ساخت بزرگترین مجتمع پرورش ماهی سردآبی با ظرفیت ۶ هزارتن در لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - لرستان رتبه نخست تولید بچه ماهی را میان استان‌های غیر ساحلی دارد که در این راستا احداث بزرگترین مجتمع پرورش ماهی سردآبی کشور به عنوان گام مهمی برای توسعه زیربخش‌های شیلات و رونق اقتصادی، سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و اکنون آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

به گزارش ایرنا، ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه رودخانه فصلی و دائمی، بهره مندی از سه منطقه آب و هوایی شامل ناحیه سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم و وجود تنوع اقلیمی موجب شده است سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در لرستان تولید و تکثیر شود بنابراین ساخت و توسعه مزارع پرورش آبزیان در این استان یک اولویت و اقدام مهم در راستای اشتغال و رونق تولید است. 

عمده تولید ماهی در لرستان سردآبی است و سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن انواع ماهی خوراکی از ۶۰۰ مزرعه این استان تولید می شود اما به گفته مسوولان مربوطه این استان توانایی تولید ۵۰ هزار تن انواع  ماهیان سردآبی  و گرمابی را دارد.

به گفته مدیرکل شیلات لرستان، برای تولید ۳۰ هزار تن ماهی در کارگاه‌ها و مجتمع‌های پرورش ماهی استان حداقل برای ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

یکی از اصلی ترین و مهمترین اقدامات لازم برای بهره مندی مناسب و اصولی از این ظرفیت ها، ساماندهی فعالیت های شیلاتی در قالب مجتمع های پرورشی و صدور مجوزهای مربوطه است که به همین دلیل هم بزرگترین مجموعه پرورش ماهی سردآبی در این استان احداث و آماده واگذاری به سرمایه گذاران شده است.

ساخت بزرگترین مجتمع پرورش ماهی سردآبی در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان در این باره می گوید: مجتمع پرورش ماهی ۶ هزار تنی سپیددشت خرم آباد به عنوان بزرگترین مجموعه سردآبی کشور، آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

"کیارش بیرانوند" افزود: عملیات اجرایی این مجتمع پرورش ماهی سال۹۴ کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن سال ۹۵ آغاز شد، زیرساخت های لازم در این مجتمع فراهم شده است و اکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به زودی شرایط رسمی واگذاری آن به بخش خصوصی از طریق ماده ۲۷ اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه سازه های این طرح بتنی هستند ادامه داد:۱۰ تا ۱۵ درصد مابقی طرح در خصوص زیرساخت ها نیست و بخش خصوصی آن را تکمیل می کند.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و در صورت فعالیت کامل، یکهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد و سودآوری این مجتمع در سال دست کم ۶۰ میلیارد تومان است.

بیرانوند با بیان اینکه نمونه مجتمع پرورش ماهی سردآبی ۶ هزار تنی در کشور نداریم تصریح کرد: فضای لازم برای کارخانه فرآوری، عمل آوری و تکثیر در مجتمع سپیددشت پیش بینی شده است و بخش خصوصی باید نسبت به راه اندازی این موارد و تکمیل چرخه تولید و فرآوری اقدام کند.

وی همچنین توضیح داد: هدف از اجرای ماده ۲۷، اجرای سیاست های دولت در خصوص قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید، نیمه‌تمام، تکمیل شده و آماده بهره‌برداری در قالب قرارداد و شرایط مورد تصویب شورای اقتصاد به بخش خصوصی است که واگذاری امور به مردم و کم شدن تعهد دولت در بخش اعتبارات را به دنبال خواهد داشت.

۲ مجتمع پرورش ماهی الشتر و دورود آماده واگذاری شد

مدیرکل شیلات لرستان همچنین اضافه کرد: علاوه بر مجتمع سپیددشت، در این مدت زیرساخت های ۲ مجتمع پرورش ماهی دیگر در این استان به ظرفیت یکهزار و ۴۰۰ تن تکمیل شده است و این واحدها آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

بیرانوند افزود: این اداره کل نسبت به واگذاری مجتمع "فیروزآباد" الشتر با ظرفیت یکهزار تن و "اناررود" دورود با قابلیت پرورش ۴۰۰ تن ماهی آمادگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه این مجتمع ها به صورت کارشناسی به متقاضیان واجد صلاحیت واگذار می‌شود ادامه داد: در سال های اخیر مجتمع هایی چون "عمارت"، "سیلاخور"، "چم شیر" دورود با ظرفیت ۲ هزارتن و "دوآب مادر" الشتر نیز با همین ظرفیت و به صورت مکانیزه تکمیل و به بخش خصوصی واگذار شده اند.

مدیرکل شیلات لرستان ادامه داد: همچنین مزرعه تکثیر ماهیان سردآبی با ظرفیت یک میلیون قطعه به مناسبت دهه فجر۹۹ در روستای "حیدرآباد نورعلی" شهرستان دلفان بهره‌برداری شد.

بیرانوند افزود: این طرح از محل اعتبارات روستایی به مبلغ ۱۳ میلیارد ریال و با همکاری بانک کارآفرینی امید اجرایی شده است که در صورت فعالیت این واحد با ۱۰۰ درصد ظرفیت، پنج فرصت شغلی مستقیم و ۱۰۰ فرصت غیرمستقیم ایجاد می شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha