۶ تیر ۱۴۰۰، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84382497
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

موج پنجم کرونا بیخ گوش قزوین

۶ تیر ۱۴۰۰، ۷:۴۹
کد خبر: 84382497
موج پنجم کرونا بیخ گوش قزوین

قزوین - ایرنا - عادی انگاری بسیاری از شهروندان قزوینی و کاهش رعایت نکات بهداشتی در کنار رشد آمار بیماران جدید و بستری ها طی روزهای اخیر نشان می‌دهد این استان در آستانه ورود به موج پنجم کرونا قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا،اخبار منتشر شده طی روزهای اخیر از افزایش تست های مثبت و بستری های کرونا در برخی نقاط کشور از جمله کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان،اصفهان،فارس، مازندران،بوشهر و مرکزی حکایت دارد که این موضوع می تواند زنگ خطری برای سایر مناطق بوده باشد و می تواند خیز پنجم این پاندِمی و ویروس همه گیر را به دنبال داشته باشد.

حتی برخی رسانه ها از آغاز موج پنجم کرونا در کشور خبر داده اند و گفته می شود ویروسی که در حال چرخش بوده قدرت سرایت بیشتری را نسبت به موج های قبلی داراست.

آنطور که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرده اند، تعداد بیماران کرونایی در این استان نیز رو به افزایش است که این موضوع ناشی از عادی انگاری نسبت به این ویروس و بیماری کووید ۱۹ است و بیم آن می رود که در این استان نیز به زودی شاهد موج پنجم کرونا باشیم.

عادی انگاری کرونا در قزوین، استقبال از موج پنجم کووید ۱۹

موج پنجم کرونا بیخ گوش قزوین

با شروع فصل گرما و طولانی شدن ساعات روز خیلی از شهروندان قزوینی دیگر مانند گذشته کرونا را جدی نمی گیرند و این موضوع را می توان به سادگی از شلوغی بازار و ترافیک خیابان ها، رستوران ها و مجتمع های تجاری و بوستان ها و تفرجگاه‌ها، برگزاری مراسم های عروسی و حجم بالای دید و بازدیدها و مسافرت ها درک کرد.

در این بین هر روز از تعداد شهروندانی که از ماسک استفاده می کنند نیز کم می شود، در حالی که تا ماه قبل درصد استفاده از ماسک بسیار بیشتر بود.

این عادی انگاری نسبت به کرونا در حالی که هنوز بخش عمده ای از جمعیت کشور واکسینه نشده اند و ایمنی جمعی نسبت به این ویروس ایجاد نشده می تواند بسیار مخاطره برانگیز باشد چرا که هنوز هم مهم ترین راه پیشگیری از کرونا فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستور العمل های بهداشتی است.

در حال حاضر وضعیت شهرستان های قزوین و تاکستان نارنجی به معنای پرخطر و دیگر شهرستان های این استان شامل بوئین زهرا،آبیک، البرز و آوج زرد رنگ به معنای دارای خطر متوسط است که این رنگ بندی حاکی از شرایط شکننده کرونایی بوده و می تواند با تداوم عادی انگاری و پایین آمدن رعایت نکات بهداشتی و بی توجهی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی به سرعت به وضع سابق و رنگ قرمز بازگردد.

یک شهروند قزوینی که بدون زدن ماسک در صف گرفتن بستنی در یکی از معروف ترین بستنی فروشی های قزوین ایستاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که داخل صف ایستاده اید اما ماسک نزدید نمی ترسید که کرونا بگیرید،گفت: من و همسرم کرونا گرفته ایم و الان دیگه ترسی نداریم!

او ادامه داد: کرونا دیگر خطرش کم شده و به خاطر همین تالارهای عروسی باز شده اند و مغازه ها و فروشگاه ها هم محدودیت کاری ندارند.

البته این اظهار نظر شهروند قزوینی در صورتی است که هنوز محدودیت زمانی فعالیت اصناف و مشاغل به جز گروه یک برقرار است و همچنین تالارهای عروسی نیز به شرط رعایت پذیرش یک سوم میهمانان امکان فعالیت دارند.

یک راننده تاکسی در خط چهارراه ولی عصر-مینودر نیز که برخلاف مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در صندلی عقب خودروی خود اقدام به سوار کردن سه مسافر کرده است در پاسخ به علت این اقدام گفت: ما زن و زندگی و قسط داریم، اگر نتوانیم قسط خود را بدهیم آیا دولت آنرا پرداخت می کند؟

او ادامه می دهد: اگر هزینه حذف یک مسافر را در طول هفته یا ماه محاسبه کنند و به حساب تاکسیرانان بریزنند آنها هم قول می دهند تا این محدودیت را رعایت کنند.

یک پدر جوان که همراه فرزندش مشغول قدم زدن در خیابان هستند و ماسک ندارند و مشغول خوردن خوراکی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص ماسک نزدن،گفت: راستش از زدن ماسک خسته شده ایم و در این هوای گرم که نفس کشیدن سخت است چه برسد ماسک هم بزنیم.

موج پنجم کرونا بیخ گوش قزوین

رشد نامحسوس مراجعان به بیمارستان ها و بیماران بستری در قزوین

عادی انگاری نسبت به کرونا و خسته شدن از ماسک زدن و رعایت نکات بهداشتی میان شهروندان قزوینی در حالی شدت گرفته که در روزهای اخیر تعداد بیماران شناسایی شده و بستری ها به شکل نگران کننده ای در حال افزایش است.

دکتر جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار داشت: تا هفته گذشته روند مراجعات و بستری ها تقریبا ثابت بود اما در روزهای اخیر شاهد رشد نامحسوس در این خصوص هستیم و آمار بستری ها از ۲۰۰ نفر به ۲۱۷ نفر افزایش یافته است.

این مسوول دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه متاسفانه شاهد عادی انگاری بخش قابل توجهی از شهروندان قزوینی نسبت به خطر کرونا هستیم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در هفته های اخیر کاهش پیدا کرده است،افزود: این موضوع می تواند پیک پنجم کرونا را به دنبال داشته باشد.

دکتر رحمانی به شهروندان استان قزوین توصیه کرد از حضور در میهمانی های خانوادگی و جشن های عروسی و فضاهای شلوغ و سربسته خودداری کنند و در صورت حضور در این گونه مراسم ها از نشستن کنار یکدیگر و با فاصله نزدیک، روبوسی و دست دادن به همدیگر خودداری کنند و حتما از ماسک استفاده کنند در غیر این صورت به استقبال کرونا خواهند رفت.

این مسوول نسبت به عادی انگاری شهروندان هشدار داد و گفت: اینکه فکر کنیم کرونا تمام شده ساده انگاری است و اگر آنرا دست کم بگیریم بار دیگر شاهد تکمیل شدن ظرفیت تخت های بیمارستانی از بیماران کووید19 و از دست رفتن عزیزانمان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۵ هزار نفر در استان قزوین علیه کرونا واکسینه شده اند که ۳۷ هزار نفر از آنها دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده اند و به زودی نیز شاهد واکسیناسیون افرادی که واکسن آسترازنکا زده اند خواهیم بود.افزود: امیدواریم با تحویل واکسن های جدید کار واکسیناسیون افراد براساس اولویت های سنی و شغلی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی قزوین با بیان اینکه زدن واکسن دلیل بر عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیست و تزریق آن بالای ۹۰ درست ایمنی ایجاد می کند ولی ممکن است افراد کمی نیز با وجود زدن آن مبتلا شوند، گفت: فعلا شهروندان نباید به کنار گذاشتن ماسک فکر کنند چرا که تقریبا باید همه جمعیت بالای ۱۸ سال که کرونا نگرفته اند واکسن دریافت کنند تا با اطیمنان کامل از ایمنی جمعی صحبت کنیم.

موج پنجم کرونا بیخ گوش قزوین

محدودیت های کرونایی در قزوین همچنان پابرجاست 

خیلی از شهروندان قزوینی تصور می کنند محدودیت های کرونایی از بین رفته در حالی که شدت و نوع آنها متفاوت شده است، مثلا برخی مشاغل مانند تالارهای عروسی به شرط رعایت دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی و به شکل یک سوم ظرفیت قادر به ارایه خدمات هستند.

منوچهر حبیبی جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: محدودیت های کرونایی در قزوین از جمله ممنوعیت تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۲ به بعد همچنان فعال است و متخلفان براساس قانون جریمه می شوند.

وی با بیان اینکه به دنبال کاهش آمار بیماران و مبتلایان شاهد کاهش محدودیت ها و نه قطع آنها بودیم،افزود: با تشدید کرونا و رشد تعداد بیماران و بستری ها برخلاف خواسته قلبی خود و در راستای حفاظت از جان شهروندان ناچار خواهیم بود دوباره محدودیت ها را افزایش دهیم.

این مسوول گفت: در صورت ورود به موج پنجم ستاد ملی و استانی پیشگیری و مقابله با کرونا بدون شک محدودیت های جدیدی را اعمال خواهند کرد بنابراین باید برای پیشگیری از ورود به این موج و کاهش شیوع این ویروس رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیریم و آنها را سفت و سخت رعایت کنیم.

حبیبی با اشاره به واکسیناسیون علیه کرونا برای گروه های سنی تعیین شده،اظهار داشت: سرعت واکسیناسیون در روزهای آینده بیشتر می شود اما این به معنای آنکه کرونا را جدی نگرفته نیست چرا که هنوز بخش زیادی از جمعیت واکسینه نشده اند و هنوز بهترین راه پیشگیری رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

وی افزود: با رشد شیوع کرونا نظارت بر اصناف و مشاغل در استان قزوین افزایش خواهد یافت و متخلفان در مرحله اول تذکر می گیرند و در صورت بی توجهی به تذکرات در مراحل بعد پلمب شده و از فعالیت آنها جلوگیری حواهد شد.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین گفت: تالارهای عروسی در قزوین به شرط رعایت پذیرش یک سوم ظرفیت خود مجاز به فعالیت هستند و در صورت عدم رعایت این موضوع و بی توجهی نکات بهداشتی پلمب می شوند.

حبیبی با بیان اینکه کرونا جان بیش از ۱۸۰۰ شهروند قزوینی را گرفته و عادی انگاری نسبت به آن این عدد را با سرعت بیشتری بزرگ تر می کند، افزود: در صورت بازگشت به وضعیت سابق و قرارگیری در موج پنجم احتمال دارد که ممنوعیت خروج و ورود به شهرهای قرمز در استان اعمال شود.

وی در ادامه خواستار همکاری و همراهی مردم با ستادهای ملی و استانی پیشگیری و مقابله با کرونا شد و افزود: باید تا رسیدن به ایمنی جمعی نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان تنها راه های جلوگیری از ابتلا به کرونا به طور جدی مورد توجه قرار دهیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha