۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۲۶
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 84350572
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۶۶۴ میلیون دلار صادرات از گیلان انجام شد

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۲۶
کد خبر: 84350572
بیش از ۶۶۴ میلیون دلار صادرات از گیلان انجام شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: سال ۹۹ بیش از ۶۶۴ میلیون دلار صادرات از این استان صورت گرفت که این میزان نسبت به سال ماقبل۲۸.۲۳ درصد رشد افزایش یافت.

فرهاد دلق‌پوش عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع فولاد گیلان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال ۹۸ بیش از  ۵۱۸ میلیون دلار صادرات از گیلان انجام شد که در سال گذشته این میزان به افزون بر ۶۶۴ میلیون دلار رسید.

وی میزان سرمایه‌گذاری غیرنفتی هدفگذاری شده در گیلان در سال ۱۴۰۰ را نیز ۷۵۰ میلیون دلار عنوان و بیان کرد:   صادرات  انجام شده از لحاظ وزن در گیلان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۲.۲۸ درصد رشد  را نشان می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خاطرنشان کرد:با وجود حادتر شدن تحریم ها و مضایق مالی در کشور بسیاری مترصد بودند که در حوزه صنعت زمین گیر و دچار بحران شویم اما با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران در حوزه های مختلف دارای رشد هستیم و اگر شرایط عادی بود جهش های بزرگتری را در عرصه تولید داشتیم.

دلق پوش تصریح کرد:‌ظرفیت‌های بالقوه بالایی در گیلان وجود دارد که باید از آنها در جهت رشد و توسعه هر چه بیشتر استان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت صیانت از اشتغال موجود در حوزه تولید و صنعت  توامان،  تلاش برای توسعه بیشتر استان و فراهم کردن زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید گفت: تا دهه ۸۰ اجازه استقرار صنعت در گیلان صادر نشد در حالی که در اروپا به عنوان قاره سبز با رعایت الزامات زیست محیطی توسعه صنایع را داشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین حمایت دولت از بخش تولید با اعمال سیاست‌های پولی و بانکی، اعطای تسهیلات بانکی با درصد سود و کارمزد پائین را ضروری عنوان کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: در حوزه صنعت و تولید میزان سرمایه گذاری در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ ۶۲.۵  رشد داشتیم.

دلق پوش همچنین  از رشد ۳۰ درصدی گیلان در بخش صدور پروانه‌های بهره‌برداری در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ خبر داد و یادآور شد: سال گذشته ۲۱۵ مورد پروانه بهره‌برداری در گیلان صادر کردیم که این آمار در سال ۹۸ چیزی حدود ۱۶۵ مورد بود. 

وی اظهار داشت: در سال ۹۹ حداقل یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف به بخش تولید و صنعت گیلان پرداخت شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی گیلان در سال ۹۹  نسبت به سال ۹۸،  ۴۲.۱۹ درصد رشد داشته است، افزود: میزان اشتغال مستقیم گیلان در سال ۹۹ معادل ۲ هزار و ۵۴۱ نفر و در سال ۹۸ حدود ۲ هزار و ۱۱۹ نفر بود که در این بخش نیز شاهد رشد ۱۹.۹۲ درصدی هستیم.

دلق پوش تعداد واحدهای احیاء شده گیلان در سال ۹۹ را ۶۵ واحد و در سال ۹۸ حدود ۵۸ واحد با تحقق رشد ۲۰ درصدی اعلام و تصریح کرد: در سال ۹۹ حدود ۱۰ مورد معدن راکد را از طریق مزایده واگذار کردیم و برای امسال واگذاری ۱۹ مورد با اجرای مزایده پیش بینی شده است که در این بخش هم در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ حدود ۴۰۰ درصد رشد داشتیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به کارت های بازرگانی صادر شده در سال ۹۸ و ۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: تعداد کارت‌های بازرگانی تمدیدی و صادره در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ در گیلان حدود ۹۸ درصد  افزایش را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: تعداد ثبت سفارشات نیز در گیلان طی سال گذشته ۱۰هزار و ۲۶۲ مورد بود که در مقایسه با سال ۹۸ بیانگر افزایش حدود ۳۰ درصد ی است.

۵۰ درصد ورق گالوانیزه در مجتمع گیلان تولید می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۵۰ درصد ورق های دو میلیمتری گالوانیزه در گیلان تولید می شود که بعد از فولاد مبارکه اصفهان، گیلان بزرگترین تولید کننده  فولاد است.

دلق پوش با بیان اینکه این مجتمع در مقطعی دچار مشکلاتی شد، اظهار داشت : با اهتمام دولت و مسئولان استان و همت دست اندرکاران این واحد رشد خوبی از زمان بهره برداری داشته است.

وی افزود: حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این مجتمع صورت گرفته و نیمی از اشتغال مربوط به واحدهای فولادی گیلان مربوط به این مجتمع است.

دلق پوش با اشاره به این که هشت واحد فولادی در گیلان فعال است خاطرنشان کرد : به دلیل آب بر بودن این محصول و آب و هوا و اقلیم این استان شرایط ایده الی را برای فعالیت این واحد بوجود آورده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بیان کرد:‌ طراحی مجتمع فولاد گیلان به گونه‌ای انجام شده که با محیط‌ زیست استان کاملا سازگار و منطبق است که این امر از جمله ویژگی‌های برجسته آن محسوب می‌شود.

گیلان دارای حدود سه هزار واحد صنعتی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha