۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84331940
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

۱۲ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان توزیع شد

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبر: 84331940
۱۲ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان توزیع شد

رشت - ایرنا - مدیر امور طیور و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۱۲ هزار جعبه تخم نوغان در این استان توزیع شده است.

سورنا چائیچی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین جعبه های تخم نوغان با سه هزار و ۸۰۰ جعبه در شهرستان لنگرود توزیع شده است.

وی با بیان اینکه توزیع تخم نوغان از چهارم اردیبهشت در استان گیلان آغاز شده، خاطر نشان کرد: توزیع تخم نوغان به مدت یک ماه ادامه دارد البته ممکن است که تمدید شود.

وی بیان داشت: توزیع تخم نوغان در ۱۱ شعبه مرکز توسعه نوغانداری در شهرستان های گیلان از جمله لاهیجان، آستانه اشرفیه، لنگرود، شلمان، بندرانزلی، رشت، فومن، شفت، صومعه سرا، پیش حصار و طاهرگوراب از ساعت ۳۰: ۷ تا ۱۷ صبح در حال انجام است.

مدیر امور طیور و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: توزیع تخم نوغان در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان های رضوانشهر، ماسال، رودسر، رودبار، املش، سیاهکل، آستارا و تالش نیز در ساعات اداری نیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه  هر جعبه تخم نوغان هیبرید " ایرانی - وارداتی" به نرخ ۱۵۰ هزار ریال به فروش می رسد، اضافه کرد: بیمه هر جعبه تخم نوغان هیبرید سهم نوغاندار "ایرانی - وارداتی" نیز با احتساب مالیات بر ارزش افزوده" ۹ درصد" به مبلغ ۲۸۷ هزار و ۸۳۳ ریال در نظر گرفته شده است.

هم اکنون ۹ هزار و ۹۲ خانوار در این استان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۵۶۰ تن پیله ابریشم تولید می کنند.سال گذشته افزون بر ۱۶ هزار جعبه تخم نوغان در استان گیلان توزیع شد.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود و از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز به دست می آید.   

٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان کانون تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می رود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha