میراث‌بانان افتخاری در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شوند

شهرکرد-ایرنا -فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی گفت:مقدمات اجرای طرح میراث‌بان افتخاری در حال انجام است و به زودی این گروه فعالیت خود را در استان آغاز می‌کند.

سرهنگ محمدرضا محمدی‌مقدم روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دستورالعمل اجرای این طرح از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال گذشته ابلاغ شد که با توجه به علاقه‌مندی جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت، هماهنگی‌های لازم برای صدور کارت میراث‌بانان افتخاری در استان در حال انجام است.

وی افزود: اجرای طرح میراث بانان افتخاری می‌تواند به کاهش جرائم حوزه میراث فرهنگی و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی به‌عنوان بخشی از وظایف اجتماعی منجر شود.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه یگان حفاظت میراث فرهنگی با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است، تصریح کرد: پراکندگی آثار و به‌ ویژه تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی و باستانی استان لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای جلوگیری از حفاری غیرمجازی، تخریب و قاچاق آثار را دوچندان کرده است.

وی همکاری دیگر دستگاه‌های دولتی با یگان حفاظت میراث فرهنگی در راستای حفظ آثار و محوطه‌های تاریخی و باستانی استان را مطلوب دانست و یادآور شد: نشست‌های مختلفی با دهیاران و بخشداران برگزار شده و آگاهی‌های لازم برای شناسایی عوامل تخریبی و حفاظت هر چه بهتر آثار به گروه‌های هدف به ویژه مسوولان محلی ارائه شده است.

 فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی بیشترین جرائم حوزه میراث فرهنگی در استان را حفاری‌های غیرمجاز دانست و افزود: بیشتر حفاران شناسایی و یا دستگیر شده از استان‌های هم‌جوار هستند و این نوع از جرائم در شهرستان لردگان در مقایسه با دیگر شهرستان‌های آمار بالاتری دارد.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۲۱ قاچاقچی اشیای تاریخی و فرهنگی در استان شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد و در همین مدت چهار مورد حفاری غیرمجاز نیز شناسایی و با عوامل آن برخورد قانونی صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از چهار هزار اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی شامل تپه، محوطه، گورستان و بنا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که از این تعداد ۶۶۳ اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha