تلاش برای بازگشت دانش آموزان به کلاس تعلیم و تربیت

قزوین - ایرنا - مسؤولان و کارشناسان حوزه آموزش معتقدند که برای کاهش چالش‌های تعلیم و تربیت و ارتقا سطح کیفی تحصیلی می‌توان با حفظ سلامت دانش آموزان، آنان را در سال تحصیلی جدید به مدرسه فرستاد.

به گزارش ایرنا، روزهای کرونایی در حوزه آموزش نشان داد که حضور نداشتن محصلان در سر کلاس درس و آموزش مجازی باعث کاهش کیفیت تحصیلی دانش آموزان شده است.

از یک طرف حفظ  سلامت دانش آموزان و از سوی دیگر ارتقای سطح تحصیلی آنها موضوعی است که دولت را بر این داشته تا با اتخاذ سیاست‌های جدید تمامی موانع و چالش‌ها را برطرف سازد.

کمتر از سه ماه تا آغاز سال تحصیل جدید باقی مانده و والدین دغدغه‌مند هستند که آیا امکان شیوع پیک‌های جدید کرونا وجود دارد یا نه و اینکه فرزندانشان از ابتلا به این ویروس در امان خواهند ماند یا خیر؟

با این که بسیاری از والدین در دوران تحصیل مجازی با مشکلات آموزش خانگی از سوی فرزندانشان روبرو بوده‌اند، با این حال اصرار بر این است که آموزش مجازی بهتر از حضور در کلاس‌های درسی است، اما خود نیز به این موضوع واقف هستند که فرزندانشان در طول این دوران آن چنان که باید از فضای تعلیم و تربیت بهره‌مند نشده‌اند.

برای اطلاع از آخرین برنامه‌های آموزشی دولت تا سال تحصیلی جدید، خبرنگار ایرنا در گفت و گو با والدین و مسؤولان این حوزه، موضوع را بررسی کرده است:

آموزش اهمیت دارد اما سلامت فرزندان ما مهم‌ تر است

یکی از شهروندان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: برای من به عنوان یک پدر سلامت فرزندم به مراتب مهم تر از مباحث آموزشی است و چون دختر من در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کند، آن چنان با نحوه رعایت دستورالعمل‌های  بهداشتی نیز آشنایی ندارد.

مرتضی آزادنژاد افزود: اگرچه من و همسرم به طور دایم با دخترم در مورد رعایت موارد بهداشتی سخن می‌گوییم و به او آموزش‌های لازم را نیز می‌دهیم، اما به طور کلی بچه‌ها در رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی چندان اهتمام ندارند و ممکن است این موضوع سلامت فرزندمان را به خطر بیاندازد.

وی، نبودن کلاس‌های جبرانی در حین آموزش را یکی دیگر از مشکلات تحصیلی دانست و اظهار داشت: در طول یک سال گذشته من و همسرم تقریبا بار آموزشی مدرسه را تا حد زیادی بر دوش کشیدیم و قطعا به علت نداشتن فن آموزگاری نتوانسته‌ایم به نحو مقتضی به فرزندمان کمک کنیم تا مباحث درسی را یاد بگیرد، بنابراین به علت نبود کلاس جبرانی ممکن است پایه علمی فرزند ما در آینده با چالش جدی مواجه شود.

تلاش دولت برای بازگشت دانش آموزان به کلاس تعلیم و تربیت

بازگشت دانش آموزان به مدرسه خلاهای آموزشی را برطرف می‌سازد/ تلفن همراه برخی اوقات آسیب زا بوده است

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آموزش در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: یافته‌های تجربی نشان داده که کودکان، به خصوص محصلان مقطع ابتدایی با وجود مخاطرات ویروس کرونا، کمترین دقت را در رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی اعمال می‌کنند که بررسی و آسیب شناسی این موضوع از چند بعد قابل بررسی است.

نرگس سمیعی افزود: از آنجایی که رسانه‌ها و به طور کلی فضای جامعه کرونا را بیشتر دشمن افراد میانسال و بزرگسال معرفی کرده و از نظر آماری نیز درگیری کودکان با این بیماری بسیار اندک بوده، بنابراین چندان تمرکزی برروی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این گروه سنی وجود ندارد.

وی به مشکلات حین آموزش مجازی اشاره کرد و یادآور شد: بزرگترین مشکلی که والدین در دوران آموزش مجازی با آن روبرو بودند، ارتباط بیش از حد کودکان با تلفن هوشمند و در نهایت فضای مجازی است؛ خیلی از والدین امکان این را نداشتند که برای فرزندانشان تلفن همراه مجزا فراهم کنند، پس تلفن همراه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند و در خیلی از موارد هم محتوای مشاهده شده حین تحصیل مناسب سن کودک نبود و حتی ممکن بود فرزندان با بازیگوشی بیش از حد از تلفن همراه استفاده کنند.

سمیعی: خیلی از والدین امکان این را نداشتند که برای فرزندانشان تلفن همراه مجزا فراهم کنند، پس تلفن همراه خودشان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند، در خیلی از موارد محتوای مشاهده شده حین تحصیل مناسب سن کودک نبود

سمیعی بیان داشت: مشکل دیگر در حوزه آموزش مجازی، نبودن تربیت کودکان و تعامل بین دانش آموز و معلم بود به طوری که آموزگار اگرچه در آموزش مجازی سطح علمی کودکان را بالا می برد، اما همچنان مباحث آموزشی ویژه برای کودکان مانند تربیت رفتاری، مسؤولیت پذیری، حضور مرتب در کلاس درس و حتی زبان بدن در حین آموزش مغفول مانده و دانش آموزان از این موهبت بی بهره می‌مانند.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر شرایطی فراهم شود که دانش آموزان با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی به مدرسه بازگردند، به طور قطع سطح علمی آن‌ها افزایش خواهد یافت، اما این مهم  هنگامی که کرونا یکه تازی می‌کند، نیازمند برنامه ریزی منسجم است.

سمیعی خاطرنشان کرد: والدین و کادر آموزشی باید از الان شرایط را برای حضور دانش آموزان در مدارس فراهم کنند تا جایی که این مساله مستلزم آمادگی ذهنی و رفتاری کودکان از خانه به مدرسه است و باید در این خصوص اقدامات لازم را در دستور کار قرا داد.

تلاش دولت برای بازگشت دانش آموزان به کلاس تعلیم و تربیت

یک هزار و ۲۳۰ نفر در مقطع متوسطه و ۷۷۰ نفر در مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این زمینه اظهار داشت: به عقیده من هیچ چیزی جای کلاس درس و تعامل بین دانش آموزان و معلمان را نمی‌گیرد و ما هم معترض چنین شرایطی هستیم، دور بودن دانش آموزان از کلاس درس خلاهایی ایجاد کرده که امیدواریم در شرایط فعلی و سال تحصیلی جدید این خلاها رفع شوند.

حسنعلی اصغری افزود: ما به دنبال تعلیم و تربیت تمام ساحتی هستیم، یعنی وظیفه ما تنها آموزش‌های رسمی و آکادمیک نیست و بخشی از این آموزش‌ها در فضای اجتماعی و تعاملات شکل می‌گیرد، ما فقط به دنبال ساحت علم و فناوری نیستیم و هدف ما تربیت سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، معنوی، اقتصادی، علمی و فناوری است که در حوزه معنوی و تربیتی آموزش مجازی و کرونا ما را با چالش جدی روبرو ساخته است.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد فاصله‌ای بین معلم و شاگرد ایجاد شود و فضای کلاسی نیز وجود نداشته باشد، خلاها در آینده بیشتر خواهد شد، بنابراین سنجش‌ها نشان داده که در بیشتر حوزه‌ها با آسیب‌هایی مواجه بودیم و کمترین آسیب در همین زمینه علمی بوده که به برکت مدرسه تلویزیونی و فضای مجازی صورت گرفت.

اصغری با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت یک نوع فعل و انفعال است که بین دو قطب معلم و شاگرد ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این مهم در فضای حضوری و واقعی شکل می‌گیرد و در فضای مجازی نیز امکان پذیر نیست، چون توجه به تفاوت‌های فردی در فضای مجازی قابل تشخیص نبوده و امکان واکنش‌های متناسب هم وجود ندارد.

اصغری: تحقیقاتی که سال گذشته انجام داده بودیم نشان داده بود که ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر از دانش آموزان در هنگام شیوع کرونا فاقد ابزارهای آموزش مجازی بودند که اکنون این آمار به کمتر از چهار هزار نفر رسیده است/ واکسیناسیون کادر آموزش از مردادماه سال جاری آغاز می‌شود.

این مسؤول تصریح کرد: در استان قزوین میزان بازمانده از تحصیل نسبت به سال قبل کمتر شده تا جایی که در دوره ابتدایی ۷۷۰ دانش آموز باید در مدرسه حضور داشته باشند که امروز حضور ندارند و پیگیری‌هایی نیز انجام شده تا مانع بازماندگی آنها از تحصیل شویم، هیچ کدام آنها هم به خاطر نبودن گوشی هوشمند و تبلت از مدرسه دور نیستند؛ علاوه بر این موضوع تحقیقاتی که سال گذشته انجام شد نشان داد که ۲۲ هزار و ۷۰۰ دانش آموز هنگام شیوع ویروس کرونا فاقد ابزارهای آموزش مجازی بودند که اکنون این آمار به کمتر از چهار هزار نفر رسیده و برای همه آنها روش‌های دیگر آموزش الکترونیکی را فراهم کردیم.

اصغری ادامه داد: در مقاطع بالاتر مشکلات متفاوت است تا جایی که یک هزار و ۲۳۰ دانش آموز مقطع متوسطه که با چالش آموزشی روبرو بودند که برخی از آنان دخترانی هستند که ازدواج کرده و از چرخه آموزشی خارج شدند و حتی برخی از آنها نیز به خاطر اشتغال، تحصیل را رها کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: تمام تلاش‌ها و سیاست‌های دولت بر این است که از ابتدای مهرماه سال جاری کلاس‌های درسی به صورت حضوری برگزار شود و برای این موضوع از مردادماه واکسیناسیون کادر آموزشی آغاز خواهد شد و تمام هدف ما این است که کلاس‌های حضوری برگزار شود تا آسیب و خلاهای موجود برطرف شود.

اصغری اظهار داشت: از خانواده‌ها نیز درخواست داریم تا آمادگی لازم برای حضور فیزیکی فرزندانشان در کلاس‌های درس را داشته باشند و این آمادگی باید بیشتر برروی آموزش و تفهیم نکات بهداشتی متمرکز شود، آن هم هنگامی که محصل از خانه به مدرسه حرکت می‌کند زیرا در محیط مدرسه و با حضور کادر آموزشی چندان دغدغه‌ای در خصوص آلودگی دانش آموزان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با معلمان جهادی و بسیجی هماهنگ کردیم تا از ۲۰ تیرماه جاری به مناطق ۱۴ گانه آموزشی استان قزوین اعزام شوند تا کلاس‌های جبرانی را برگزار کنند که بتوانیم مشکلات را برطرف کرده و بار آموزشی را کاهش دهیم.

نیم نگاه: یکی از راهکارهایی که می‌تواند در کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات کرونا بین دانش‌آموزان موثر باشد، گروه بندی آنان در ایام تحصیل است، به طوری که جمعیت کودکان در روزهای هفته تقسیم بندی شده و میزان ازدحام آنها در مدارس کاهش یابد؛ همچنین می‌توان با برگزاری یک دوره آموزشی برای رانندگان سرویس مدارس نکات بهداشتی و سلامت را از خانه به مدرسه به آنها نیز تفهیم کرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha