۲۴ اثر برتر نخستین جشنواره ملی «دوست من کتاب» انتخاب و معرفی شدند

همدان-ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به ارسال ۲ هزار و ۹۱۱ اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب»، گفت: در مجموع با بررسی و نظر داوران ۷۹۴ اثر از این تعداد به مرحله نهایی راه یافته و در نهایت ۲۴ اثر به عنوان برترین های این جشنواره انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، «عاطفه زارعی» روز یکشنبه در نشست خبری اعلام نتایج و برترین های نخستین جشنواره ملی کودک و نوجوان شعر و داستان «دوست من کتاب»، اظهار کرد: این جشنواره به ابتکار محفل ادبی هگمتانه و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان سال ۹۹ و در سطح ملی برگزار شد و «مسعود طاهری‌عضد» از شعرای نام آور استان مسئولیت دبیری جشنواره را برعهده داشتند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برگزاری جشنواره هفته کتاب سال ۱۳۹۹ آغاز و فراخوان آن نیز اول آذر سال قبل منتشر شد، افزود: مهلت ارسال اثر و شرکت در جشنواره  تا پایان دی ماه ۹۹ تعیین شده بود که به دلیل استقبال گسترده کودکان و نوجوانان علاقه مند در سراسر کشور زمان برگزاری جشنواره تا پایان بهمن سال گذشته تمدید شد.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۹۱۱ اثر شامل شعر و داستان براساس موضوعات به دبیرخانه جشنواره(مستقر در همدان) ارسال شد، گفت: جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب» ویژه کودکان و نوجوانان با سه هدف محوری ترویج فرهنگ مطالعه، معرفی کتابخانه‌های عمومی و انس بیشتر با کتاب برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در آثار ارسالی به جشنواره مباحث اجتماعی، سیاسی و عاطفی در قالب شعر و داستان مطرح شده اند، تصریح کرد: بخش شعر این جشنواره در سه رده سنی شاعران کودک (۷ تا ۱۲ سال)، شاعران نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال) و شاعران جوان و بزرگسال(بالای ۱۸ سال) و بخش داستان کوتاه آن نیز در سه رده نویسندگان کودک (۷ تا ۱۲ سال)، نویسندگان نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال) و نویسندگان بزرگسال (بالای ۱۸ سال) برگزار شد. 

به گفته زارعی، موضوع آثار ارسالی جشنواره شامل کتاب و کتابخوانی «نقش مطالعه در زندگی فردی و تعیین سرنوشت جامعه» و کتابخانه چشمه همیشه جوشان دانش «تاثیر کتابخانه های عمومی در رشد فرهنگ کتابخوانی» تعیین شد. 

وی افزود: داوری بخش شعر این جشنواره  را «مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی و کمال شفیعی» و داوری بخش داستان را نیز «محمدرضا یوسفی، محمود پوروهاب و کمال شفیعی» برعهده داشتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: کودکان و نوجوانان ۱۹ استان کشور شامل قم، زنجان، فارس، چهارمحال و بختیاری، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، سیستان و بلوچستان، البرز، کردستان، لرستان، تهران، اصفهان، گیلان، آذربایجان غربی و خوزستان آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

دبیر نخستین جشنواره شعر و داستان «دوست من کتاب» نیز در این نشست با اشاره به استقبال پرشور شاعران و نویسندگان عرصه ادبیات کودک و نوجوان از این جشنواره، گفت: آثار ادبی چه در بخش داستان و چه در بخش شعر نمود برجسته ای از بالندگی و پرورش ادبیات کودک و نوجوان در کشور را به نمایش گذاشت.

«مسعود طاهری‌عضد» افزود: در بخش مقدماتی و در بخش نهایی داوران به دقت تمامی آثار را ارزیابی کردند و با وجود نقطه نظرات مختلف به امتیاز دهی پرداختند.

به گفته وی، از نظر دبیرخانه جشنواره همه شرکت کنندگان، برگزیده و شایسته قدردانی هستند اما بضاعت و روال جشنواره‌ها تنها امکان این را به ما می دهد که نفرات برگزیده را معرفی و از آنها تجلیل کنیم.

دبیر نخستین جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب، افزود: در نهایت ۲۴ اثر برتر شامل  سه اثر در بخش شاعران کودک، سه اثر در بخش شاعران نوجوان، سه اثر در بخش شاعران بزرگسال و همچنین سه اثر در بخش نویسندگان کودک، سه اثر در بخش نویسندگان نوجوان و سه اثر برتر در بخش نویسندگان بزرگسال انتخاب شدند، ضمن اینکه سه نفر برتر در بخش داستان کودک و سه نفر برتر در بخش داستان نوجوان نیز انتخاب و معرفی شدند.

به گفته وی، مراسم اختتامیه و تجلیل از برترین های جشنواره ۱۸ تیرماه در همدان برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha