۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۹
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84396648
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عمان بار دیگر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرد

تهران - ایرنا - عمان بار دیگر تاکید کرد که برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام نخواهد کرد و به جمع کشورهای امارات و بحرین که با این رژیم روابط عادی سازی برقرار کرده اند، نمی پیوندد.

به گزارش ایرنا، روزنامه «شرق الاوسط» امروز (شنبه) به نقل از «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان نوشت: مسقط از دستیابی به صلح در فلسطین حمایت می‌کند و عمان پس از امارات و بحرین سومین کشور خلیج فارس نخواهد بود که روابط خود را با رژیم اسرائیل عادی کند.  

وی گفت: عمان به دستیابی به صلح عادلانه، جامع و پایدار بر اساس راه حل دو کشور (در موضوع فلسطین) معتقد است و این تنها گزینه مورد تاکید ابتکار صلح عرب و قوانین بین المللی است.  

وزیر امور خارجه عمان افزود: ما در کنار فلسطین برای تحقق حقوق قانونی مردم آن ایستاده‌ایم و همانطور که از دیگران انتظار داریم به تصمیمات حاکمیتی ما احترام بگذارند،  ما نیز به تصمیمات حاکمیت کشورها احترام می‌گذاریم.  

وی درباره نشست پیش بینی شده بین «هیثم بن طارق» سلطان عمان و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان که قرار است فردا (یکشنبه) در شهر "نئوم" در شمال غربی عربستان برگزار شود، نیز گفت: در این نشست شاهد راه‌اندازی یک شورای هماهنگی بین دو کشور خواهیم بود.  

«بوسعیدی» افزود: این شورا چارچوبی برای بسیاری از توافق نامه‌هایی خواهد بود که دو کشور قصد دارند آن‌ها را امضا کنند.  

وی گفت که شورای هماهنگی عربستان و عمان چتر و مرجعی را در مرحله بعدی همکاری بین ما که شامل امضای بسیاری از توافق نامه‌ها و تفاهم نامه‌ها در همه زمینه ها که منافع و فواید مشترک را حمایت می‌کند، گسترده خواهد کرد.  

وزیر امور خارجه عمان همچنین پیش بینی کرد که روابط دو کشور در زمینه‌های همکاری و مشارکت در آینده نزدیک شاهد جهش باشد به ویژه باتوجه به افتتاح تاریخی اولین گذرگاه مرزی زمینی مستقیم بین دو کشور و پروژه‌های لجستیکی و زیرساخت‌های یکپارچه که ممکن است به دنبال آن ایجاد شود.  

وی در عین حال گفت که عربستان و عمان در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و در راس آن مساله یمن هماهنگی گسترده‌ای دارند.  

بوسعیدی بر حمایت کشورش از ابتکار عمل عربستان برای آتش بس در یمن و توافق ریاض و همچنین تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل و نماینده آمریکا در یمن تاکید کرد.  

وی وجود ابتکار عمل عمان برای حل بحران یمن و خبر سفر هیات عمانی از صنعا در ماه گذشته را رد کرد و گفت: ابتکار عمل عمان وجود ندارد،  بلکه تلاش عمان برای آشتی دادن همه طرف‌ها است.  

وزیر امور خارجه عمان درباره تغییرات منطقه پس از انتخابات اخیر ایران و انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران نیز گفت: اگر اقناع شدن‌ها و اراده سیاسی به صورت جمعی و متقابل و از طریق گفتگو و تفاهم باشد، همه رفتارها قابل تغییر و دگرگونی است.  

وی همچنین ابتکار عمل کشورش در زمینه برقراری گفت و گوی منطقه‌ای با تهران را تکذیب کرد و گفت: ما چنین هدفی را رهبری نمی‌کنیم [زیرا] هر گفتگوی منطقه‌ای باید از خود کشورهای منطقه سرچشمه بگیرد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha