سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی در صنعت خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی از سال ۹۲ تاکنون در این استان انجام شده است که این رقم نسبت به هشت سال گذشته حدود چهار برابر رشد دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا طبق این آمار، ۲۰۰ فقره پروانه بهره برداری در هشت سال گذشته در خراسان شمالی صادر شده است که با بهره برداری از این واحدها برای سه هزار نفر شغل ایجاد شده است؛ بنابراین اشتغال ایجاد شده حدود نیمی از شاغلان بخش صنعت تنها در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

طرح توسعه مجتمع فولاد و فاز اول شمش آلومینیوم پیشانی صنعت

 اگرچه در دولت یازدهم و دوازدهم واحدهای صنعتی زیادی نسبت به دولت های گذشته با وجود تنگناهای مالی و تحریم به بهره برداری رسید، اما اجرای طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد در اسفراین و فاز اول شمش آلومینیوم با اعتبار ارزی حدود ۱۸۰ میلیون یورو و افزون بر حدود سه هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی و اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به عنوان پیشانی صنعت خراسان شمالی در دهه اخیر به بهره برداری رسید.

براساس این گزارش کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم در فاز نخست با ظرفیت ۴۰ هزار تن و با اعتبار ارزی ۹۴ میلیون یورو و ۴۰ هزار تن تولید و اشتغال ۴۰۰ نفر به طور مستقیم به بهره برداری رسید که با بهره برداری از فاز تکمیلی در دست اجرا حجم تولید شمش آلومینیوم به حدود ۱۱۰ هزار تن می رسد.

 رشد چهار برابری سرمایه‌گذاری صنعتی در خراسان شمالی

طرح توسعه مجتمع فولاد اسفراین 
مدیرعامل مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح توسعه این مجتمع با هشت زیرمجموعه و با سرمایه گذاری ۹۱ میلیون یورو و  ۱۱۳ میلیارد تومان، سال ۸۶  وارد فاز اجرایی شده بود و با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تنگنای مالی و تحریم ظالمانه، بخش های ریخته گری اصلی آن به عنوان آخرین حلقه زنجیره این طرح توسعه پیش از سال جدید با تست موفقیت آمیز کار آزمایی وارد مدار تولید شد.


     رشد چهار برابری سرمایه‌گذاری صنعتی در خراسان شمالی
علی ملک اظهار داشت: طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد اسفراین شامل بخش ذوب قطره‌ای با ظرفیت ۶ هزار تن، بخش تبدیل قطر انواع گریدهای فولادین، بخش عملیات حرارتی سبک و سنگین با ظرفیت ۱۷هزار تن، تاب‌گیری با ظرفیت ۳۰ هزار تن و پوسته‌زنی با ظرفیت ۱۴ هزارتن، ماشین های سی. سی. ان و ریخته گیری پیوسته با ظرفیت ۴۳۸ هزار تن است.

وی گفت : بخش ریخته گری پیوسته که پیش از سال جاری نهایی شد با ظرفیت سالانه ۴۳۸ هزار تن به روش ریخته گری پیوسته در این مجتمع صنعتی در ۶ سایز از ۲۵۰ میلیمتر تا  ۶۳۰ میلیمتر و انواع گریدهای مختلف برای بهره گیری در صنایع معدنی، نیروگاهی و خودرویی تولید می کند که   فولاد آلیاژی در این سطح در خاورمیانه نیز بی سابقه است.

مدیر عامل مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین  افزایش سرعت در تولید و یکپارچگی محصول، کاهش ضایعات و  بالا بودن راندمان  کاری  و استفاده از توان کارشناسان داخلی را از مزیت های این بخش اعلام کرد. 

اجرای ۲۰۰ واحد صنعتی در خراسان شمالی 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم گفت: ۲۰۰ فقره پروانه از سال ۹۲ تاکنون در بخش صنعت استان به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال صادر شد که این واحدها به بهره‌برداری رسید.

حسین حاج بگلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با بهره برداری از این واحدهای تولیدی و صنعتی در استان برای افزون بر سه هزار نفر از بیکاران ایجاد اشتغال شده است.

وی خاطرنشان کرد : علاوه بر آن در دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه ای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی انجام شد به گونه ای که در این مدت ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی احیا و حدود ۴۰۰ کارگر این واحدهای صنعتی نیز سرکار برگشتند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: احیای این واحدهای تولیدی با شرایط خوبی که برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی اعمال شد، محقق شده است.

پرداخت هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی اظهار داشت : علاوه بر آن  در این دولت بیش از هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی استان پرداخت شده است.

حاج بگلو افزود : برای تکمیل و ایجاد طرح ها، از منابع سفر رهبر انقلاب به استان هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و از منابع بانک صنعت معدن مصوبه سفر رهبر معظم انقلاب هم هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: از محل تسهیلات اشتغال روستایی ۶۰۰ میلیارد ریال، از محل مصوبات سفر کاروان دولت هم حدود ۲ هزار میلیارد ریال، از محل اعتبارات تبصره ۱۸  هزار میلیارد ریال و از محل منابع صندوق توسعه ملی هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان این بخش پرداخت شده است.

وی گفت: این تسهیلات برای کمک به تکمیل طرح های ناتمام، ایجاد طرح، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و راه اندازی مجدد طرح ها پرداخت شده است که علاوه بر این، تسهیلات از منابع داخلی بانک ها هم به بخش صنعت و معدن استان پرداخت شده است. 

 رشد چهار برابری سرمایه‌گذاری صنعتی در خراسان شمالی

حاج بگلو درباره اقدامات شاخص و ویژه در دولت های یازدهم و دوازدهم در این استان گفت: در این دولت پروانه بهره برداری کشت و صنعت مزرعه سبز خرم ، طرح تولید کاغذ سنگی در فاروج، طرح فولاد آلیاژی کیمیا صبا و آذین فورج در اسفراین از دیگر طرح های صنعتی مهم در این دولت است.

وی با اشاره به صدور اولین پروانه بهره برداری صنایع پیشرفته برای شرکت آراد لیان فرآور آریا گفت: پروانه بهره برداری تولید شمش آلومینیوم شرکت آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم هم در این دولت انجام شده است که از دیگر طرح های شاخص بخش صنعت استان است.

حاج بگلو در بخش دیگر سخنان خود درباره توانمندیهای حوزه صنایع استان گفت: یکی از مزیت های استان در این زمینه، برخورداری از صنایع بزرگ همچون پتروشیمی، فولاد، سیمان، آلومینا است که این صنایع مادر بستری برای توسعه فعالیت های صنعتی پایین دستی است.

وی گفت: قرار گرفتن خراسان شمالی در محور زیارتی و گردشگری مشهد مقدس با شمال و غرب کشور سبب شده تا زمینه برای سرمایه گذاری و نیز بازاریابی محصولات مهیا باشد.

وی افزود: وجود شبکه توزیع و انتقال گاز طبیعی در استان هم زمینه را برای تامین سوخت مورد نیاز صنایع استان فراهم کرده است که یکی دیگر از مزیت های استان، وجود ۳۰۰ کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان است این کشور همسایه اشتراکات قومی، مذهبی و اجتماعی با خراسان شمالی دارد که برقراری ارتباط تجاری و مراودات اقتصادی را تسهیل کرده است.

حمایت از معادن در دولت یازدهم و دوازدهم

 رشد چهار برابری سرمایه‌گذاری صنعتی در خراسان شمالی

حاج بگلو درباره اقدامات مهم انجام شده در حوزه معادن استان گفت: در این مدت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به معدن کاران استان پرداخت شده و ۲۰۰ میلیارد ریال هم در زمینه تامین زیرساخت ها همچون برق رسانی، راهسازی و تامین ماشین آلات هزینه شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تا کنون، ۳۰ معدن استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در آن دایر است.   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha