۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۷
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 84387279
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۸ درصد از اراضی ملی استان اردبیل سنددار شد

۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۷
کد خبر: 84387279
۶۸ درصد از اراضی ملی استان اردبیل سنددار شد

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل گفت: با اجرای طرح کاداستر ۶۸ درصد از مجموع اراضی ملی این استان تثبیت و دارای سند مالکیت شد.

به گزارش ایرنا ، رحیم محمدی روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: از زمان اجرای طرح کاداستر از ۱۱ سال گذشته تا پایان ۱۳۹۸ در مجموع ۲۸۷ هزار هکتار از اراضی ملی استان تثبیت شده بود که سال گذشته نیز با تثبیت ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه از اراضی ملی استان به مساحت ۳۶۵ هزار هکتار مجموع اراضی ملی تثبیت شده در استان به ۶۵۲ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه مساحت استان اردبیل حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: از این مقدار ۹۵۶ هزار هکتار اراضی ملی، ۷۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و کشاورزی و مابقی نیز اراضی شهری و روستایی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با اشاره به اینکه اولویت سازمان ثبت اسناد و املاک تثبیت اراضی ملی است، بیان کرد: تلاش می شود تمامی اراضی ملی استان اردبیل امسال شناسایی، جانمایی و با صدور سند تک برگی تثبیت شود.

محمدی با اشاره به اینکه بیش از یک سوم پرونده‌های وارده به سامانه قضایی مربوط به اختلافات در حوزه اراضی و املاک است، اضافه کرد: با اجرای کامل طرح کاداستر ضمن پیشگیری از اختلاف و تشکیل پرونده قضایی از هرگونه تجاوز به اراضی ملی و تصرفات غیرقانونی و زمین‌خواری در اراضی ملی و دولتی جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون کاداستر، همه دستگاه‌ها دولتی مکلف به همکاری در اجرای آن شده‌اند، ادامه داد: به موجب این قانون متولیان زمین و دارندگان املاک دولتی و خصوصی مکلف هستند همه نقشه‌های املاک و اسناد قدیمی را تهیه و به ثبت تحویل دهند تا با اجرای طرح کاداستر برای آنها سند تک برگی صادر شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با اشاره به عدم همکاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در معرفی املاک و اراضی خود برای دریافت سند ترک برگی گفت: با همکاری سیستم قضایی تاکنون فقط ۶۵ درصد از املاک دولتی در اختیار ادارات این استان تثبیت و سند تک برگی دریافت کرده اند.

محمدی با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری در دنیا است که هنوز این قانون به طور کامل در آن اجرا نشده است، افزود: با توجه به درصد بسیار پایین خطا در طرح کاداستر با صدور سند تک برگی سطح اختلافات ملکی ناشی از خطای اسناد قدیمی به صفر رسیده است.

وی اجرای طرح کاداستر را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تاکنون زمین‌ها و مکان‌هایی که در استان طرح کاداستر در آنها اجرا و سند تک برگی برای آنها صادر شده یک مورد هم اختلاف و پرونده قضایی برای آنها تشکیل نشده است.

محمدی اظهار کرد: با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تامین امنیت اجتماعی در راستای تحقق این توسعه، صدور سندتک برگی اقدامی مهم و موثر در تامین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است و برای همین سند مالکیت کاداستری به جای سند منگوله دار و دفترچه ای قدیمی صادر می شود.

او اضافه کرد: برای اولین با در استان اردبیل ۶۵ سند تک برگی بستر رودخانه صادر شده و تلاش می‌شود برای بستر تمامی رودخانه‌های استان،  جاده‌ها، کوچه‌ها و معابر عمومی و پارک‌های استان نیز پس از جانمایی و تثبیت سند تک برگی صادر شود.

وی خواستار مشارکت بیش از پیش کشاورزان و زارعان در اجرای طرح کاداستر شد و ادامه داد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان طبق قانون به املاک زراعی که از سال ۷۴ تاکنون هیچگونه تغییری در اندازه آنها ایجاد نشده است، سند تک برگی صادر می‌کند.  

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل گفت: کاداستر یا یا حدنگاری نقشه‌برداری ثبتی، سیستم مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می‌کند و از مشخصات این سند غیرقابل جعل بودن آن به دلیل درج برچسب هولوگرام و همچنین تعویض سند پس از هر انتقال می‌باشد.

محمدی کاهش پرونده‌های زمین‌خواری و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، ارتقای امنیت و آرامش روانی در جامعه، کاهش اشتباهات و حذف نوشتارهای دستی، عدم امکان الحاق هر گونه عملیات به متن سند، حذف فرایندهای زائد اداری، صرفه‌جویی و کاهش اتلاف وقت و راحتی و آسایش مردم را از جمله مزایای اجرای طرح کاداستر ذکر کرد.

او شناسایی راحت موقعیت و مختصات املاک، جلوگیری از صدور سند مالکیت معارض، کمک به مسوولان برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان شهری، شفاف‌سازی امور، ذخیره‌سازی اطلاعات در بانک املاک، اعمال شاخصه‌های سرعت ، دقت و کیفیت و حفظ و حمایت بهینه از مالکیت مالکین رسمی را از دیگر مزایای اجرای طرح کاداستر و صدور سند تک برگی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل در مختومه کردن پرونده‌های قدیمی از ادارات کل موفق و برتر کشور است، افزود: با اینکه مختومه کردن پرونده اسناد و املاک بسیار سخت بوده و فرایند طولانی دارد اما با تلاش همکاران موفق شدیم از ۲۳ هزار پرونده فعال و به یادگار مانده از سال‌های گذشته در استان ۱۴ هزار پرونده را مختومه کنیم.

وی اظهار کرد: جواب ۹۹/۹ درصد استعلامات دفاتر ثبت و جواب ۹۸ درصد استعلامات سیستم قضایی از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در کمتر از ۲ روز داده می شود.

وی با اشاره به فعال بودن ۱۱ واحد ثبتی و یک واحد ثبت شرکت و اجرا در استان بیان کرد: با اینکه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل ۲۷۶ پست سازمانی دارد اما با تلاش خستگی ناپذیر ۲۰۶ نفر از همکاران در نقاط مختلف استان سعی می شود به مردم خدمات مطلوبی ارائه شود.

وی همچنین از فعالیت ۱۳۰ واحد دفترخانه اسناد رسمی، ۵۷ دفتر ازدواج و ۳۰ دفتر طلاق در استان اردبیل خبر داد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha