رفع گلوگاه سیلابی در تقاطع اتوبان تهران-کرج در دستور کار شهرداری است

تهران- ایرنا- معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام کرد: وجود گلوگاه‌های سیلابی موضعی نظیر پل اتوبان تهران-کرج، سبب می‌شود که هنگام افزایش آب رودخانه، سیل از روی پل‌ و اتوبان عبور کند و این امر تهدید جان شهروندان را در بردارد، به همین منظور رفع این نقطه گلوگاهی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، صفا صبوری دیلمی روز چهارشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های مدیریت سیلاب در غرب تهران گفت: در اجرای پروژه های  عمرانی تهران تغییر رویکرد داده شده است و این را از تغییر رویکرد در مدیریت سیلاب هم می توان متوجه شد.

به گفته وی، در سال ۹۷ اعتباراتی برای سیلاب تخصیص داده شد که یک پنجم اعتبارات ۱۴۰۰ است یعنی شورای شهر تهران ۵۰۰ درصد اعتبار در این زمینه را افزایش داده است.

به گفته معاون شهردار تهران تاکید کرد: ابرپروژه هایی که در شهر تهران در حال اجرا است، ماشین محور نیست و انسان محور است و بخشی از آن پروژه ها همین است که خطر سیل و سیلاب را از جان و مال مردم برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی نقاط می‌توانند در زمان بارش برف یا باران، خطرآفرین شوند. این مکان‌ها یا نقاط بحرانی گلوگاه‌های سیلابی نام دارند که در سه مدل پرخطر و بحرانی، خطرناک و کم‌خطر دسته‌بندی می‌شوند.

صبوری دیلمی تاکید کرد: رفع گلوگاه‌های سیلابی خطرآفرین یکی از سه الویت اصلی در نگهداشت شبکه اصلی آب‌های سطحی شهر تهران ‌است، ساماندهی گلوگاه‌های سیلابی شبکه اصلی هدایت روانآب‌ها از ماموریت‌های اصلی شرکت خاکریزآب در سال ۱۳۹۹ بود که به همین منظور ۴۷ نقطه گلوگاهی شناسایی شد.

به گفته وی، رفع گلوگاه‌های سیلابی سبب افزایش تاب آوری شهر و ارتقای ایمنی شهروندان در مقابل خطر سیلاب می‌شود، براساس مطالعات سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران گلوگاه سیلابی و بهسازی رودخانه کن در تقاطع با اتوبان تهران-کرج یکی از همان گلوگاه‌های شناسایی شده است که باید اقداماتی به منظور رفع گلوگاه‌های سیلابی موضعی در عبور رودخانه‌ها از تقاطع با پل‌های بزرگراهی صورت گیرد.

دیلمی در ادامه سخنان خود به باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و گفت: این باغ راه ۹ کیلومتری روی تونل تهران_ تبریز از اقدامات کم نظیر در جهان است.

وی درباره بوستان ۵۴ هکتاری که در مناطق ۱۷ و ۱۸ در حال ساخت است، گفت: با اجرای این پروژه مسیر ورزشی، تفریحی و گردشگری برای مردم ایجاد می شود، سرانه آنجا رشد پیدا می کند که امیدوارم حداقل فاز یک این پروژه در ماه آینده بهره برداری شود.

همچنین مدیرعامل شرکت خاکریز آب نیز در این مراسم گفت: در میدان آزادی بعد از باران، مشقت و ناراحتی زیادی بین مردم ایجاد می شد. آن ها انتقاد داشتند که چرا شهرداری برای آب گرفتگی میدان آزادی و بزرگراه جناح  اقدامی انجام نمی دهد و این جزو دغدغه هایشان بود، این پروژه  به سرانجام رسید و امروز دیگر مشکلی در میدان آزادی و بزرگراه جناح در روزهای بارانی وجود ندارد.

حبیب پوش پارس افزود: نقاط خطر آفرین و گلوگاه های سیلابی خیلی مهم هستند و اتفاقی که در شیراز افتاد به خاطر ضعف این سازه ها بود، ما ترس از  سیلاب را در دل مردم ایجاد نکردیم و در آرامش و با برنامه منسجم مشکلات را شناسایی و حل کردیم.

وی تاکید کرد: اتمام و بهره برداری از دو پروژه مهم در غرب تهران یکی رفع آبگرفتگی و سرشاخه بزرگراه جناح و دیگری هم حل مشکل آبگرفتگی میان بزرگراه تهران _کرج و مسیر رودخانه کن زودتر از برنامه انجام شد، این برنامه ریسک داشت و آن فعالیت در زیر سطح میدان آزادی و اطراف میدان بود که پر از تاسیسات و خطوط انتقال آب و کابل های دیگر به خصوص برای فرودگاه بود.

به گزارش ایرنا، مراسم بهره برداری از پروژه های مدیریت سیلاب غرب تهران امروز/چهارشنبه با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha