۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84343608
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ درصد مزارع کلزای خراسان شمالی از بین رفت

بجنورد-ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه برداشت کلزا از سطح کشتزارهای این استان آغاز شده است گفت: ۴۰ درصد مزارع کلزای این استان بر نبود بارش موثر و کاهش آبیاری از بین رفته است.

محمدجواد تشکری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق الگوی کشت باید حدود چهار هزار هکتار از کشتزارهای این استان دانه روغنی کلزا کشت می شد که کشاورزان استان بیش از سه هزار هکتار این محصول را کشت کردند.

وی گفت: در سال زراعی جاری کلزا از ناحیه حوادث مختلف دچار خسارت شد و تنها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار به بار نشسته است.

وی اظهار داشت: پیش بیی می شود از این سطح باقی مانده حدود سه هزار تن دانه روغنی محصول کلزا برداشت شود.

با احتساب قیمت ۱۱۰ هزار ریالی برای هر کیلوگرم  کلزا در سال جاری حدود ۳۳ میلیارد و ۳۹۶ میلیون ریال به کلزاکاران این استان در خراسان شمالی خسارت وارد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: این محصول در قالب خرید تضمینی از کشاورزان با نرخ مصوب ۱۱ هزار ریالی از سوی دولت خریداری می شود.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

تشکری اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

بیش از ۵۰ درصد سطح کشت کلزای استان در شهرستان مانه و سملقان است و علاوه بر کشت آبی دانه های روغنی قابلیت کشت دیم در این شهرستان هم وجود دارد.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

در سال زراعی گذشته طبق آمار سه هزار و ۵۰۰ تن از اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی زیر کشت کلزا قرار داشت که از این مزارع حدود چهار هزار محصول برداشت و به شرکت غله به عنوان مباشر خرید تضمیمی با نرخ چهار هزار و ۸۰ تومان فروخته شد که در مجموع ۱۵۰ میلیارد ریال محصول کلزا کشاورزان خراسان شمالی از سوی دولت خریداری شد.
استان خراسان شمالی رتبه نهم کشور را در تولید کلزا در بین ۳۱ استان داراست.

در اراضی خراسان شمالی انواع دانه های روغنی گلرنگ،  کنجد، کاملینا و آفتابگردان نیز کشت می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha