کرونا سبب رشد سرمایه های مغفول مانده آموزش عالی شد 

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دستاوردهای حاصل شده در دوران کرونا در بخش آموزش عالی کشور نشان می دهد که سرمایه خوبی از نظر فکری و مدیریتی همچنین فناوری در اختیار داشتیم که شاید به نوعی به آن توجه کامل نمی شد و مغفول مانده بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، منصور غلامی روز یکشنبه در «همایش ملی تبادل تجارب آموزش الکترونیکی در مراکز آموزش عالی» به صورت مجازی حاضر شد و به ایراد سخنانی در خصوص دستاوردهای آموزش عالی پرداخت.

وی اظهار داشت: دانشگاه ها در یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ روزه بعد از شیوع ویروس کرونا، سیستم آموزشی خود را برای آموزش های الکترونیکی در سطح بالایی قرار دادند.

وزیر علوم گفت: دوره های ویژه و استثنایی از آموزش را در وزارت علوم مرور می کنیم که پر از دستاوردهای افتخارآمیز است؛ وقوع شرایط ناشی از بیماری کرونا به نوعی همه دنیا را در حوزه های فعالیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از قبل پیش بینی نشده، قرار داده است.

غلامی افزود: یکی از بخش هایی که با سرعت توانست خود را با شرایط تطبیق دهد، آموزش عالی بود که در دانشگاه های دنیا این حرکت با سرعت خوبی رخ داد و در کشور ما نیز بیشتر مراکز علمی آموزشی در یک رویکرد جدید به سمت استفاده از فناوری های جدید و استفاده از امکانات فضای مجازی برای ادامه آموزش ها حرکت کردند.

وزیر علوم ادامه داد: ارزیابی ها نشان می دهد با وجود ناگهانی بودن این اتفاق، دانشگاه ها در یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ روزه بعد از شیوع ویروس کرونا، سیستم آموزشی خود را برای آموزش های الکترونیکی در سطح بالایی قرار دادند.
به گفته غلامی،

وی گفت: آنچه که محقق شده است، بیشتر از چیزی است که در ابتدای سال ۹۹ موجود بود. سرمایه به دست آمده، تجربه دانشجویان، اعضای هیأت علمی و مدیران همچنین تکمیل و به روز رسانی بخش های مختلف فناوری اعم از نرم افزارها و سخت افزارها، در حوزه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر علوم تاکید کرد: این امر در برنامه های آتی آموزش عالی کشور مورد توجه است و در معاونت آموزشی، دفتر گسترش و شورای گسترش وزارت علوم این سرمایه حفظ می شود و در خدمت بهبود و ارتقای آموزش عالی از نظر کیفی و کمی قرار می گیرد.

غلامی اظهار داشت: از همه کسانی که برای مدیریت آموزش عالی در شرایط کرونا زحمت کشیده اند، تشکر می کنم. از گروه پشتیبانی، دانشجویان و اعضای هیأت علمی که تحقق این اتفاق خوب را از نظر تحول در ارایه خدمات آموزشی ممکن کرده اند، قدردانی می کنم.

وی افزود: با اعتبار اینکه تجربیات و فناوری های به دست آمده را به عنوان سرمایه باید برای آینده حفظ کنیم و ارتقا دهیم، لازم است چالش های پیش رو و فرصت هایی را که در این عرصه بوده و خواهد بود به عنوان یک برنامه مشخص برای آینده ارایه خدمات آموزشی، پیش روی مراکز آموزش عالی قرار دهیم.

وزیر علوم، تاکید کرد: در تحقق برنامه های آموزش عالی، باید بیش از گذشته روی بحث های استفاده از این تجربیات و فناوری های جدید فکر کنیم، ‌برنامه ها را تطبیق دهیم و برنامه های آتی را هم در این راستا بازنگری کنیم.

غلامی گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که همه دنیا داشته های متفاوتی از نظر تجربه فناوری در یک فضای مشترک دارند؛ این فضا، فضای آینده دنیا هم است و ما باید با قدرت و توان بیشتری بتوانیم در این فضا ادامه حضور داشته باشیم، کما اینکه در حوزه های مختلف آموزش عالی، پژوهش و فناوری در جامعه علمی دنیا جایگاه خوبی داریم. 

وی خاطرنشان کرد: تجارب سایر مراکز علمی در دنیا هم به خوبی تا به حال قابل دسترسی بوده است و ادامه دسترسی به این تجارب می تواند ما را در پیش بینی آینده کمک کند. 

وزیر علوم تاکید کرد: متاسفانه سال گذشته و امسال به دلیل وجود شرایط بیماری کرونا مطابق سنوات قبل که حضوری خدمت این مراکز بودیم و از نزدیک چهره های آنان را می دیدیم اما امسال به دلیل شیوع کرونا این فرصت را از دست داده ایم ولی این سنت حسنه را باید به نحو احسن ادامه دهیم.

غلامی گفت: اعضای هیأت علمی در آموزش و تربیت دانشجو و نسل آینده به خوبی در حال سرمایه گذاری هستند و جامعه آینده ما بر دوش نسلی است که این استادان در حال تربیت هستند و با طی سنوات باید شرایط بالنده ای در تربیت و آموزش در آموزش عالی کشور شاهد باشیم.

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha