توانمندی‌های استان‌هایی چون اردبیل برای جهش ایران کافیست

اردبیل - ایرنا - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای پیشرفت و جهش ایران در عرصه‌های گوناگون استفاده از ظرفیت و توانمندی‌هایی که در استان‌هایی چون اردبیل وجود دارد کافیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید جلیلی عصر شنبه در سخنانی خطاب به مردم اردبیل از سیمای استانی سبلان افزود: اگر می‌خواهیم در چهار سال آینده یک پیشرفت چشمگیر و یک جهش در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم لازمه آن مشارکت مردم و شناخت فرصت‌ها و ظرفیت های هر منطقه است.

او گفت: مردم هر منطقه باید از ظرفیت های موجود در آن منطقه برای جهش و پیشرفت منطقه و کشورشان استفاده کنند، جهش کشور بدون جهش روستاها و شهرها ممکن نیست وقتی می‌توانیم جهش داشته باشیم که هر روستا به مثابه سلول کشور جهش و از همه توانمندی‌های شهرها استفاده بشود و می‌گوییم در چهار سال آینده شکوفایی و پیشرفت درخور ایران باشد.

وی بیان کرد : اگر از توانمندی‌ها به خوبی استفاده بشود کشور می‌تواند در عرصه‌های مختلف پیشرفت داشته باشد، اگر استان شما امروز در عرصه‌های گوناگون ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری را دارد و اگر امروز اردبیل تنوع اقلیمی و شرایط خاص آب و هوایی منحصر به فرد دارد و منابع آب پایدار نسبت به سایر استان‌ها دارد و اگر این دشت‌های وسیع و حاصلخیز و جنگل و مرتع و سدهای بزرگ و شبکه‌های گسترده آبی و دو و چهار دهم میلیون واحد دامی دارد همه اینها می‌تواند یک فرصت بزرگ برای کشور باشد نه فقط برای استان شما.

جلیلی افزود: اگر اردبیل امروز رتبه اول را در تولید برخی محصولات و و دوم و سوم را در بعضی محصولات دیگر دارد و اگر ظرفیت بسیار خوب گردشگری را دارد همه اینها باید جدی گرفته بشود و برای جهش برنامه و در کنار آن باور و اراده لازم است.

او اضافه کرد: شما می توانید این محصولات را به شکل خام فروشی دنبال کنید یا اینکه نه آنها را با صنایع تبدیلی و ارزش افزوده محصولات را در خود استان داشته باشید که موجب افزایش اشتغال و افزایش درآمد استان شما می شود.

جلیلی افزود : اگر اردبیل امروز فرصت همجواری با جمهوری آذربایجان را دارد و این فرصت بسیار بزرگ برای صادرات نه تنها به آن کشور بلکه به همه کشورهای شمال ایران که امروز باید اردبیل دروازه صادرات به کشورهای شمال ایران باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم اردبیل ، ما امروز در آستانه یک انتخاب قرار داریم که چهار سال آینده را چگونه می خواهیم رقم بزنیم و معتقدیم برای این مهم دو نوع دیدگاه می‌تواند در معرض نگاه شما باشد.

او افزود: نگاه اول این است که کشور را فقط باید اداره کرد و حداکثر چند مساله را حل کرد که از نظر ما آن بسیار بسیار ناقص و جفا در حق ملت ایران است و نگاه دیگر اینکه می‌توان با توانمندی هایی که کشورمان امروز دارد با ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی که در جای جای ایران وجود دارد در چهار سال آینده می‌توان  کشور را ارتقا و جهش داد و این بسیار مهم است.

جلیل اظهار کرد: ما معتقدیم با توانمندی‌های خوبی که در هر یک از نقاط کشورمان و در جوانان ما وجود و دارد و با استفاده از تمام فرصت ها و ظرفیتهایی که خداوند به کشور ارزانی کرده است می توان کشور را در همه زمینه ها جهش داد.

وی ادامه داد : ما در هشت سال گذشته سعی کردیم در تمام استان ها از نزدیک حضور پیدا کنیم و در شهرک های صنعتی حضور یابیم و با اساتید دانشگاهها و دانشجویان گفت و گو کنیم و با اصناف و طبقه‌های مختلف جامعه نشست داشته باشیم و جمع‌بندی هشت سال ما نشان داده است که چهار سال آینده می‌تواند زمانی برای شکوفایی و جهش کشور باشد و یک شرط دارد و شرط آن باور و اراده است و باید برای این باور و اراده برنامه ریزی کنیم.

جلیلی گفت: در هشت سال سعی شد به کمک جوانان استان‌ها بررسی کنیم که چگونه می‌توان این جهش را و تلاش  را انجام داد و دولت سایه که در این مدت ما دنبال کردیم یک حزب و تشکیلات نبود یک گفتمان و یک تفکر بود  تفکری که معتقد بود باید سایه مردم بر سر دولت باشد.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم به کمک جوانان این مرز و بوم و مردان بی‌ادعایی که در سالهای پس از انقلاب خالصانه تلاش کردند بدون آنکه دیده بشوند کارهای بزرگی انجام داد فرزندان شما همان حماسه هایی را که در دهه 60 در دفاع مقدس نشان دادند همانها هستند و در دهه 90 در دفاع از حرم این حماسه ها را ایجاد کردند.

او اضافه کرد: آیا این فرزندان که در دفاع از حرم چنین حماسه هایی را خلق کردند نمی توانند در عرصه اقتصادی و تجارت و صنعت این حماسه ها را ایجاد کنند؟ از مردم اردبیل خواهش می کنم در این موضوع هم پیشگام شوید و اجازه ندهید افرادی که به غیر از نمایش کاری بلد نیستند و افرادی که فقط ادعا دارند و کارنامه ای ندارند جایگزین کسانی شوند که بی ادعا تلاش های بزرگ و مفید و موثر داشته اند.

جلیلی افزود : این افراد را باید بشناسید و بشناسانید و مطالبه کنید که در مسوولیت‌ها چنین افرادی باید قرار بگیرند. مردم اردبیل دو نوع می شود کشور را اداره کرد یکی اینکه از فرصت هایی که در کشور وجود دارد فقط یک کار روزمره انجام بدهیم و خودمان را از آن خلاص کنیم یا اینکه نه تلاش جدی داشته باشیم آن فرصت ها را جهش و ارتقا بدهیم و از آن فرصت  اقتصادی برای اشتغال و ارزآوری بیشتر و رفاه و توسعه و پیشرفت کشور استفاده بکنیم.

وی بیان کرد: ما فکر می کنیم این نگاه دوم با تکیه به جوانان و افراد متخصص و پاکدست ممکن است و من یک مثال از استان خود شما می زنم در امر خصوصی سازی و واگذاری کشت و صنعت مغان دو نوع نگاه می‌تواند وجود داشته باشد یک نگاه می‌تواند این باشد که از موضوع کشت و صنعت مغان خودم را خلاص و به فردی واگذار کنم حالا نتیجه می‌دهد یا نمی‌دهد و حالا به چه قیمتی و وارد آن نمی شوم اما نگاه دوم اینکه این را به بهترین شکل ممکن ارتقا بدهیم و از بستر آن هزاران شغل ایجاد و ارزآوری کشور را ارتقا بدهیم و از بستر کشت و صنعت مغان و محصولات تولید آن صادرات ایران را جهش بدهیم. شما کدام را انتخاب می کنید. دهها مثال در ایران و استان شما وجود دارد یک نگاه اینکه کشور را جهش بدهد و دیگر اینکه کشور را به شکل روزمره بخواهد اداره بکند.

او گفت : من بسیار خوشحالم از اینکه جوانان شما در این چند سال در حرکتی که ما تحت عنوان دولت سایه درست کردیم همکاری و مشارکت کردند اگر می گوییم دولت سایه که باید سایه مردم بر سر دولت باشد جوانان استان شما در این حرکت همکاری کردند و سایه به سایه دنبال کردند برای اینکه اگر در جایی کاری میشود کمک و جایی کاری خطا می شود تصحیح و اگر کاری ناقص است آن را کامل کنند.

وی افزود : باعث افتخار است برای من که جوانان ، نخبگان و متخصصان استان شما در این حرکت با ما همکاری کردند و اشکالی را دیدند و موضوع خطایی را دیدند از آن با یک کار رسانه ای رد نشدند و از فشارها نترسیدند و با جدیت  کار را دنبال کردند و موضوع کشت و صنعت مغان را بررسی دقیق و کارشناسانه کردند و این بسیار ارزشمند بود.

او ادامه داد : ما جلساتمان را در همین دفتر داشتیم و دوستان که همه اکثرا از اهالی استان اردبیل بودند موضوع را جدی گرفتند و دولت احساس کرد مردم کار او را دنبال می کنند و در یک حرکت دلسوزانه و بی ادعا که هیچ منافع شخصی نداشتند کار را با قدرت دنبال و جمع بندی کردند و به یافته هایی رسیدند و پیگیری شد و ثمرات مثبت برای مردم استان اردبیل داشت.

وی افزود : من به شما مردم عزیز اردبیل می گویم این حرکت‌ها باید و می‌تواند در عرصه‌های مختلف تکثیر بشود و اگر در همه شیون چه در این دولت و چه در دولت های آینده دولت مردم و سایه آنها را بر سر خود ببیند و ببیند که مردم اگر دولت به شکل صحیح کار میکند او را پشتیبانی می کنند و اگر کار اشتباه انجام می دهد مردم او را کمک خواهند کرد که تصحیح بکنند بسیار خوب است.

من عرضم این است ما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم لازمه آن تلاش سترگ و همگانیست و جهش ایران بدون جهش شهرها و روستاها ممکن نیست و لازمه جهش ایران جهش استان اردبیل است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha