فعال نبودن اتحادیه ناشران از مهمترین چالش‌های عرصه نشر در بوشهر است

بوشهر- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: فعال نبودن اتحادیه ناشران یکی از مهمترین چالش‌هایی است که بهبود فضای فعالیت برای اهالی عرصه نشر را در این استان با مانع روبرو کرده است.

فاطمه کرمپور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: وجود اتحادیه ناشران که با نظارت و حمایت از اصحاب نشر کمک شایانی به توسعه و رشد کمی و کیفی صنعت نشر می‌کند، کمبود آن در استان بوشهر به خوبی احساس می‌شود.

وی افزود: گرانی و نوسان قیمت کاغذ و ملزومات چاپ در بازار کار و به دنبال آن هزینه بالای چاپ و عرضه کتاب از دیگر مشکلات نویسندگان صاحب ذوق و توانمند بوشهری در راستای ارائه نوشته‌هایشان به بازار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: استقبال کم مردم از خرید کتاب در پی افزایش هزینه ها، کسادی بازار نشر و فقدان سیستم مناسب توزیع کتاب در سطح استان از دیگر موانع سد راه در عرصه نشر است که لازم است برای بهبود آن برنامه ریزی کلان صورت گیرد.

کرمپور اظهار کرد:  انتشار کتاب در فضای مجازی بدون رعایت حق کپی رایت نیز از دیگر مواردی است که از نظر مالی به فعالان حوزه نشر از جمله نویسنده، ناشر و مراکز عرضه کتاب ضربه می‌زند.

وی گفت: خرید کتاب از ناشران و نویسندگان، اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب، ارائه تسهیلات به ناشران و کتابفروشی‌ها، برگزاری مراسم رونمایی و نقد کتاب، ثبت باشگاه‌های کتابخوانی و فعالیت آنها از اقداماتی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همواره تلاش کرده است برای حمایت از حوزه نشر انجام دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: با این هدف در سال گذشته حدود ۷۰ عنوان کتاب در پنج هزار جلد از پنجاه و پنج نویسنده و ناشر هم استانی به ارزش یک میلیارد ریال خریداری شد.

کرمپور گفت:  امسال نیز پرونده نویسندگان و ناشران در دست بررسی است و تا کنون بیش از ۲۰ نویسنده و ناشر درخواست خرید کتاب خود را به اداره کل تحویل داده اند که در حال پیگیری و اقدام برای خرید است.

وی اضافه کرد: در زمینه معرفی نویسندگان استان و آثار آنها، مراسم رونمایی از کتاب و جلسات نقد و بررسی با توجه به وضعیت موجود و لزوم حفظ پروتکل های بهداشتی به صورت مجازی برگزار می‌شود، طوریکه در سال گذشته ۵۰ جلسه رونمایی و نقد و بررسی کتاب در این استان برگزار شد و درسال جاری نیز تا کنون ۱۰ عنوان کتاب رونمایی شده است.

کرمپور با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌ها تا پایان سال مراسم رونمایی از  ۵۰ عنوان کتاب برگزار می‌شود، گفت: انتشار تصاویر جلسات رونمایی از کتاب بر بستر فضای مجازی تاثیر مثبتی بر شناخته شدن اثر و مولف در نزد عموم دارد در حالی که پیش از این تنها علاقه‌مندان و کارشناسان تخصصی همان حوزه در جلسات حضور داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اهمیت و نقش موثر باشگاه‌های کتابخوانی در ترویج این فرهنگ در سطح جامعه، بیان کرد: در مجموع از سال ۹۵ تا کنون نزدیک به سه هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان در استان بوشهر به ثبت رسیده است که از این شمار حدود ۳۰۰ باشگاه در سال ۹۹ ثبت شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha