۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۹
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84333215
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موزه‌ها به‌ مثابه رسانه‌ای پویا در انعکاس داشته‌های ملت‌ها هستند

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: موزه‌ها به‌ مثابه رسانه‌ای پویا، داشته‌ها و دستاوردهای دیروز ملت‌ها را به امروز و فردا پیوند می‌زنند و به عنوان زبان ارتباطی فراملی، موجب ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام می شوند.

 امیر ارجمند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میراث فرهنگی و موزه‌های استان زنجان بازتاب آداب، رسوم و راویان آثار تاریخی و فرهنگی و ارزش‌های باقی‌مانده در قالب آثاری متنوع هستند که در دل فرهنگ و تمدن غنی و پیشینه ارزشمند تاریخی استان ظرفیت های فراوانی را به وجود آورده‌اند. از گنبد سلطانیه، مسجد تاریخی قروه و سجاس، رختشویخانه، معبد داش‌کسن و معدن نمک چهرآباد گرفته تا سفال های ویترین‌های موزه باستان‌شناسی مردان نمکی قلب تاریخ زنجان هستند که بیانگر هویت و عظمت این استان هستند.

وی اظهار داشت: میراث فرهنگی یک کشور تنها به بناها، موزه‌ها، اشیا و آثار مادی به یادگار مانده از گذشتگانش محدود نمی شود زیرا فرهنگ معنوی، غیر مادی و جنبه های ذهنی و غیرملموس جوامع نیز از اهمیت همسان با آثار مادی برخوردارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان به ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای بزرگداشت این مناسبت ۲۷ برنامه فرهنگی در سطح استان زنجان برگزار می‌شود.

ارجمند ادامه داد: برگزاری مسابقه اسکیس توسط دانشجویان معماری در مقبره میرزایی، رونمایی از ۵۰ قلم شی مرمت‌شده در عمارت ذوالفقاری، افتتاح مخزن اموال معدن نمک چهر آباد و بانک سفال استان،  تهیه و پخش کلیپ ۶۰ ثانیه‌ای از هفت  اثر ثبت‌شده جدید، افتتاح رسمی موزه صنایع‌دستی از جمله برنامه‌هایی است که به همین مناسبت پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: هم‌زمان با هفته میراث­ فرهنگی در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، رونمایی از اتمام حفاظت و مرمت تزیینات ایوان ضلع شمال غربی یا شمالی گنبد، برگزاری کارگاه روش‌های حفاظت از تزیینات دوره دوم در گنبد سلطانیه، برگزاری کارگاه آشنایی با معرفی عناصر شهری ارگ سلطانیه، تجلیل از استادکاران (معمار و سنگ‌تراش) بازنشسته گنبد سلطانیه نیز برگزار می شود.  

به گزارش ایرنا کمیته بین‌المللی موزه‌ها "ایکوم" (ICOM) ۱۸ماه مه مصادف با ۲۸ اردیبهشت را در تقویم جهانی به‌عنوان روز جهانی موزه اعلام کرده است.

امسال شعار «آینده موزه‌ها؛ بازیابی و بازاندیشی» برای این مناسبت انتخاب شده است.  

موزه باستان شناسی و مردان نمکی در عمارت ذوالفقاری و موزه مردم شناسی واقع در بنای تاریخی رختشویخانه در شهر زنجان، موزه پیر احمد در شهر ابهر و موزه سلطانیه از جمله مهمترین موزه های استان زنجان هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha