توجه به عمران شهری مهم‌ترین خواسته مردم لرستان از پارلمان محلی

خرم‌آباد - ایرنا - توجه به عمران و توسعه شهری، نگاه ویژه به مناطق محروم و کم برخوردار همچنین برنامه محور بودن داوطلبان شورای شهر مهم‌ترین خواسته مردم لرستان از پارلمان شهری است، که به دور از هرگونه احساس و یا تحت تاثیر قرار گرفتن از شعارهای تبلیغاتی پای به میدان انتخابات گذاشته‌اند.

به گزارش ایرنا، یکی از ثمرات بزرگ انقلاب شکوهمند ایران در دهه اخیر شکل گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده که توسط رأی مردم تعیین می شود در همین زمینه با انتخاب شوراها و اداره بخشی از امور اجرایی کشور با تکیه بر روند آزاد تبادل دانش، بینش، نظارت و آرای مردم گامی مهم در واگذاری امور به سازمان های محلی برداشته شد.

شوراهای شهری و روستایی تبلور حضور مردم، دیدگاه ها، افکار، خواسته ها ،نیازها و تمایل مردم در صحنه ی برنامه ریزی می دانند. و شورای شهر به عنوان یک عنصر از مدیریت شهری در اداره شهرها در سطح محلی نقش مهمی را بر عهده گرفته است و تشکیل شوراهای اسلامی شهرها می تواند نقطه عطفی در برای مدیریت مشارکتی در ایران باشد.

توسعه شوراها می‌تواند موجبات گسترش نهادهای غیر دولتی، افزایش مشارکت مردم در اداره امور خود و پاسخگو کردن نهاد مدیریت شهری شود؛ شوراها هم‌اکنون با وجود گذشت ۲ دهه از تاریخ فعالیت رسمی‌شان با مشکلات و موانع فراوانی روبه‌رو هستند.

وجود یک شورای اسلامی فعال و پویا در هر منطقه‌ای جهت سامان دادن به توسعه و پیشرفت آن شهر یا روستا کمک می‌کند.

با گذشت پنج دوره از شورا اسلامی این نهاد مردمی به بلوغ کامل رسیده، هرچند برای انتخاب اعضای شورا برای مردم سختی‌های خاص خود وجود دارد اما مردم می‌توانند با بصیرت کامل افرادی فعال‌، پویا، با تقوا، متخصص، متعهد و با انگیزه انقلابی و خدمتگزاری را برای مدیریت شهر و یا روستای خود انتخاب کنند.

امیر هاشمی جوان ۳۲ ساله اهل خرم‌آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: با انتخاب فرد اصلح و اینکه این فرد را در زمان تبلیغات رسمی بخوبی شناسایی کنیم می‌توانیم به پارلمان محلی مشروعیت ببخشیم در واقع زمانی شخصی را بدون تفکر و از روی احساسات انتخاب میکنیم به خود و جامعه آسیب می‌زنیم که در آینده نمایان می‌شود.

این جوان که دارای شغل آزاد می‌باشد، می‌گوید: پارلمان های محلی از قدرت بالایی برخوردار هستند بطوریکه با انتخاب شهردار در تصمیم گیری های مهم شهری مشارکت دارند و به نوعی ما بطور غیرمستقیم در این انتخاب دخیل هستیم.

او معتقد است خرم‌آباد با قدمت چندین هزارساله از یک عقب ماندگی تاریخی رنج می‌برد که در دوره‌های مختلف شوراهای شهر تاکنون نتوانسته اند حتی مبلمان شهری مناسبی را طراحی کنند، طراحی شهری نیازمند برنامه ریزی منسجم می‌باشد که با همدلی اعضا ممکن است.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه در استان لرستان بویژه شهرستان خرم‌آباد مردم براساس طایفه گرایی و قومیت به فرد مورد نظر رأی می‌دهند و به نوع حزب و گروه داوطلب یا اینکه چه برنامه‌هایی دارد توجهی ندارند و یکی از معضلاتی که هر دوره شورای شهر با آن مواجه هستیم تصمیمات احساسی مردم برای انتخاب داوطلبان است.

این جوان خرم‌آبادی می‌گوید: انتخابات یک رویداد مهم سیاسی در کشور است و شرکت در این رویداد یک وظیفه محسوب می‌شود که برای سربلندی نظام مقابل دشمنان باید شرکت کنیم، بسیاری از مخالفان در فضای مجازی سعی در کاهش حضور مردم دارند اما باید ثابت کنیم که هیچگاه انقلاب را تنها نخواهیم گذاشت.

او اضافه می‌کند: اگر بخواهیم به خواسته‌های مخالفان نظام توجه کنیم هیچگاه عمران شهری توسعه نمی‌یابد و برای رشد فرهنگی و توسعه شهری باید در انتخابات شرکت کنیم.

او می‌گوید: مردم در انتخابات شرکت می‌کنند حضوری پرشور خواهند داشت اما برخی کاندیداها نباید تصور کنند که ار اعتماد مردم می‌توانند سواستفاده کنند چراکه در صورت عدم تحقق شعارهای تبلیغاتی، مردم نسبت به آنان بی‌اعتمادی شده و دیگر جایی در میان جامعه نخواهند داشت.

این جوان خرم آبادی اضافه می‌کند: در دوره‌های مختلف شورای شهر خرم‌آباد شاهد تفاوت سلیقه اعضا بوده‌ایم که در برخی از مواقع موجب تصمیماتی شد که به ضرر عمران شهر بود برخی مواقع هم اعضا از سر لجبازی رأی ممتنع داده و طرحی که می‌توانست به یک مصوبه تبدیل شود راکد مانده و زمان بسیاری را به خود اختصاص داد.

او معتقد است تعداد نفرات برگزیده باید بدون هرگونه تفکر سیاسی و جناحی شهردار را انتخاب کنند و در تصمیمات کلان شهری بدون تعصب و احساسات رای‌گیری کنند. در دوره‌ای شاهد بودیم اعضا به دلیل اینکه یک طرح معارض محلی داشته و آن معارض از اقوام فلان عضو بوده طرح را لغو کرده‌اند هرچند که ممکن بود با تصویب آن طرح بخشی از محله‌ به توسعه رسیده و شاهد عمران آن شویم.

وی ادامه می‌دهد: در ۱۸ روز باقیمانده تا برگزاری انتخابات باید برنامه کاندیدا رو بخوبی مطالعه و افراد را شناسایی کرد تا برای انتخاب فرد اصلح در روز برگزاری انتخابات مشکلی نداشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha