فارس از نظر ثبت مدارس ماندگار عملکرد خوبی دارد

شیراز- ایرنا-مدارس ماندگار از مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش است و به مدارسی گفته می‌شود که سابقه نیم قرن فعالیت درخشان علمی، فرهنگی، هنری داشته‌اند که به گفته یک مقام مسئول، از نظر ثبت این نوع مدارس، استان فارس عملکردی درخشان دارد.

نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار کشور گفت: ثبت همزمان پنج مدرسه ماندگار در فارس آن هم در عالی ترین مجمع سیاستگذاری یعنی شورای عالی آموزش و پرورش یک اتفاق تاریخی و بی نظیر در این استان است.
سید عبدالله محبی یکشنبه در آیین معرفی پنج مدرسه ماندگار در شیراز، با بیان اینکه فارس دومین استان کشور در ثبت مدارس ماندگار است، اظهار  کرد: در سال ۱۳۸۳ دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع سیاست گذاری در کشور با هدف پاسداشت فرهنگ کشور اقدام به ثبت مدارس بالای ۵۰ سال قدمت به عنوان مدارس ماندگار کرد.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ سال است که از مصوبه مدارس ماندگار می گذرد، عنوان کرد: استان فارس بیست و چهارمین استان کشور است که اقدام به ثبت مدارس ماندگار در سطح کشور می کند.
محبی ادامه داد: اگر در ثبت مدارس ماندگار مصوبه ای تدوین نمی شد خیلی از این آثار گرانقدر به عنوان میراث آموزش و پرورش تخریب می شد.
وی افزود: اولویت و اهداف اصلی در رابطه با ثبت مدارس ماندگار پاسداشت فرهنگ کهن در کنار نگهداری از این ثروت های ارزشمند فرهنگی و جهانی است.
نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار، اضافه کرد: بحث الگوسازی بر اساس سند تحول بنیادین با محور مدرسه صالح و حیات طیبه و ایجاد فضایی ارتباطی برای تعامل با سایر نهاد از دیگر اهداف تاسیس مدارس ماندگاربوده است.
محبی بیان داشت: در عصر جدید هویت دینی، انقلابی و ملی دانش آموزان مورد هدف قرار گرفته و هویت در این ابعاد  کمرنگ شده است که مدارس ماندگار فضایی برای تحکیم و توسعه و قالب بندی این هویت ها می تواند ایجاد کند.
وی گفت: در کار پژوهشی باید به عقبه و پیشینه مسئله و موضوع پژوهش دقت نظر کافی را داشت و در این رابطه مدارس ماندگار می تواند دایره المعارفی ارزشمند در رابطه با تحقیق و مقاله ها باشند.
نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار با بیان اینکه در آیین نامه جدید مدارس ماندگار قدمت این مدارس باید به حداقل ۷۵ سال برسد گفت: مدارس ماندگار به عنوان شناسنامه های فرهنگی در انواع متفاوتی از جمله شاهد، تیزهوشان، نمونه دولتی و ... فعال هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در این آیین گفت: فارس با پیشینه ۱۳۰ سال آموزش جدید و مدرن و قرن ها آموزش مکتبی و حوزوی متأسفانه از ثبت مدارس ماندگار بی بهره مانده بود.
فرهاد اسماعیلی ادامه داد: با همت و تلاش دوستان و همکاران وزارت و اداره کل ۵ مدرسه فارس در شورای عالی آموزش و پرورش به طور همزمان به عنوان مدارس ماندگار ثبت شد که این مسئله یک رکورد و دستاورد بی نظیر است.
اسماعیلی افزود: این مدارس به صورت خاص و هیات امنایی اداره خواهند شد و استاندار، فرماندار، مدیرکل و اشخاص مهم فرهنگی شهر به عنوان اعضای هیات امنا در این مدارس فعالیت خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در  فارس و امام جمعه شیراز نیز گفت: ثبت و نگهداری آثار تاریخی و ارزشمند ملی به مانند مدارس ماندگار موجب تقویت و تحکیم هویت اسلامی و ملی  دانش آموزان خواهد شد.
 
آیت الله لطف الله دژکام با اشاره به اینکه  گذشته ما در زمینه آموزش و پرورش و  فرهنگ و علم مایه افتخار است، اظهار کرد: از این جهت ایران و شیراز دستمایه های بسیار پرافتخاری دارد که فارغ التحصیلان آن امروز در گوشه گوشه جهان و هم در ایران می‌درخشند.

وی با بیان اینکه اکنون کار جدیدی در آموزش و پرورش در قالب مدارس ماندگار شکل گرفته است، عنوان کرد: اگر ما نگاهی به هویت ایرانی و اسلامی خود داشته باشیم می‌بینیم که این مسیر بیش از سه هزار سال است که ادامه دارد اما متاسفانه به خاطر عدم تبیین صحیح برخی از مسائل وقتی شروع به گفت و گو می‌کنیم در رابطه با فرهنگ خود دچار گیجی و سردرگمی هستیم که باید از کجا آغاز کنیم.
امام جمعه شیراز افزود: ایرانی ها پیش از اسلام هم اهل کتاب بوده اند لذا اهل کتاب و دانش بودن ارزش است لذا می توان گفت که پیشینه مدرسه، دانش و علم ما در کشور ما دیرینه است.

آیت الله دژکام ادامه داد: امروز پنج مدرسه ماندگار در شیراز رونمایی شد و امید است فرزندان و نسل های آینده در این محیط رشد کنند و به بالندگی شایسته برسند؛ هویت، گذشته و افتخارات تاریخی ما در زمینه آموزش و پرورش و توانمندی ما در تربیت انسانهای مفید برای بشریت، همه در این مدارس نشان داده می‌شود.

در این آیین نمادهای هنرستان های آیت الله طالقانی، هنرستان صنعتی نمازی، هنرستان شهید جوانمردی، دبیرستان های نمازی و شهید بهشتی عشایری به عنوان مدارس ماندگار معرفی رونمایی شدند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha