ذهنیت نادرستی درباره موضوع قاچاق در کردستان ایجاد شده است

سنندج‌ - ایرنا- استاندار کردستان گفت: ذهنیت منفی در کشور در رابطه با میزان قاچاق کالا در استان ایجاد شده که مسوولان استانی باید با اطلاع‌رسانی دقیق این ذهنیت را رفع کنند.

به گزارش ایرنا بهمن مرادنیا روز سه‌شنبه در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار داشت: در واقع درصد قاچاق در این استان بسیار پایین است، اگر همه مشکلات قاچاق را متوجه استان کردستان بدانند بی‌مهری است.

وی تاکید کرد: انعکاس شرایط به نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های مرتبط اهمیت خاصی در راستای زدوده شدن این ذهنیت منفی دارد و عدم انعکاس موجب می‌شود همه نگاه‌ها در مورد قاچاق به استان باشد.

مرادنیا اضافه کرد: کمبود هر کالای اساسی موجب آسیب به مردم می‌شود بنابراین اجازه ندهیم سوء استفاده شخصی عده‌ای مسبب ایجاد مشکلات برای مردم شود.

دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: برای گرفتن نتیجه بهتر در مبارزه با قاچاق کالا باید به دنبال پیشگیری و مقابله سامانه‌ای برویم و از حالت سنتی خارج شویم.

علی خداویسی افزود: در حال حاضر همه فشارها و هجمه‌ها به سمت مجموعه انتظامی و مرزبانی است که با سامانه‌ای شدن امور این فشارها کم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی و مرزبانی همیشه پای کار هستند و زحمت زیادی در این حوزه می‌کشند یادآور شد: پارسال ۲ میلیون و ۳۰۰ قطعه جوجه یک روزه کشف شد و تا به امروز هم ۸۰۰ هزار و ۳۰۰ جوجه یکروزه کشف شده است.

 رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان هم گفت: فروردین پارسال ۲ میلیون و ۳۳۲ هزار جوجه ریزی در استان داشتیم که امسال به ۴ میلیون و ۲۷۳ هزار رسید و بنابراین  ۱۸ درصد نسبت به فروردین پارسال رشد داشتیم.

فرید سپری با بیان اینکه مصرف روزانه استان ۱۱۰ تا ۱۵۰ تن است افزود: کردستان معین سه استان دیگر هم بوده اما از روز گذشته تنها برای استان البرز روزانه ۸۰ تن مرغ زنده ارسال می‌کنیم.

وی با انتقاد از جوی که در فضای مجازی در رابطه با قاچاق جوجه یک روزه ایجاد شد، گفت: در فضای مجازی گزارش‌های قدیمی از سال‌های گذشته در این مورد منتشر شد و وضعیت قاچاق جوجه یکروزه را گسترده نشان می‌داد که صحت ندارد.

سپری اضافه کرد: ۱۰ روز پیش ۱۵۱ تن تخم مرغ شناسایی شد که بررسی‌های اولیه نشان داد تخم مرغ‌ها نطفه دار است که در دانشگاه هم این موضوع تایید شد.

وی ادامه داد: از وزارتخانه هم کارشناسان ستادی جهادکشاورزی و بازرسین مجدد نطفه‌دار بودن این محموله را تایید شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان تاکید کرد: بررسی های نهایی و تست آن نشان داد که این تخم‌مرغ‌ها دیگر رشد جنینی نخواهد داشت اما نطفه‌دار بودن آن مورد تایید است.

جانشین فرمانده مرزبانی هم در این نشست گفت: سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار جوجه یکروزه قاچاق کشف کردیم که امسال تا این لحظه ۶۰۰ هزار جوجه یکروز قاچاق در نوار مرزی کشف شده است.

سرهنگ محمد سپهری اضافه کرد: پنج نفر از سرشاخه‌های قاچاق جوجه یکروزه را در بانه دستگیر شدند که تاثیر مهمی در کاهش قاچاق جوجه داشته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۰۰ هزار لیتر کشفیات سوخت داشته‌ایم افزود: این قاچاق فقط از مرز باشماق روی می‌دهد و از دیگر نقاط مرز شاهد قاچاق سوخت نیستیم و امسال هم تاکنون ۱۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان هم گفت: در رابطه با اینکه رسیدگی به قاچاق چه کالایی به دستگاه قضایی و چه کالایی به تعزیرات حکومتی سپرده شود به صراحت در ماده ۴۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان شده است و نیاز به تفسیر هیچ دستگاه یا مجموعه دیگری ندارد.

سید نجیم حسینی افزود: اصل بر این است که رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در مسوولیت تعزیرات است که در این زمینه چند استثنا طبق ماده ۴۴ در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: اگر قاچاقچی حرفه‌ای باشد، قاچاق سازماندهی شده باشد، کالا ممنوعه باشد، مجازات قاچاق مستلزم حبس و انفصال از خدمات دولتی باشد، پرونده‌ها به دستگاه قضایی ارسال می‌شود.

حسینی یادآور شد: دستگاه‌های کاشف پرونده‌هایی را به دستگاه قضایی ارسال می‌کنند و بعد از هفت ماه دستگاه قضایی رای به عدم صلاحیت می‌دهد و پرونده را به تعزیرات ارسال می‌کنند که این موضوع موجب اطاله دادرسی می‌شود.

وی تاکید کرد:‌بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های کاشف قاچاق طبق ماده ۴۴ عمل کرده و هر مورد را به دستگاه مرتبط ارسال کنند.

کردستان استانی مرزی دارای ۲۲۷ کیلومتر مرز با کشور عراق در چهار شهرستان سروآباد، مریوان، بانه و سقز است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha