین به دلیل افزایش وزن کودکان خود از داروهای کاهش دهنده وزن برای آنها استفاده می کنند. این در حالی است که بسیاری از این داروها سلامتی کودک را به خطر می اندازد. ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم که کسی از این داروها بدون تجویز پزشک استفاده کند.
وی افزود: اگر والدین در برنامه غذایی کودکان خود از همه گروه های غذای، استفاده کنند بعید به نظر می رسد که فرزندان آنها احتیاجی به استفاده از مکمل داشته باشند.
این استاد علوم تغذیه با تأکید بر اینکه غذا عامل مهمی در تأمین سلامتی کودکان به شمار می رود، تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان، بدن کودکان نیاز مبرمی به آب دارد. لذا نوشیدن آب نیز سلامتی آنها را تأمین خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین c و مکمل هایی مانند روی، آهن و سلنیوم اهمیت بسیار زیادی در عملکرد موفق سیستم ایمنی دارند، گفت: با تنوع و تعادل غذایی، بدن ما تمام این ویتامین ها به غیر از ویتامین D را تأمین می کند و تنها ویتامین D هست که امکان دارد کمتر به بدن ما برسد. البته مصرف این ویتامین هم به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.
این متخصص تغذیه ابراز کرد: امیدوارم با رعایت اصول تغذیه سالم و با در نظر گرفتن شیوه نامه های بهداشتی بتوانیم هرچه سریعتر از بحران کرونا گذر کنیم.


 پیک پنجم کرونا در کمین سلامت روان کودکان

کرونا تنها جنبه های سلامت جسمانی کودکان را هدف قرار نمی دهد بلکه ساحت های اجتماعی‌ و روانی آنها را نیز متأثر می کند. انزوای اجتماعی و دوری از تعاملات نیز رهاوردی دیگر از سوی کرونا برای کودکان به شمار می رود که سلامت روان آنها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
یک روانشناس و مدرس دانشگاه بر این باور است که کودکان در دوران کرونا از نظر روحی و روانی آسیب پذیرتر می شوند اما این بیماری افزون بر پیامدهای منفی، جنبه های مثبتی هم دارد و والدین می توانند تهدیدهای کرونا را به فرصتی طلایی برای کودکان خود تبدیل کنند.
ساناز چراغی با بیان اینکه کرونا سبک زندگی فردی و اجتماعی عموم مردم را تغییر داده است، اظهار کرد: نزدیک به‌ یک سال و نیم از آغاز شیوع بیماری کرونا می گذرد. گذشت زمان باعث شده که مردم خودشان را با شرایط وفق دهند و به مرحله پذیرش برسند. 
وی افزود: در حال حاضر خانواده ها مانند روزهای آغازین شیوع این بیماری که در سردرگمی به سر می بردند، رفتارهای استرس زا و پرتنشی از خود بروز نمی دهند و کودکان نیز توانسته اند در این مدت با محدودیت های قرنطینه و شرایط به وجود آمده سازگاری بهتری پیدا کنند.
چراغی ادامه داد: هرچند همه گیری ویروس کرونا زندگی روزمره کودکان را مختل کرد اما شیوع این بیماری جنبه های مثبتی هم داشت. یکی از جنبه های مثبت کرونا این بود که موجب افزایش تاب آوری در نسل جدید شد.
وی تاب آوری را ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و بحران دانست و تصریح کرد: مهارت تاب آوری یکی از مهارت هایی است که در نسل جدید نسبت به نسل قدیم کمتر مشاهده می شود. نسل قدیم هنگام رو به رو شدن با مشکلات و شرایط دشوار، قدرت تحمل و تاب آوری بالایی داشت. اما نسل جدید به دلیل اینکه بخش عمده ای از نیازهایش توسط خانواده تأمین می شود، تاب آوری کمتری دارد. با این حال کرونا موجب افزایش این مهارت در کودکان و نسل جدید شد.
او با اشاره به اینکه کرونا موجب تقویت مهارت پذیرش در کودکان شد، گفت: مهارت پذیرش از دیگر مهارت های ضروری برای رویارویی با مشکلات زندگی است که در دوران کرونا شاهد تقویت این مهارت در کودکان بودیم. هرچند در اوایل بروز این بیماری اغلب مردم افسرده، نگران و سردرگم بودند اما در حال حاضر به مرحله پذیرش این بیماری رسیده اند.
چراغی کرونا را فرصتی برای آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی به کودکان قلمداد کرد و یادآور شد: همدلی از مهارت هایی است که می توانیم در دوران کرونا به کودکان آموزش بدهیم. متأسفانه اغلب مردم همدلی را با همدردی اشتباه می گیرند.
وی با اعتقاد به اینکه همدلی توانایی درک احساس و تجربه دیگران است، گفت: همدلی به این معناست که فرد بتواند در موقعیت های مختلف خود را جای دیگری بگذارد و دنیا را از چشم او ببیند. همچنین فرد احساس دیگران را درک کند و پاسخ مناسب به آن احساس بدهد. این درحالی است که همدردی به معنای هیجانی رفتار کردن در شرایط سخت است و بیشتر معنی دلسوزی و گاهی اوقات ترحم را در خود دارد.
این روانشناس اضافه کرد: زمانی که کودک حس کلافگی و درماندگی خود را از شرایط حاکم بر جامعه ابراز می کند والدین می بایست احساس کودک را درک کرده و با او همدلی کنند. بدین ترتیب کودک هم یاد می گیرد که احساسات خود را مطرح کند و در کنار والدین احساس امنیت بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه رفتار مسئولانه از شاخص های یک انسان سالم در جامعه محسوب می شود، گفت: ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودکان از دیگر مهارت هایی است که می توانیم به تقویت آن در دوران کرونا بپردازیم. با توجه به اینکه گسترش کرونا در فصل تابستان موجب تعطیلی اماکن تفریحی شده است و بچه ها اوقات بیشتری را در خانه سپری می‌کنند، خانواده می تواند در طول این مدت نقش بسزایی در ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودکان ایفا کند.
چراغی عنوان داشت: برای تقویت حس مسئولیت پذیری می بایست به تقسیم وظایف در خانه متناسب با سن کودکان‌ بپردازیم و برخی مواقع مسئولیت برنامه ریزی روزانه را به عهده کودکان بگذاریم. این کار باعث می شود کودکان برنامه ریزی کردن و مسئولیت پذیری را یاد بگیرند.
وی به راهکارهایی برای سرگرم کردن کودکان در دوران قرنطینه اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا یکی از وظایف مهم والدین ایجاد سرگرمی برای کودکان است تا فرزندان آنها بتوانند به خوبی این شرایط را پشت سر بگذارند و از محیط ایجاد شده لذت ببرند.
این استاد دانشگاه گفت: بازی در خانه با وسایل ساده تأثیر بسزایی در افزایش خلاقیت کودکان دارد. کافی است از کودکان بخواهیم که با وسایل دور ریختنی یا بدون استفاده یک وسیله جدید ابداع کنند. ساختن یک وسیله جدید موجب افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس در کودکان می شود.
وی با بیان اینکه والدین باید احساس درماندگی ناشی از کرونا را از فضای خانه دور کنند، گفت: زمانی که افراد در شرایطی قرار می گیرند که احساس می کنند رفتار آنها به نتیجه مطلوبی منتهی نمی شود، ناامیدی را تجربه می کنند و احساس عدم کنترل بر شرایطی که از بیرون بر افراد تحمیل می شود، در نهایت منجر به شکل گیری پدیده ای به نام «درماندگی آموخته شده» خواهد شد. آنچه در قضیه کرونا رخ داد رسیدن به وضعیتی غیرقابل کنترل و ایجاد حس ناامیدی از تغییر شرایط بود که باید تدابیر اساسی برای برطرف کردن این مشکل اتخاذ شود.
چراغی افزود: در حال حاضر خانواده ها با معضلات اقتصادی رو به رو هستند. خانه نشینی و مشکلات مالی در شرایط کنونی منجر به افزایش مشاجرات خانوادگی شده است.
وی اظهار داشت: در گذشته والدین محدودیت ها و قوانینی را برای استفاده صحیح فرزندانشان از اینترنت و گوشی موبایل اعمال می کردند اما گسترش بیماری کرونا و خانه نشینی موجب شد که اعمال این محدودیت ها از سوی اکثر والدین نادیده گرفته شود و این مسئله هم‌ آسیب های روحی و روانی زیادی را برای کودکان به دنبال داشته است.
چراغی بر لزوم تلاش والدین برای تغییر سبک زندگی کودکان تأکید کرد و گفت: والدین باید شرایط‌ لازم را جهت کسب آمادگی کودکان‌ برای بازگشت به دوران عادی در زمان پساکرونا مهیا کنند. در واقع آنها باید زمان حضور کودکان در فضای مجازی و فعالیت فرزندان خود در شبکه های اجتماعی را مدیریت کنند و با بهره گیری از تکنیک حساسیت زدایی منظم، سبک و سیاق زندگی کودکان را به دوران قبل از کرونا بازگردانند.
وی بیان کرد: با شیوع کرونا دور هم جمع شدن های خانوادگی و دوستانه که تا پیش از این به عنوان سبکی از زندگی ایرانی به شمار می رفت، به اقدامی ضد پروتکل های بهداشتی تبدیل شد.
او در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: هرچند رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار مهم است اما باید در نظر داشت که بخش مهمی از شخصیت و رفتارهای ما در معاشرت با خانواده و دوستان شکل می گیرد و والدین باید شرایطی را فراهم کنند که این رفت و آمد و معاشرت ها با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت بگیرد.
چراغی برگزاری دوره های آموزشی به صورت آنلاین را یکی از اتفاقات خوب در دوران قرنطینه دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از روانشناسان و حتی مربیان در رشته های مختلف هنری و فرهنگی، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی آنلاین برای مادران و کودکان می کنند. این اتفاق بسیار خوبی است اما اکثر خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی توان پرداخت هزینه این کلاس ها را ندارند. مسئولین می توانند با برگزاری این دوره های آموزشی به بهبود روند زندگی کودکان در شرایط کنونی کمک‌ کنند.
 

گزارش: فرزانه قنبر دزفولی؛ دبیر:  غلامرضا مالک‌زاده

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha