سبک زندگی خانواده‌ها از یک یا بدون بچه باید به فرزندآوری تغییر کند

قزوین - ایرنا - معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین گفت: سبک زندگی خانواده‌ها که روی یک یا بدون بچه متمرکز شده باید به فرزندآوری تغییر کند که تحقق آن وابسته به مسائل فرهنگی و اقتصادی است.

ناهید یزدی روز جمعه با اعلام این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه فرهنگی در برخی خانواده‌ها ایجاد شده که یک بچه و یا اصلا بچه‌ای نداشته باشند که اگر این روند تغییر کند قطعا بیشتر مشکلات جمعیتی استان قزوین و کشور برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران نسبت به سایر کشورها سرعت بیشتری پیدا کرده و به نوعی زنگ خطر آن به صدا درآمده است، گفت: هم اکنون نیز بخشی از فرصت طلایی در خصوص جمعیت بارور و در شرف ازدواج از دست رفته و با تلاش معمولی نمی‌توان به جبران آن دست یافت.

یزدی انجام کارهای اقتصادی و فرهنگی را در کنار یکدیگر اثربخش خواند و اظهار داشت: موانع و مشکلات اقتصادی اگرچه در فرزندآوری مهم است، اما بخش اعظم مشکلات جامعه ناشی از مسائل فرهنگی است که در این خصوص باید دستگاه‌های متولی پای کار باشند.

این مسؤول تصریح کرد: امکان ازدواج فقط مختص به پسران و دختران مجرد نیست، بلکه برخی زنان مجرد که همسر آن‌ها فوت شده و یا طلاق گرفته‌اند نیز در قالب جمعیت بارور قرار دارند که اگر بتوان‌ها روی مسائل فرهنگی ازدواج مجدد آن‌ها برنامه ریزی کرد، قطعا شاهد رشد فرزندآوری خواهیم بود.

این مسؤول قالب جمعیت فعال استان قزوین را بین ۱۵ تا ۶۴ سال عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم به طور مثال ۲۰ درصد از جمعیتی که در سن باروری هستند را متقاعد به فرزندآوری کنیم و برای آن برنامه ریزی دقیق و صحیحی انجام شود، پیش بینی می‌شود که بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.

یزدی بیان داشت: در خیلی از خانواده ها با یک مشاوره ساده امکان فرزندآوری فراهم می‌شود، البته در بین نسل جوان نیز پژوهش‌ها نشان داده که جوان‌های ایرانی طالب ازدواج و فرزندآوری هستند که اگر بسترهای لازم آن‌ها فراهم شود، مشکل ۱۳ میلیون جمعیت در شرف ازدواج کشور حل می‌شود.

 معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین خاطرنشان کرد: امکان ازدواج آسان، تامین مسکن و رفع مشکلات اقتصادی در بین زوج‌های در شرف ازدواج از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha