۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۷:۳۲
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84392203
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازگشت محدودیت های کرونایی به خراسان شمالی

۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۷:۳۲
کد خبر: 84392203
بازگشت محدودیت های کرونایی  به خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- سیر صعودی آمار ابتلا به کووید ۱۹ و قرار گرفتن ۲ شهرستان خراسان شمالی در وضعیت قرمز بار دیگر محدودیت‍‌های کرونایی به این استان برگشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آخرین گزارش سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که از ۱۲ تیرماه منتشر شد، از هشت شهرستان این استان  شهرستان های بجنورد و اسفراین در وضعیت الگوی رنگ بندی قرمز کرونایی و  شهرستان های شیروان  و مانه و سملقان نیز در وضعیت نارنجی  و چهار شهرستان دیگر استان شامل جاجرم، گرمه راز و جرگلان، و فاروج نیز در رنگ زرد کرونایی قرار دارند که با روند افزایشی آمار بیماران احتمال قرمز شدن شهرستان های نارنجی و ورود به موج پنجم نیز وجود دارد.
 اجرای نیم بند محدودیت های پیشگیرانه کرونایی 
 براساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا محدودیت ها به منظور افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری به ویژه گونه جدید آن موسوم به هندی در شهرستان های قرمز محدودیت های پیشگیرانه شامل تردد خودروهای غیر بومی، توقف فعالیت مجدد باشگاههای ورزشی، تالارهای پذیرایی و ساعات تردد در دستور کار قرار گرفت و دستگاههای متولی نیز موظف به اجرای این محدودیت های پیشگیرانه شدند.
با وجود ابلاغ دستورالعمل محدویت های کرونایی برای شهرستان های قرمز بررسی نشان می دهد که در نخستین روز از اجرای این طرح به دلیل آنچه که عدم ابلاغ دستورالعمل ها اعلام شد، برخی از این محدودیت ها شامل تعطیلی صنوف غیر ضرور موسوم به سطح ۲ تا چهار ، تردد خودروهای غیر بومی و حتی تعطیلی باشگاههای ورزشی و تالارها در شهرستان های قرمز جدی گرفته نشد و همچنان همانند روزهای عادی این صنوف فعالیت عادی خود را ادامه می دهند.
در حالی محدودیت های کرونایی در استان خراسان شمالی به خصوص شهرهای قرمز به طور نیم بند در دست اجراست که بنا بر اظهار مسوولان دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی درمان تست مبتلایان این روزها تا ۴۰ درصد مثبت می شود و تعدادی بیمار مشکوک به کرونا ویروس دلتا موسوم به هندی نیز در این استان شناسایی شدند که نمونه آزمایش این بیماران برای بررسی به آزمایشگاه مرکزی در تهران ارسال شد.

رصد ممنوعیت تردد در ۱۷ نقطه 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح ممنوعیت تردد بین استانی گفت: نیروهای پلیس استان از ۲۴ ساعت گذشته با استقرار در ۱۷ ایستگاه، ممنوعیت تردد بین استانی را رصد و با متخلفان برخورد می‎‌کنند.

سرهنگ سجاد نامور اظهار داشت: روزانه ۶۹ نفر نیروی پلیس  مبادی ورودی و خروجی های شهرستان ها را کنترل کنند و در شهر بجنورد به عنوان یکی از شهرهای قرمز کرونایی سه مبادی ورودی و خروجی و در سایر شهرستان ها نیز ۲ مبادی تحت کنترل قرار دارد.                        

بازگشت محدودیت های کرونایی  به خراسان شمالی

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی گفت: رانندگان متخلف که مصوبه ستاد ملی کرونا را رعایت نکنند برای ورود به شهرهای قرمز ۱۰ میلیون ریال و برای ورود به شهرهای نارنجی و زرد پنج میلیون ریال جریمه می شوند.

سرهنگ نامور افزود: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغیه وزارت کشور، ناوگان حمل و نقل عمومی کالا، بار و مسافر و وانت بارهایی که در امر جابجایی بار فعالیت دارند، از این محدودیت مستثنی هستند.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی از مردم خواست تا برای کمک به قطع زنجیره کرونا، در اجرای طرح محدودیت های کرونایی  با نیروهای پلیس و سایر دستگاههای متولی همکاری کنند.
تعطیلی فعالیت‌های ورزشی در شهرهای قرمز
مسوول بازرسی و نظارت بر سلامت اماکن ورزشی خراسان شمالی گفت:  براساس ارزیابی جدید سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان رنگ  کرونایی شهرستان‌های بجنورد و اسفراین دوباره  قرمز شد و طبق دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا فعالیت بسیاری باشگاهها از رشته های ورزشی در این شهرستان ها به تعطیلی کشاند.
هادی جودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعطیلی ها شامل تمامی باشگاه ها و اماکن ورزشی دولتی، خصوصی و استخرها، سالن‌های سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی در شهرستان های بجنورد و اسفراین است.
 

بازگشت محدودیت های کرونایی  به خراسان شمالی

وی افزود: در این میان رشته های ورزشی بدون برخورد و کم برخورد همانند تنیس، تیراندازی با کمان، دو و میدانی، سوارکاری، قایقرانی، کوهنوردی، موتورسواری اتومبیل رانی، دوچرخه سواری و والیبال ساحلی مجاز به فعالیت هستند.
جودی یادآور شد: همچنین برگزاری هرگونه رقابت و تجمعات ورزشی در شرایط کرونایی استان، مشروط به اخذ مجوز از ستاد استانی مقابله با کرونا و اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی است.
مسوول بازرسی و نظارت بر سلامت اماکن ورزشی خراسان شمالی با اشاره به همکاری خوب بسیاری از مدیران باشگاه های ورزشی استان در محدودیت های کرونایی، گفت: با وجود این که  باشگاه داران زیان های مالی بسیاری از تعطیلی اماکن ورزشی متحمل و حتی ۱۰ درصد از باشگاه های استان نیز تعطیل شدند، ولی باز هم همکاری بسیار خوبی برای حفظ سلامتی شهروندان داشتند.
دستور استاندار خراسان شمالی برای برخورد با عادی انگاران  
رییس ستاد استانی مقابله با کرونا خراسان شمالی گفت: عادی انگاری در مراسم عروسی و تردد در اماکن پر ازدحام عاملی مهم در شیوع ویروس است که باید با عوامل برگزاری عروسی ها برخورد جدی کرد و پارک های بجنورد و اسفراین تا رسیدن به شرایط عادی تعطیل شوند.

محمدعلی شجاعی اظهار داشت: محدودیت های جدید مطابق با مصوبات قرارگاه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا و بر اساس رنگ‌بندی کرونایی و به تفکیک شهرهای استان اعمال می شود.
وی گفت: هم اکنون استان های زیادی در جنوب و شرق کشور درگیر ویروس جدید کرونا موسوم به دلتا و نوع هندی هستند و خراسان شمالی نیز متاثر از سایر استانها در معرض شیوع این ویروس قرار دارد به طوری که شهرستان های بجنورد و اسفراین در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفتند.
استاندارخراسان شمالی خواهان تشکیل کمیته مقابله با کرونا برای نظارت بر اجرای محدودیت های کرونایی با حضور دستگاههای متولی شد.
 شجاعی با اشاره به برگزاری مراسم عیدقربان در مناطق سنی نشین راز و جرگلان نیز گفت: کمیته ای متشکل از مدیریت بحران، امور مساجد و امامان جمعه برای برگزاری بهداشتی این عید بزرگ مسلمانان در استان تشکیل شود تا نحوه اجرای شیوه نامه های بهداشتی را در برگزاری این مراسم ابلاغ کند.
وی ادامه داد: دورکاری کارمندان نیز طبق رنگ بندی و شیوه نامه های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا اعمال می شود و اداراتی که ماهیت کارشان به نحوی است که توان دورکاری را دارند باید این مصوبه را اجرا کنند.
استاندار خراسان شمالی بیان کرد: مسافران ورودی از استان های جنوبی و شرقی باید به صورت ویژه کنترل شوند و در ابتدا باید آماری دقیق از تردد خودروها از این استانها را داشته باشیم تا در ورودی استان با آنها برخورد شود و اجازه ورود اتوبوس های مسافربری را از استانهای جنوب شرقی به خراسان شمالی ندهیم.

اجرای محدودیت های صنوف در انتظار ابلاغ دستورالعمل 
بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که مشاغل سطح دو تا چهار که مشمول محدودیت ها در شهرستان های با الگوی رنگ بندی قرمز کرونایی هستند، با وجود آمادگی اصناف برای اجرا دستورالعمل آن ابلاغ نشد و پیش بینی می شود با ابلاغ محدودیت های کرونایی در واحدهای صنفی نیز اجرایی شود.
براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ بیمار با تست قطعی و مثبت مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان ها بستری شدند و در همین مدت نیز ۲ بیمار نیز جان خود را از دست دادند و  ۱۰ روز گذشته  ۱۹بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در این استان جان خود را از دست دادند به طوری که آمار بیمارانی که از بدو همه گیری ویروس کرونا در این استان در اسفندماه ۹۸ تاکنون به حدود یکهزار و ۳۰۰ نفر رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha