«تخصص و تجربه» مهمترین معیار برای انتخاب اعضای شوراهای شهر

کرمانشاه - ایرنا - مدیریت شهری و توجه جدی به زیباسازی و مبلمان شهری از مهمترین وظایف اعضای شوراهای شهر است. افرادی که برای ورود به شورا کاندید می‌شوند برای اثرگذاری لازم باید در این زمینه «تخصص» و «تجربه» کافی داشته باشند و اگر شهروندان هم براساس این معیارها انتخاب کنند شهر توسعه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، معیارهای اصلی برای انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر متاسفانه به دلایل فراوانی مغفول مانده و اکنون شهروندان در انتخاب های خود کمتر به تخصص، تجربه، برنامه و سابقه کاری نامزدها توجه دارند.

کارشناسان و فعالان سیاسی معتقدند انتخابات شورای شهر و روستا با نظارت حدقلی؛ مردمی‌ترین انتخابات کشور است اما جایگاه آن در قانون اساسی ضعیف است و از این رو باید اختیارات آن در راستای مدیریت بهتر شهری افزایش یابد به همین خاطر نیاز به اصلاح ساختاری دارد.

اولین دوره انتخابات شوراهای شهر سال ۷۸ در کشور برگزار شد و بر اساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا با هدف پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی شکل می‌گیرند و اعضای آن را مردم انتخاب می‌کنند.

مصوبات شوراها برای شهرداری‌ها نقش قانون را دارد و شهرداری ها در تصمیم گیری‌های خود براساس مصوبات شوراها عمل می‌کنند، بنابراین بسیار حائز اهمیت است کسانی که وارد شورا می‌شوند شهر و نیازهای آن را خوب بشناسند و بدانند مسیر توسعه صحیح‌تر و سریع‌تر چیست.

به همین خاطر ضروری است که شهروندان در انتخابات با دید روشن و شناخت کافی، افراد دارای صلاحیت را انتخاب کنند چرا که انتخاب افراد توانمند در حقیقت کمک به قرار گرفتن شهر در مسیر پیشرفت و آبادانی است و کسی که به عنوان عضو شورا انتخاب می‌شود بر شهر و مجموعه شهری اثرگذار است و این بسیار مهم است که شهروندان برای این امر مهم وقت بگذارند و افراد و گروه‌های اصلح و کاردان را شناسایی کنند تا بتوانند شهر را در مسیر توسعه صحیح قرار دهند.

در این راستای خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه در راستای واکاوی و تحلیل وضعیت شوراهای شهر و روستای میزگردی را با حضور چهره های فعال سیاسی اصلاح طلب استان برگزار کرد تا نظر و دیدگاه آنها را در خصوص تاثیرگذاری فعالیت شوراهای شهر و روستا جویا شود.

در این میزگردی «مهدی نوروزی»؛ دبیر حزب کارگزارن در استان، «امیر صالحی»؛ دبیر حزب مردم سالاری در کرمانشاه، «حسینعلی مهدوی چشمه گچی»؛ دبیر حزب توسعه کرمانشاه و «حمیدرضا صمدی»؛ سخنگوی جبهه اصلاحات استان به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

 نمی‌توانیم به شوراهای شهر پارلمان‌های محلی بگوییم

دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان کرمانشاه در ارتباط با جایگاه شوراهای اسلامی در قانون اساسی گفت: قانون اساسی در فصل هفتم (اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶) جایگاه بسیار ضعیفی برای شورای شهر و روستا قائل شده به طوری که نمی توانیم یک وظیفه مشخص و دقیق از آن برای ارزیابی عملکرد و کارکرد اعضای شورای شهر و روستا بیرون بکشیم.

«مهدی نوروزی» افزود: در دور اول انتخابات شوراهای شهر افراد شایسته و متخصص فکر می کردند، شورا کارکرد دارد، با تمام توان ورود پیدا کردند اما وقتی وارد عرصه شدند و دیدند نمی توانند با این جایگاه و نقش شورا در قانون اساسی کاری کنند، کنار رفتند.

«تخصص و تجربه» مهمترین معیار برای انتخاب اعضای شوراهای شهر

«مهدی نوروزی»؛ دبیر حزب کارگزاران سازندگی در کرمانشاه

او گفت: یکی دیگر از اشکلات شورای شهر این است چون ساختار ورود به شورای شهر حزبی نیست پس نیروهای شایسته و کاردان ورود پیدا نمی کنند و افراد بیشتر براساس نسبت ایلی، قبیلگی انتخاب می شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: در این ۲۰ سال که انتخابات شوراها در کشور برگزار می شود، بیش از ۹۰ درصد پرسنل شهرداری کرمانشاه توسط اعضای شوراهای شهر استخدام شدند و اینها افرادی هستند در انتخابات برای اعضای شورای شهر فعالیت کردند و سیستم بروکراسی شهرداری ها را از نیروهای شایسته و متخصص خالی شده است.

نوروزی اظهار داشت: شهردارها نیز اگر وابسته به جایی باشد و حمایت شود، اصلا اهمیتی به شورای شهر نمی دهد و خود محور عمل می کند و اگر هم شهردار پشتوانه حاکمیتی نداشته باشد و از جایی حمایت نشود، مطیع اعضای شورای شهر می شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم اسم نهاد شورای شهر را پارلمان محلی بگذاریم، گفت: زمانی پارلمان محلی است که توانایی مدیریت یک پارچه شهر را داشته باشند و مصوبات آنها از سیستم آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، پلیس راه گرفته تا شرکت های خدمت رسان آب و برق، مخابرات، گاز و دیگر نهادهای شهری لازم اجرا باشد، نه مانند شورای شهر ما که مصوبه های آن برای شهردار هم لازم الاجرا نیست.

او گفت: در کشورهای توسعه یافته؛ شهرداری همه کاره است فرماندار در مدیریت شهر نقش ندارد حتی قوه قضاییه به لحاظ مدیریت یکپارچه شهر در ارتباط تنگاتنگ با شهرداری است، زیرا در آن کشورها مردم به احزاب رای می دهند و این احزاب هستند افراد متخصص و کاردان برای شهرداری انتخاب می کنند و خود نیز بر اعمال و رفتار او نظارت دقیق می کنند و او را بازخواست و مجبور به پاسخگویی می کنند.

وی در مورد فعالیت شوراهای روستایی نیز توضیح داد: شوراها روستا به صورت غیر رسمی از ابتدای انقلاب شکل گرفتند، بیشتر نقش آنها برای جمع آوری کمک برای جبهه های جنگ و همچنین محرومیت زدایی در قالب جهاد سازندگی بود.

 انتخابات شوراهای شهر و روستا از نمادهای دموکراسی است

دبیر حزب توسعه استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری گفت: انتخابات شوراهای شهر در تمام دنیا مانند نهاد ریاست جمهوری و پارلمان نماد دموکراسی است که مردم بر سرنوشت خود نظارت و دخالت می کنند و خیلی از احزاب در دنیا مانند حزب توسعه و عدالت کشور ترکیه آقای اردغان ابتدا از یک شورای شهر کار خودشان را شروع کردند و الان ۲ دهه است زمام امور این کشور را به دست گرفتند بنابراین شوراهای شهر اگر خوب کار کنند عملکردشان مهم است.

«حسینعلی مهدوی چشمه گچی»، افزود: بحث شوراهای شهر در استان کرمانشاه یک تراژدی است متاسفانه شوراها از نقش و وظیفه ای که در قانون اساسی دارد، فروکش و عدول کرده و الان شاهدیم در شورای شهر کنونی کرمانشاه با وجود ۲۵ بار مکاتبه رسمی با شهردار نتوانسته است او را به جلسه شورای شهر بیاورد چند سوال از او بپرسد، شهردار اصلا اهمیت برای شورای شهر قائل نیست دلیل آن هم خود اعضای شورای شهر هستند که اهمیتی برای جایگاه شان قائل نیستند و شورا را از کارکرد و خاصیت اصلی اش انداخته اند.

وی اظهار داشت: غیر از مساله قومی که بر انتخابات شورای های شهر کرمانشاه بسیار تاثیر گذار است، در خود قانون شوراهای شهر نیز مشکل داریم در بسیاری از شهرهای دنیا حتی آموزش و پرورش هم زیر نظر شوراها شهر اداره می شود و شهردار نقش پر رنگ دارد مانند سوئد و هلند؛ اما متاسفانه قوانین شورای شهر ما مانند احزاب مان یک چیزی روی کاغذ است و در عمل هیچ جایگاهی ندارند، شوراهای ما در خیلی از جاها نمی توانند به وظیفه شان عمل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین مشکلات شوراهای شهر مربوط به افرادی است که انتخاب می شوند، نه قانون؛ و آن این است که اعضا بیشتر از طریق ایل، قوم و قبیله و پول پاشی وارد شوراها می شوند که متاسفانه می بینیم تبلیغات قومی، زبانی، مذهبی در استان ما  تیشه به ریشه مدنیت و هویت مدنی زده است.

مهدوی چشمه گچی، افزود: به همین خاطر افراد علاوه بر داشتن رزومه خوب اجتماعی و مالی باید از سوی نهادهای مدنی قوی یا احزاب معرفی شوند تا مشکلات کمتری داشته باشیم، زیرا کاندیداهای انتخاباتی مانند یک کالای سیاسی باید از مرکز معتبر و اصلی مانند حزب باشد تا وقتی نماینده رفت شورای شهر پاسخگو باشد.

«تخصص و تجربه» مهمترین معیار برای انتخاب اعضای شوراهای شهر

«حسینعلی مهدوی چشمه گچی»؛ دبیر حزب توسعه کرمانشاه

کار شوراهای شهر زیباسازی وعمرانی شهری است نه حل معیشت و بیکاری  

سخنگوی جبهه اصلاحات استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری گفت: کار شوراهای شهر و روستا معمولا معشیت و اقتصاد مردم نیست، کار آنها زیباسازی و عمران شهری است بنابراین به کسانی رای داده شود که خودشان ابتدا از یک معیشت متوسطی بهره‌مند و به لحاظ اجتماعی جایگاهی داشته باشند.

«حمید رضا صمدی» افزود: کسی که در وضعیت اقتصادی بدی قرار دارد به فکر خیابان، پل، زیباسازی و عمران شهری نیست و از طرفی مردم گرفتار در بیکاری و مشکلات معیشت نیز به کسانی که وعده قشنگ و جذاب اشتغال و کمک معیشت بدهند، رای می دهند و این یکی از گرفتارهای ما در انتخابات شورای شهر است و در این راستا باید جایگاه، نقش و کارکرد شواری شهر را هم برای اعضای شوراهای شهر و روستا و هم برای مردم شفاف سازی و اطلاع رسانی شود تا افراد شایسته و متخصص انتخاب شوند.

وی اظهار داشت: اگر عملکرد شوراهای شهرهای استان ما خوب نیست به خاطر این است که بیشتر مردم از نظر معیشتی مشکل دارند و آمادگی انتخاب صحیح از نظر فرهنگی و اجتماعی را ندارند و به فکر این نیستند که یک متخصص به شورای شهر بفرستند، متاسفانه مردم انتخابات شوراها شهر را به عنوان یک آزمون استخدامی می بینند و به کسانی رای می دهند که به آنها وعده کار و اشتغال بدهد و با آنها یا نسبت قومی، دینی و زبانی داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بنابراین با یک مشکل اساسی و ساختاری روبرو هستیم تا وقتی این ساختار درست نشود و حال ما به وضعیت دیگر تغییر پیدا نمی کند و هر حرکتی مد نظر باشد چه در انتخاب و چه در مدیریت با مشکل مواجهه می شویم.

صمدی افزود: اینکه بگوییم اعضای شورای شهر چه خصوصیاتی باید داشته باشند با این ساختار هرچه بگردیم به یک کلیشه می رسیم، معلومه باید آدم متخصص، پاک دست باشد، اما مگر به حرف عملی می شود و سوالات و پرسش هایی از این دست هیچ دردی از ما دوا نمی کند.

وی تصریح کرد: اما بیایم ببینیم درد اصلی کجاست؟ بیاییم و ببینیم شوراها شهر در کجای زندگی ما قرار دارد؟ آن وقت است راحت می توانیم تحلیل کنیم که مسیر درست توسعه و انتخابات شورای شهر چه هست و چه باید کرد  و گرنه انتخابات شورای شهر همین می شود که به آزمون استخدامی تبدیل شده است.

او ادامه داد: روشنفکر و مختصص در کشور ما وجود دارد اما کسی به حرف آنها گوش نمی دهد، بنابراین در تمام موارد تا وقتی ساختار و پیش نیازهای اساسی درست نشود چیزی درست نمی شود.

«تخصص و تجربه» مهمترین معیار برای انتخاب اعضای شوراهای شهر

«حمیدرضا صمدی»؛ سخنگوی جبهه اصلاحات کرمانشاه

انتخابات شورای شهر و روستا مردمی‌ترین انتخابات کشور است

دبیر حزب مردم سالاری در استان کرمانشاه نیز در بخش پایانی این میزگرد خبری گفت: کاندیداهای شورای شهر و روستا، معمولا با کمترین فیلتر استعلام از مراجعه چهارگانه به رقابت های انتخاباتی وارد می شوند و می شود گفت این نوع انتخابات با نظارت حداقلی مردمی ترین نوع انتخابات در کشور ما است.

«امیر صالحی» افزود: انتخابات شورای شهر کرمانشاه با شهرهای استان های دیگر مانند اصفهان، تبریز، مشهد و همدان که همسایه ما است اصلا قابل قیاس نیست زیرا در شهر کرمانشاه اقوام، مذاهب و زبان های مختلفی زندگی می کنند به همین خاطر انتخابات بیشتر ریشه قومی و قبیله ای دارد، طبیعتا این باعث تشکیل شورای شهر شده که آن کارکرد و نفس نهاد ناظر پاسگو کننده شهردار نداشته باشد و به بیشتر به یک نهاد بازی های درونی یکسری معادلات و معاملات تبدیل شود.

وی اظهار داشت: این وضعیت را در دوره انتخابات شورای شهر پنجم کرمانشاه عینا داریم می بینیم و کسانی انتخاب شدند که بیشتر آنها در حوزه شهرداری مانند عمران، شهرسازی متخصص و کارشناس نیستند، بنابراین به جای اثرگذاری به پلکانی برای جذب و افزایش قدرت و ثروت تبدیل شدند و طبیعتا مردم مقصرند زیرا  مردم به آنها رای دادند، حدقل در این نوع انتخابات واقعا خودم مردم هستند که رای می دهند و انتخاب می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: یکی از اشکالات مردم استان ما این است مطالبه گر نیستند، از اعضای شورای شهر نمی خواهند پاسخگو باشند چرا که به خاطر منافع کوتاه مدت خودشان به آنها رای داده اند در واقع رای آنها در برابر مساله نبوده که مطالبه  گر و پاسخ بخواهند.

صالحی همچنین گفت: شورای روستاها نیز در استان ما تفاوتی با شورای شهر ندارد و بیشتر به محلی برای چالشی بوده تا اثر گذاری حتی گاهی مانع جلوگیری از اتفاق خوب در محل روستا می شوند.

«تخصص و تجربه» مهمترین معیار برای انتخاب اعضای شوراهای شهر

«امیر صالحی»؛ دبیر حزب مردم سالاری در کرمانشاه

صلاحیت ۹۱۵ داوطلب شورای اسلامی شهرهای استان

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: با پایان یافتن فرصت قانونی بررسی صلاحیت داوطلبان شورای اسلامی شهرهای استان از هزار و ۱۱۱ نفر داوطلب ثبت نام شده تعداد ۶۱نفر انصراف، ۱۳۵ نفر رد و ۹۱۵ نفر مهر تایید هیات اجرایی و نظارت را گرفتند.

«جلیل بالایی» با یادآوری اینکه ۸۷ درصد داوطلبان از فیلتر اجرا و نظارت عبور کردند، افزود: انتخابات شوراها در ۳۴ شهر و برای ۱۸۲ کرسی در تاریخ ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار و بصورت میانگین برای هر کرسی پنج نفر رقابت خواهند کرد.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.

در این انتخابات یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ کرمانشاهی حق رای دارند که از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha