۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۹:۰۴
کد خبر: 84397585
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چشم‌انداز روشن بوکس در خراسان رضوی

۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۹:۰۴
کد خبر: 84397585
چشم‌انداز روشن بوکس در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- فعالیت سازمان یافته بیش از سه هزار و ۱۰۰ ورزشکار خراسان رضوی در رشته بوکس و دعوت و حضور بوکسورهای رده‌های مختلف سنی این استان به اردوهای انتخابی تیم ملی، آینده روشنی را برای افتخارآفرینی‌ جوانان نوید داده و شعاعی از نور آینده‌داری را به رینگ بوکس این خطه می‌تاباند.

بوکس ورزشی رزمی شامل دو حریف است که با قدرت، استقامت، سرعت، واکنش سریع و با مشت های گره کرده رویاروی هم می ایستند. بوکسورها با استفاده از دستکش‌های خاص، در داخل رینگ و با راندهای یک تا سه دقیقه‌ای مبارزه می‌کنند. در بوکس، مشت‌ زدنها محدود به بالای کمربند می‌شود که در این حالت بوکسورها قادرند از خود بیشتر دفاع کنند.

بعضی از والدین معتقدند این رشته ورزشی خطرناک، خشن و آسیب زا است اما دست اندرکاران این رشته ورزشی که از نزدیک با این ورزش سروکار دارند، نظری خلاف آن دارند.

هم اینک سه هزار و ۱۰۰ ورزشکار زیر نظر ۸۰ مربی در دست کم ۱۱ باشگاه این رشته ورزشی در استان خراسان رضوی فعالیت دارند. این میزان علاقه مند به ورزش بوکس شرایط بسیار خوبی را برای حضور بوکسورهای خراسانی در لیگ برتر، مسابقات کشوری و مدال آوری در میادین مختلف مهیا کرده است مشروط به اینکه از این استعدادها حمایت شود.

بوکس نیازمند حامی مالی است

یک بوکسور جوان و ملی پوش خراسان رضوی گفت: از ۱۵ سالگی وارد رشته بوکس شدم و به عنوان دارنده مقام سوم مسابقات بین المللی مکران، قهرمانی مسابقات انتخابی وزن ۵۲ کیلوگرم تیم ملی جوانان، ۶۴ کیلوگرم بزرگسالان، حضور در مسابقات آسیایی ۲۰۱۷ قزاقستان و نشان نقره مسابقات قهرمانی جوانان کشور و نیز چندین مقام استانی را در کارنامه دارم.

علی حبیبی نژاد با بیان اینکه بوکس خراسان رضوی در مسیری بسیار عالی حرکت می کند، افزود: خوشبختانه تغییرات بسیار خوبی در این رشته انجام شده که باعث پیشرفت چشمگیر ورزشکاران بوکس استان شده است.

وی اظهار داشت: درحال حاضر نگاه‌ها به بوکس کاملا عوض شده و در حال تبدیل شدن به رشته‌ای پرطرفدار در استان است. اکنون به خاطر حمایت‌های فدراسیون و هیات بوکس استان، بسیاری از موانع مسیر توسعه این رشته برطرف شده است اما مشکل اصلی بوکسورها و اهالی بوکس، مخصوصا ملی پوشان، که نبود حامی مالی قدرتمند است، همچنان برجای مانده است.

وی ادامه داد: در صورت بودن یک حامی قوی مالی و حمایت همه جانبه از بوکسورها، هم شاهد پیشرفت چند برابری رشته بوکس استان در مسابقات کشوری و هم شاهد کسب مقام‌های بین المللی و آسیایی از طرف تیم ملی بوکس خواهیم بود.

دارنده چندین نشان قهرمانی کشور اظهار داشت: برای کسانی که کل زندگی خود را وقف بوکس می‌کنند، این مشکلات مالی می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

شروع بوکس از ۹ سالگی

یک مربی بوکس خراسان رضوی هم با بیان اینکه بوکس ورزشی است که در درجه اول روحیه و اعتماد به نفس را بالا می‌برد، افزود: این ورزش همچنین سیستم قلب و عروق و عضلات را در همه موارد تقویت کرده و در مجموع سازنده است. بوکس روحیه پرخاشگری را گرفته و باعث افتادگی انسان می شود.

سیدعباس فلاح حسینی ادامه داد: هر ورزشی در سطح قهرمانی آسیب دیدگی دارد و بوکس هم از این قاعده مستثتی نیست، اما نسبت به خیلی از ورزشها سطح آسیب دیدگی آن خیلی کمتر است. وجود موارد حفاظتی، مهارت زیاد در دفاع و جابه جایی برای دریافت کمترین آسیب، باعث می‌شود تا عوارض آن برخی دیگر از رشته ها کمتر باشد.

وی ادامه داد: وی بهترین سن برای آغاز فعالیت در رشته بوکس را بعد از ۹ سالگی دانست که نوآموز متوجه صحبت ها و حرکات مربی می شود. این ورزش کم هزینه است و تهیه ست کامل لباس و کفش آن،  حداکثر ۱۰ میلیون ریال هزنیه می برد.

این داور و مربی بوکس استان با اشاره به وضعیت و مشکلات مربیان بوکس گفت: یکی از قشرهای مظلوم ورزشکار، مربیان بوکس هستند، چرا که در بسیاری از ورزشها، مربی به شاگردان خود برنامه داده و فعالیت جسمی خاصی انجام نمی دهد اما در ورزش بوکس، میزان فعالیت جسمی و حرکتی مربی در بسیاری از مواقع از شاگردان بیشتر است تا شاگردان بتوانند فنون رزمی را به نحو احسن یاد بگیرند.

فلاح حسینی با بیان اینکه مربیان بوکس واقعا زحمتکش هستند، افزود: موضوع بیمه مربیان بوکس نیز از جمله مسائل بسیار مهم است. متاسفانه رشته بوکس در کشور غریب است. صدا و سیما و رسانه ها زیاد به آن بها نمی‌دهند و میزان حمایت از ورزشکاران و دست اندران این رشته، که با زحمت و مشقت اسم و رسم درمی‌آورند تا شناخته شوند، در حد قابل قبولی نیست. اگر از این رشته نیز مانند ورزش کشتی حمایت شود، می‌تواند جایگاه خود را در میادین باز کرده و مدال بیشتری را برای کشورمان به ارمغان آورد.

راه اندازی لیگ استانی بوکس

رییس هیات بوکس خراسان رضوی گفت: : بعد از حدود ۱.۵ سال از آغاز به کار هیات جدید، این هیات که تا ۲ سال پیش عنوان نوزدهم کشور را داشت اکنون به رده سوم کشوری صعود کرده است.

امیرحسین اخوان ادامه داد: جواد زاده تراب و علی حبیبی نژاد، بوکسورهای استان ما در اردوی انتخابی تیم ملی حضور دارند،  همچنین در انتخابی نوجوانان و جوانان هم محمدسینا مرتضوی، حسین نوروزی و یوسف تیموری به اردو دعوت شده اند.

وی با بیان اینکه هم اینک ۱۴ هیات بوکس در شهرستان های خراسان رضوی فعال هستند، افزود: پنج هیات شهرستانی در یک سال و نیم اخیر فعالیت خود را آغاز کرده اند. از سوی دیگر آموزش و پرورش چنانکه باید فضا و مجالی برای بوکس تعریف نکرده است که امیدواریم با شناخت بهتر و بیشتر و درست این ورزش، استعدادهای جدید دیگری در استان شناسایی شوند.

رییس هیات بوکس خراسان رضوی، راه اندازی لیگ استانی بوکس، توجه مضاعف به شهرستانها و توجه به بیمه فعالان این رشته را از جمله اقدامات و برنامه های هیات برشمرد و گفت: این هیات به عنوان نخستین هیات ورزشی کشور با طرح "خدمت امید" همه قهرمانان، مربیان و داوران بوکس استان را از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار می‌کند.

اخوان افزود: تفاهم نامه طرح "خدمت امید" بین هیات بوکس و خانه جوانان استان، آذرماه پارسال به امضا رسید که بر این اساس افراد متقاضی بیمه تامین اجتماعی در قالب بیمه‌های صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه شده و از مزایای آن استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: شرایط ایجاد شده در اثر کرونا باعث شده که در برنامه هایی مثل راه اندازی لیگ استانی بوکس تاخیر ایجاد شود. این لیگ حتما با بهبود شرایط به منظور شناسایی استعدادهای شهرستانی برگزار خواهد شد.

رییس هیات بوکس خراسان رضوی گفت: به دنبال صدور کارت شناسایی با مزایای مختلف برای پیشکسوتان، مربیان، قهرمانان و داوران هستیم. همچنین به منظور خودکفایی شهرستانها، دوره مربیگری درجه سه را نیز برگزار می‌کنیم،  با آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز تفاهم نامه های جداگانه ای به منظور شناسایی و پرورش استعدادها و حمایت آنها از ورزشکاران این رشته امضا کرده ایم.

وی افزود: همه این اقدامات برای بهبود جایگاه استان در ورزش بوکس کشور، افزایش ملی پوشان خراسانی و شناسایی استعدادهای جدید صورت گرفته است که امیدواریم با همکاری دست اندرکاران ورزش استان، به اهداف خود برسیم،  چون با وجود استعدادهای زیادی که استان در این رشته دارد، چشم انداز روشنی را مقابل خود می بینیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha