هزارمیلیارد ریال برای جبران خشکسالی کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری نیاز است

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اقدام فوری در کوتاه‌مدت برای کاهش اثرات بحران خشکسالی در بخش کشاورزی استان به یک‌هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

عطاءالله ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این میزان اعتبار، یک‌هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال به‌منظور اجاره خودرو تانکر آب‌رسان و پرداخت هزینه حمل آب برای باغ‌ها و کانون‌های بحرانی آب و خرید تانکرهای کوچک آب ثابت و متحرک نیاز است.

وی افزود: در این راستا مبارزه با آفات و سن گندم در مزرعه‌های رها شده در اثر خشکسالی از طریق تجهیز، تعمیر، نوسازی و خرید ناوگان سم‌پاش‌ها به ۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: برای خرید لوله پلی‌اتیلن در اندازه‌های مختلف به‌منظور آب‌رسانی به باغ‌ها و مزرعه‌های چهارمحال و بختیاری به ۵۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی یادآور شد: به‌منظور اقدام فوری در کوتاه‌مدت برای کاهش اثرات بحران خشکسالی در بخش کشاورزی، باید نسبت به اندیشیدن راهکارهایی در راستای تامین بخشودگی سود، کارمزد جریمه و امهال تمامی وام‌های دریافتی کشاورزان و دامداران از منابع داخلی، تبصره‌ها و صندوق توسعه ملی اقدام شود.

ابراهیمی اظهار داشت: پرداخت کمک‌های بلاعوض و یارانه‌ای به کشاورزان و دامداران بی‌بهره از بیمه محصولات کشاورزی و دامی و همچنین پیش‌بینی تسهیلات بانکی لازم برای تامین علوفه و خوراک دام ضروری است.

به گزارش ایرنا، وقوع ۱۴ دوره خشکسالی در استان طی ۳۰ سال گذشته باعث وارد شدن ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری شده است.

خشکسالی‌های سال‌های اخیر تمامی مناطق استان به‌ویژه در شرق، شمال‌شرق و جنوب شرقی را تحت تاثیر قرار داده است و باعث شده تا این استان اکنون در رتبه دوم کشور با ۲۲۲ میلی‌متر کاهش بارش قرار گیرد.

رودخانه‌های کارون، زاینده‌رود و بخشی از دز از چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و خشکسالی در این استان تاثیراتی بر استان‌های پایین‌دست شامل خوزستان و اصفهان داشته است.

خشکسالی یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود و در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۹۳ درصد چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید بوده‌ تا این استان بعد از کرمانشاه دومین استان خشک لقب بگیرد.

هم‌اکنون ۲۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، ۳۴۲ هزار هکتار جنگل، یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، زراعی، باغی و شیلات و آبزیان در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون‌بر ۹۷۹ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha