عملکرد و گفتار صادقانه مسوولان مشارکت در انتخابات را افزایش می‌دهد

تبریز - ایرنا - استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه مسوولان و کارگزاران باید با گفتار و کردارشان مردم را نسبت به نظام دلگرم کنند، گفت: عملکرد و گفتار صادقانه مسوولان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش می‌دهد.

جواد علی پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهار کرد: معمولاً هر چهار سال یکبار به نخبگان و دانشگاهیان مراجعه می‌شود و از آنها در مورد اهمیت انتخابات پرسیده می شود؛ ما نباید رای مردم را صرفاً برای انتخاب کارگزاران برای چهار سال بعد ببینیم بلکه برای تایید عملکرد یک جناح و یک گروه هم باید به مردم مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: در دموکراسی‌ها رابطه مستقیمی بین انتخابات و دموکراسی حاکم است و باتوجه به اینکه در کشور ما تحزب جا نیفتاده است مردم به افراد رای می دهند اما در کشورهای با دموکراسی پیشرفته احزاب وجود دارد و مردم از ابتدا تکلیفشان را با یکی از احزاب مشخص می کنند و در گام دوم تکلیف همه کاندیداها را مشخص می‌کنند اما چون ما در کشورمان حزب به معنای واقعی نداریم بلکه حزب های فصلی وجود دارد؛ پس باید اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند و از بین نامزدها فرد مورد نظر را انتخاب کنند.

علی پور خاطرنشان کرد: همه جریان ها اگر دوست دارند کشور به سمت توسعه حرکت کند باید در گفتار و کردار و رفتارشان، درصدی از انصاف را رعایت کنند، همه شکست ها را به جریان مقابل منتسب نکنند و باید عوامل شکست و ناکامی ها را نیز در نظر بگیرند و اگر این گونه با مردم برخورد کنند قطعاً مشارکت هم افزایش می یابد؛ مسوولان و کارگزاران باید با مردم صادقانه رفتار کنند تا مردم دلگرم شوند و فاصله ای بین خودشان و حاکمیت احساس نکنند.

وی در پاسخ به این که چگونه می توان زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کرد؟، گفت: مشارکت در همه جای دنیا چه کشورهایی که دموکراسی پیشرفته تری دارند و چه آنها که دموکراسی ابتدایی تری دارند به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی اینکه شرایط عادی باشد؛ معمولاً در شرایط عادی خیلی ها ضرورت مشارکت در انتخابات را نمی بینند بعضی وقت ها شرایط بحرانی و حاد است و مردم احساس می‌کنند در پیچ حساس تاریخی هستند در آن موقع بدون توجه به برنامه‌های انتخاباتی مشارکت ناخودآگاه بالا می رود.

استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: باید ببینیم شرایط تاریخی هر کشور در هر مقطعی چیست و علاوه بر اینها حضور سلایق مختلف در انتخابات نیز در مشارکت مردم تاثیر فزاینده ای دارد، قشرهای مختلف نگاه می‌کنند که آیا نمادی در انتخابات دارند یا نه؟ زمانی که افراد مختلفی از آحاد جامعه نامزد مورد علاقه شان را در بین کاندیداها ببینند رغبت بیشتری برای مشارکت در انتخابات خواهند داشت چون مردم نماینده ای در صحنه می‌بینند که حرف آنها را می‌زند. مردم ما امروز سیاسی شده اند و مسائل سیاسی را درک می‌کنند و می‌دانند که راه به کرسی نشاندن حرف شان از صندوق رای می‌گذرد؛ مردم دوست دارند صدایشان شنیده شود به همین دلیل به دنبال فردی می گردند که حرف آنها را بزند به علاوه باید عملکرد دستگاه حاکمیت را نیز نگاه کنیم چون ما حزب به معنای واقعی نداریم عملکرد سیستم حاکم و موفقیت ها و شکست هایش در کل به پای نظام حاکمیتی نوشته می شود.

علی پور با بیان اینکه نقش رسانه ها نیز در انتخابات و مشارکت مردم مهم است، افزود: امروزه این نقش صد در صدی نیست ما امروز در دنیای رسانه‌ای شده فعالیت می‌کنیم و مردم نیز در دنیای رسانه‌ای شده هستند که یکی از آنها صدا و سیما، مطبوعات پایگاه‌های خبری و فضای مجازی است و بینش مردم در این جنگ رسانه‌ای ساخته می‌شود البته رسانه ها نمی تواند افکار عمومی را امروز به طور کامل اقناع کنند،  اگر رفتار متولیان انتخاباتی به گونه‌ای باشد که نتوانند رضایت مردم را فراهم کنند رسانه ها نمی توانند مردم را بیش از این اقناع کنند و باید عملکرد متولیان نظارتی نیز به گونه ای باشد که رضایت مردم را در مشارکت جلب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که کاندیداها باتوجه به انباشت مطالبات مردم باید در برنامه هایشان چه رویکردی اتخاذ کنند؟، اظهار کرد: کاندیداها باید مطالبات مردم را مد نظر داشته باشند ما در دنیایی به هم پیوسته زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم دور کشورمان دیوار بکشیم و باید به شرایط جهانی و منطقه ای نیز توجه داشته باشیم ما باید برای رسیدن به اهداف تعیین شده شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای را لحاظ کنیم.

علی پور ادامه داد: اگر مطالبات مردم مورد توجه قرار نگیرد مردم انتخابات بعدی را تحریم می‌کنند. اگر جناح پیروز مطالبات مردم را ببوسد و کنار بگذارد مردم در دوره بعدی قطعاً شرکت نخواهند کرد و یا مشارکت بسیار پایین خواهد آمد؛ هر کاندیدایی باید برنامه داشته باشد و آن را در اختیار رسانه‌ها و کارشناسان قرار دهد و مردم درباره برنامه‌ها تصمیم می‌گیرند و به نظرم باید هیئت‌های اجرایی و نظارت نیز در ارائه صلاحیت کاندیداها داشتن برنامه را مد نظر قرار دهند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز در مورد تاثیر مذاکرات وین بر سرنوشت انتخابات، خاطرنشان کرد: مهم ترین اثر مذاکرات وین بر انتخابات خواهد بود بدین معنی که اگر مذاکرات تا ۲۸ خرداد موفقیت آمیز باشد مشارکت نیز بالا می‌رود یعنی بدون این که مذاکرات در نتیجه انتخابات تأثیری داشته باشد و اگر این مذاکرات به بن‌بست برخورد قطعاً تاثیر منفی بر مشارکت مردم در انتخابات خواهد داشت.

وی افزود: نظریه دیگری هم معتقد است که مذاکرات را به دولت بعدی بسپاریم که در آن صورت چهار ماه زمان را از دست می هیم چون زبان دیپلماتیک و درک آن مهم است؛  تا دولت جدید آینده مستقر بشود و ادامه مذاکرات از سر بگیرد و هر دو طرف زبان همدیگر را درک کنند باز ۶ ماه زمان می‌برد و اگر دولت بعدی اصولگرا باشد که کل تیم مذاکره کننده عوض می‌شود و به نوعی مذاکرات از سرگرفته می شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، ۲۸ خردادماه سالجاری برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha