۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۱۵
کد خبرنگار: 1371
کد خبر: 84340277
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳.۵ میلیارد تومان‌ صرف مرمت قنات‌های اردستان شد

کاشان - ایرنا - سرپرست اداره جهاد کشاورزی اردستان گفت: در چند ماه گذشته‌ افزون بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف مرمت، بازسازی وایمن‎‌سازی قنات‌های این شهرستان شده است.

اسحاق شفیعی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: با پیگیری نماینده مجلس و در سفر تابستان سال ۱۳۹۹ محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به اردستان موافقت شد که هفت میلیارد تومان برای مرمت قنات‌های این شهرستان اختصاص داده شود که‌ نیمی از آن تخصیص و در قنات‌های شهرستان هزینه شد.

وی با بیان اینکه اگر این هزینه در قنات‌ها انجام و ایمن‌سازی نشده بود در چند سیل اخیر آسیب جدی به تعدادی از قنات‌ها وارد می‌شد، تاکید کرد: در غیر این صورت هزینه بسیار بیشتری را برای دولت و کشاورزان در پی داشت.

وی اظهار امیدواری کرد که سه و نیم میلیارد تومان باقی مانده اختصاصی در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه برای مرمت قنات‌های اردستان نیز هر چه زودتر تخصیص داده شود.

شهرستان اردستان ۴۷۳ رشته قنات دارد.

تعداد دام مبنای تحویل نهاده‌

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان درباره نحوه توزیع نهاده‌ها اظهار داشت: کشاورزان و به ویژه دامداران از نحوه توزیع گلایه‌مند هستند و در این زمینه با اداره تعاون روستایی مذاکره شده تا عملکرد، نحوه و میزان توزیع نهاده‌ها در سال گذشته را به این مدیریت اعلام کند، اما بحث اصلی راستی‌آزمایی درخصوص تعداد دام و مقدار توزیع نهاده‌ها است، چرا که نهاده به دام تعلق می‌گیرد و مبنای تحویل نهاده از این پس پروانه و تعداد دام خواهد بود.

وی در خصوص برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: این موضوع با جدیت در دستور مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد، از طرفی به واحدهای مربوطه تا ۱۰ خرداد فرصت داده شده عملکرد سال گذشته خود را به مدیریت اعلام تا اقدام لازم به عمل آید.

آبیاری نوین در ۸ هزار هکتار اراضی

شفیعی خاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته طرح آبیاری نوین در سطح افزون بر هشت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اردستان اجرا شده است.

وی افزود: اردستان به دلیل لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از این مایع حیاتی در بخش کشاورزی، با پیگیری و همکاری موثر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار، موفق به تامین اعتبار برای اجرای این طرح شده است.

وی بدون اعلام مقدار هزینه اجرای این طرح در چند سال گذشته تصریح کرد: برای اجرای هزار هکتار در سال گذشته افزون بر ۱۵ میلیارد تومان‌ هزینه شده که‌ ۸۵ درصد اعتبار از سوی دولت به صورت بلاعوض پرداخت شده است و کشاورزان نیز ۱۵ درصد مبلغ را تامین کردند.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان درباره اینکه برخی مسوولان اعتقاد دارند مصرف آب در بخش کشاورزی زیاد اما اشتغال کم است و برای صنعت آب داده نمی شود، گفت: موضوع صنعت با کشاورزی قابل قیاس نیست، چرا که کشاورزی از ابتدای پیدایش انسان وجود داشته و تامین خوراک مردم از طریق کشاورزی امکان‌پذیر است و نباید موضوع اشتغال را در این زمینه مطرح کرد، اما برای صرفه‌جویی در مصرف آب طرح نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت با هزینه قابل‌توجهی تاکنون اجرا شده است.

شفیعی در مورد تغییر الگوی کشت اظهار داشت: کشت گیاهان کم آب‌بر در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار داشته و تاکنون‌ افزون بر ۹۰ هکتار زعفران، ۲۴ هکتار گل محمدی و مقداری زیره و گل گاوزبان کشت شده است؛ تولید این محصولات نتیجه خوبی در برداشته، چنانکه زعفران‌ با کیفیت‌ بسیار خوب به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: گسترش آبیاری تحت فشار از جمله سامانه‌های قطره ای، تیپ و بارانی و کم‌فشار به منظور افزایش بهره‌وری آب مصرفی، تا سال گذشته به ۶ هزار هکتار ‌رسیده، تسطیح لیزری اراضی در سال گذشته در ۲۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی انجام و در سال جاری ۵۰۰ هکتار پیش‌بینی شده که با تامین اعتبار اجرایی خواهد شد و صرفه‌جویی صدرصدی آب کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان گفت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌های این شهرستان، اصلاح بافت خاک باغ‌ها و مزرعه‌ها و طرح‌های کشاورزی ساخته شده، ایزولاسیون استخرهای ذخیره آب، لوله گذاری، پوشش نهرها به منظور استفاده و بهره‌وری بیشتر از منابع آبی بخش کشاورزی انجام شده است.

رتبه اول و دوم استان در تولید انار و پسته 

این مسوول خاطر نشان کرد: اردستان در تولید انار و پسته در استان اصفهان به ترتیب رتبه اول و دوم را دارد که از جمله یک‌هزار و ۹۲۲ هکتار زیر کشت انار است و ۴۰۰ هکتار از باغ‌های قدیمی هم با نهال یارانه‌ای احیا شده است.

شفیعی در مورد فعالیت‌های گلخانه‌ای در اردستان اظهار داشت: مجوز ساخت ۳۵ گلخانه کوچک‌ و ۲ گلخانه بزرگ صادر شده است که سه گلخانه کوچک شامل کشت سبزی، گل محمدی و تولید نهال آب کشت (هیدروپونیک) ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده و مقدمات ایجاد ۲ گلخانه بزرگ فراهم شده، توسعه گلخانه ها و راه‌اندازی شهرک ۱۵ هکتاری گلخانه در دستور کار این مدیریت قرار دارد تا متقاضیان بتوانند با هزینه کمتری در این شهرک فعالیت کنند.

قطب تولید مرغ گوشتی استان

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با اشاره به موضوع ساخت کشتارگاه مرغ در این شهرستان گفت: تاکنون چندین نفر متقاضی اجرای این طرح بودند و اقدام‌هایی انجام شده اما به نتیجه نرسیده است؛ در هفته‌های اخیر سرمایه‌گذاری از بخش زواره درخواست ساخت کرده که‌ پیگیر انجام مراحل اداری آن هستیم و امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

وی افزود: اردستان به عنوان قطب تولید مرغ گوشتی در استان اصفهان محسوب می‌شود اما به دلیل نداشتن کشتارگاه مرغ تاکنون‌ مرغ بسته بندی شده خود را از اصفهان تامین می‌کند که مرغ‌های وارده اغلب کوچک و کم‌کیفیت است.

شفیعی تصریح کرد: بر این پایه ابلاغ شده از این پس از ورود اینگونه مرغها به اردستان جلوگیری و توزیع مرغ با حضور و نظارت نماینده جهاد کشاورزی اردستان انجام شود تا مردم از مرغ باکیفیت استفاده کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان در خصوص تولیدات دامی این شهرستان گفت: سالانه افزون بر پنج هزار تن شیر گاو، ۴۰ هزار تن گوشت مرغ، هشت هزار و ۶۰۰ تن تخم‌مرغ، ۱۷ تن گوشت ماهی، ۷۰ تن پشم، کرک و مو، نزدیک به پنج و نیم تن عسل، یک‌هزار و ۳۵۰ تن گوشت قرمز در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

شفیعی یادآور شد: ۲۵ هزار و ۷۶۱ هکتار زمین کشاورزی و باغی، ۲ هزار و ۵۰۰ راس گاو و گوساله، ۱۴۰ هزار راس گوسفند و بز، ۱۵۰ واحد مرغداری گوشتی و تخم‌گذار با چهار میلیون و ۲۶۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی گوشتی در سال (در مجموع با پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه مرغ و ۱۲۱ هزار انواع ماکیان) در اردستان وجود دارد.

شهرستان اردستان با جمعیت بیش از ۴۲ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha